Vilka delar i hoven kan man behandla lokalt?

Magproblem tex. Jag som hade egen häst senast för typ 10 år sedan märker iaf en skillnad. Då var det finadyne eller butta som var vanligt, även om man såklart gav metacam också.

Det blir konstigt att jämföra fenylbutazon med kortison, metacam osv.

Utifrån inläggen så fråga din veterinär som du har så får du mer info . Förhoppningsvis 😄👍
 
Din verkar ha varit mkt sämre än denna häst. Hon har aldrig varit halt rakt fram tex. Veterinären uttrycker sig betydligt mer positivt och hon har ju ändå god kännedom om just detta fall.

Hon har fått två omgångar metacam, men sista dosen nu var för ca 6-7 veckor sen så nu är hon helt omedicinerad. Är betydligt bättre men hältan syns fortfarande i vissa lägen.

Varför inflammationen uppstått har vi också en rimlig teori kring :)

(Jag vet inte om jag använder diagnosen helt korrekt. Hon har framförallt en inflammation i kötthoven som lett till reaktion på hovbensvingarna)

Min var inte halt rakt fram hon heller. Däremot kunde man se ett snett islag på hoven, hon landade med utsidan av hoven lite före. Efter bedövning landade hon helt plant.

Du väljer givetvis själv. Men en inflammation i skelettet, vilket det handlar om, och där man ser inflammationens påverkan på skelettet på röntgen, är något som alltid riskerar att påverka hästen. Beroende på varför det uppstod kan det aldrig bekymra igen, eller vara ett återkommande problem. Så länge man är medveten om det är det ju lugnt, risken är om man inte är det :)

Det finns några trådar om hovbensinflammation på forumet om du söker. Det är dock inte en särskilt vanlig diagnos.
 
Ja, för några år sen var ju butta vanligt men nu verkar man inte ge det så mkt. För mkt biverkningar?

Det är fortfarande vanligt. Metacam är vanligast pga enklare att ge och något mindre biverkningsrisk. Men i sak har de samma biverkningar. Ofta är metacam tyvärr mildare I verkan med, dvs ger mindre smärtlindring och mindre antiinflammatorisk effekt än butta alt finadyne.
 
Det blir konstigt att jämföra fenylbutazon med kortison, metacam osv.

Utifrån inläggen så fråga din veterinär som du har så får du mer info . Förhoppningsvis 😄👍
Jämföra? Det var bara ett konstaterande från min sida när butta nämndes.
Och som jag redan har skrivit så är veterinären tillfrågad och jag avvaktar besked.
 
Min var inte halt rakt fram hon heller. Däremot kunde man se ett snett islag på hoven, hon landade med utsidan av hoven lite före. Efter bedövning landade hon helt plant.

Du väljer givetvis själv. Men en inflammation i skelettet, vilket det handlar om, och där man ser inflammationens påverkan på skelettet på röntgen, är något som alltid riskerar att påverka hästen. Beroende på varför det uppstod kan det aldrig bekymra igen, eller vara ett återkommande problem. Så länge man är medveten om det är det ju lugnt, risken är om man inte är det :)

Det finns några trådar om hovbensinflammation på forumet om du söker. Det är dock inte en särskilt vanlig diagnos.
Ja jag får se, det beror på hur det här utvecklas och hur det ser ut på röntgen sen. Gillar hästen så hoppas fortfarande på köp, men behöver ju inte bestämma mig än så.
 
Jämföra? Det var bara ett konstaterande från min sida när butta nämndes.
Och som jag redan har skrivit så är veterinären tillfrågad och jag avvaktar besked.
Jag vet inte vad du jämför men utifrån vad du skrivit verkar det finnas frågetecken . Jättebra att du har en veterinär du litar på - det är denne du ska fråga vidare tänker jag 😄
 
Det är fortfarande vanligt. Metacam är vanligast pga enklare att ge och något mindre biverkningsrisk. Men i sak har de samma biverkningar. Ofta är metacam tyvärr mildare I verkan med, dvs ger mindre smärtlindring och mindre antiinflammatorisk effekt än butta alt finadyne.
Kanske är olika veterinärer bara. Har dock inte sett en enda häst få butta eller finadyne nu de senaste åren, bara metacam om det är den typen av medicinering som behövs :)
 
Jag vet inte vad du jämför men utifrån vad du skrivit verkar det finnas frågetecken . Jättebra att du har en veterinär du litar på - det är denne du ska fråga vidare tänker jag 😄
Jag vet inte vad du syftar på, som vanligt är dina inlägg helt osammanhängande.

Att jag fortsätter diskutera på internet samtidigt som dialog förs med veterinär är knappast konstigt.
 
Jag vet inte vad du syftar på, som vanligt är dina inlägg helt osammanhängande.

Att jag fortsätter diskutera på internet samtidigt som dialog förs med veterinär är knappast konstigt.
Hörru du. Nej inte det minsta osammanhängande ”som vanligt”.

Du har helt enkelt fått frågor och input runt läget. Du har svarat utifrån det och sen fått vidare svar/input/frågor.
 
Hörru du. Nej inte det minsta osammanhängande ”som vanligt”.

Du har helt enkelt fått frågor och input runt läget. Du har svarat utifrån det och sen fått vidare svar/input/frågor.
Det är du som börjat skriva att läget verkar förrvirrat och hänvisat till veterinär trots att det står på flera ställen i tråden att dialog redan finns med veterinär. Varför vet jag inte.
 
Kanske är olika veterinärer bara. Har dock inte sett en enda häst få butta eller finadyne nu de senaste åren, bara metacam om det är den typen av medicinering som behövs :)

Eller olika skador, alt att det i de fall du sett räcker med metacam. Det är ju oftast det första valet. Jag har ju stått i inackstall - tre olika - senaste två åren. Olika veterinärer inkl en klinik - och olika val av NSAID för olika hästar och åkommor. Och rätt ofta först metacam men byte till någon av de andra om de inte svarar på metacam.

Men som sagt metacam är mildast, enklast att ge och minst risk för oavsiktlig kontaminering. Så det är klokt prova med der först förutom i vissa fall där man vetenskapligt vet det inte är bästa valet.

I fall som med hästen du beskriver där metacam inte ger effekt är det beprövat att just prova något av de andra medlen t ex. Det behöver inte betyda att skadan är särskilt allvarlig, utan att den individen svarar bättre på x eller y eller den skadan behöver starkare antiinflammatorisk effekt tex.
 
Eller olika skador, alt att det i de fall du sett räcker med metacam. Det är ju oftast det första valet. Jag har ju stått i inackstall - tre olika - senaste två åren. Olika veterinärer inkl en klinik - och olika val av NSAID för olika hästar och åkommor. Och rätt ofta först metacam men byte till någon av de andra om de inte svarar på metacam.

Men som sagt metacam är mildast, enklast att ge och minst risk för oavsiktlig kontaminering. Så det är klokt prova med der först förutom i vissa fall där man vetenskapligt vet det inte är bästa valet.

I fall som med hästen du beskriver där metacam inte ger effekt är det beprövat att just prova något av de andra medlen t ex. Det behöver inte betyda att skadan är särskilt allvarlig, utan att den individen svarar bättre på x eller y eller den skadan behöver starkare antiinflammatorisk effekt tex.
Så är det säkert!

Ja, jag tänker så jag också. Hoppas veterinären tänker lika så vi kan testa annat läkemedel :)
Hästen är bättre men jag tror det beror mer på vilan än medicineringen.
 
Så är det säkert!

Ja, jag tänker så jag också. Hoppas veterinären tänker lika så vi kan testa annat läkemedel :)
Hästen är bättre men jag tror det beror mer på vilan än medicineringen.
Hedwig hade lädersulsinflammation för fyra-fem år sedan. Fick metacam. Hjälpte inte. Vet skrev sen ut butta och sa också att det är mer effektivt på hovar. Hon blev iaf bra på några dagar när hon fick det.
 
Hedwig hade lädersulsinflammation för fyra-fem år sedan. Fick metacam. Hjälpte inte. Vet skrev sen ut butta och sa också att det är mer effektivt på hovar. Hon blev iaf bra på några dagar när hon fick det.
Ah tack! Låter ju bra :)
 
Ja, för några år sen var ju butta vanligt men nu verkar man inte ge det så mkt. För mkt biverkningar?
Ett av skälen till att man kanske inte väljer Fenylbutazon i första hand numera är nog att det har livstids slaktkarens, vilket de flesta andra preparaten med samma effekt inte har.
 
Ett av skälen till att man kanske inte väljer Fenylbutazon i första hand numera är nog att det har livstids slaktkarens, vilket de flesta andra preparaten med samma effekt inte har.

Det tror inte jag. Fenylbutazon sätts in när det utifrån problematiken med hästen är befogat, där medlet gör verkan utifrån skada osv.
Slaktkarens är knappast en variabel alls. Hästar går i regel inte till livsmedelsproduktion i Sverige och det finns ingen ekonomi runt det alls i övrigt.

Metacam är inte likvärdigt över huvud taget.
 
Ett av skälen till att man kanske inte väljer Fenylbutazon i första hand numera är nog att det har livstids slaktkarens, vilket de flesta andra preparaten med samma effekt inte har.

Dessutom är det numera lika dyrt som övriga. Tidigare var det jmf med finadyne och metacam billigt. Jättebilligt. Sen höjdes priset. Rejält.
 
Det tror inte jag. Fenylbutazon sätts in när det utifrån problematiken med hästen är befogat, där medlet gör verkan utifrån skada osv.
Slaktkarens är knappast en variabel alls. Hästar går i regel inte till livsmedelsproduktion i Sverige och det finns ingen ekonomi runt det alls i övrigt.

Metacam är inte likvärdigt över huvud taget.

Metacam och Fenylbutazon är hyfsat likvärdigt. Iallafall enligt min veterinär och när det gäller behandling för strålbenshälta. Jag fick välja medel till min häst. Jag provade butta först för det var det jag kände till vid tidpunkten men det fungerade inte alls eftersom min häst *totalvägrade* att äta det hur jag än bar mig åt. Jag fick då Metacam utskrivet vilket fungerade ypperligt.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 337
Juridik & Ekonomi Så jag håller på att flytta min pension som ligger hos Skandia som min tidigare arbetsgivare betalade in. Jag började med detta i höstas...
Svar
14
· Visningar
1 055
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 236
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
7 668
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp