Vilka böcker får man inte missa?

Bukefalos 30 år!

Läser just nu en utgåva av alla En ö i havet-böckerna av Annika Thor. Så bra! Läste böckerna när serien kom, och nu när jag hittade alla samlade i en volym på second hand kunde jag inte låta bli att köpa den.
Lyssnade på dom för ett par år sedan, lika bra som när jag var ungdom. 😊

Apropå ungdomsböcker lyssnade jag på Skugg-serien av Maria Gripe för ett par år sedan. Klart de bästa ungdomsböcker jag läst. ❤️

Jag har plöjt Lucinda Riley böcker det senaste året. Gillar verkligen hennes språk och miljö- och personbeskrivningar. Har lyssnat på 7 systrar serien och den är bra men gillar nästan hennes tidigare böcker ännu mer.

Betty-serien av Katarina Widholm uppskattade jag

Jojo Moyes har flera bra böcker.

Lucy Dillon om man vill ha något lättsmält

"Levande och döda i Winsford" - av Håkan Nesser var en lite annorlunda mörkare bok som jag ändå kan rekommendera.

Jag lyssnar mest då jag har lite svårt att sitta still och läsa.

Jag och sambon har lyssnat på alla Dag Öhrlunds böcker om kommissarien Evert Truut. Evert har varit som en i bekantskapskretsen under tiden, vi har skvallrat och diskuterat honom massor, flinat gemensamt när han gör dumheter och stönat högt när det gått ont. 😁❤️

Själv älskar jag urban fantasy och avgudar allt Ilona Andrews har skrivit. Storytel har flera serier av dem (det är ett gift par som skriver dem) som typ radioteater och det är underbart!

Jag gillar välskrivna historiska romaner. Här är några böcker jag verkligen kan rekommendera, som satt djupa avtryck i mig:
Mina drömmars stad + resten av Per Anders Fogelströms Stockholms-serie
Utvandrarna-serien av Vilhelm Moberg
Sågverksungen + resterande serie om Bricken, av Vibeke Olsson
Glasfåglarna + resten av serien om Nancy, av Elsie Johansson
Sveasagorna av Linus de Faire
Kvinnorna av Kristin Hannah
Hjärtblad av Aino Trosell

Om du är nyfiken på skräckgenren kan jag varmt rekommendera mina favoriter The Terror av Dan Simmons (historisk fiction om Franklinexpeditionen), The Fisherman av John Langan (Lovecraft-inspirerad roman om sorg som väver ihop två berättelser) och novellsamlingen Wounds av Nathan Ballingrud (alla noveller handlar i någon mån om hur vår värld och helvetet kolliderar, en övergripande story binder ihop flera av berättelserna).

Dan Simmons är min favoritförfattare och han har ett otroligt språk och det är väldigt mycket detaljer i alla hans böcker. Han skriver en del historisk fiction och det fick mig lite att upptäcka att det är en genre jag verkligen gillar.

Mina Drömmars Stad sviten av Per Anders Fogelström, särskilt om man bor/är uppväxt i Stockholm.

Vilhelm Mobergs Utvandrar/Invandrar serien. Inte bara för att de i sig är fantastiska utan för att de visar mekanismen som fortfarande är lika aktuell som ligger bakom migration.

Sagan om Ringen som tidigare nämnts.

Gillar man bra historiska romaner så rekommenderas Sharon K Penman. Hon la ner enormt mycket forskning, den mest berömda är nog hennes trilogi om de sista fria Walesiska prinsarna innan Wales erövrades av England på 1200-talet.

Vill man ha lite mysig romans är Georgette Heyer oslagbar med sina regency böcker.

Jag är en riktig bokmal men konsumerar nästan enbart ”nya” genren romantasy :D

Serien A Court of Thornes and Roses återuppväckte mitt bokintresse, hade inte läst ordentligt på flera år. Jag fortsatte därefter med serien Throne of Glass från samma författare, det var en emotionell karusell (på ett bra sätt!) . Cresent City-serien också skitbra, fantasy i nutid. Fourth Wing- serien också väldigt bra. Pratas en del om dessa på BookTok :up:

Tack för alla tips i tråden, jag ska givetvis ta mig tid att dyka in i alla!

Hittills blev det dessa två idag efter en sväng på bokhandeln:

IMG_3188.webp

Om du är nyfiken på skräckgenren kan jag varmt rekommendera mina favoriter The Terror av Dan Simmons (historisk fiction om Franklinexpeditionen), The Fisherman av John Langan (Lovecraft-inspirerad roman om sorg som väver ihop två berättelser) och novellsamlingen Wounds av Nathan Ballingrud (alla noveller handlar i någon mån om hur vår värld och helvetet kolliderar, en övergripande story binder ihop flera av berättelserna).

Dan Simmons är min favoritförfattare och han har ett otroligt språk och det är väldigt mycket detaljer i alla hans böcker. Han skriver en del historisk fiction och det fick mig lite att upptäcka att det är en genre jag verkligen gillar.

Älskar skräck!

Det mesta av John Ajvide Lindquist, utom Låt den rätte komma in. Tycker inte att det är hans bästa, även om den är mest känd. Rekommenderar tex Lilla stjärna, Vänligheten och Platserna-trilogin.

Det mesta av John Ajvide Lindquist, utom Låt den rätte komma in. Tycker inte att det är hans bästa, även om den är mest känd. Rekommenderar tex Lilla stjärna, Vänligheten och Platserna-trilogin.

Skriver under på John Ajvide Lindqvist och tycker även mycket om hans ljudböcker, som han dessutom läser in själv. Hanteringen av odöda är makalöst bra och finstämd, liksom Människohamn.

Liknande trådar

• Vad får man inte missa?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vandringsskor
  • Valvaka!
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat