Vilka elband?

@warg @Cattis_E Hur gör ni vid handtag och grindöppningar o.s.v.?
Vilken tjocklek har ni på tråden?
Jag har 2 mm. Vi lindar alutråden minst två varv varje gång den har kontakt med annan metall. Ju bättre kontaktyta desto mindre risk för gnistbildning och att tråden går av.
27793
 
Jag har testat allt utom polarband.
Vanliga band är värdelösa i Skåne, de blåser sönder och töjer sig, dessutom väldigt dyra isolatorer om man ska sätta en längre sträcka.
Rep är smidigt, men går aldrig av om man inte har skarvlås.

I min sommarhage har jag järntråd, håller bra och leder bra, byter ut lite när det rostat bara. Jobbigt att sätta upp i förhållande till aluminium.

I vinterhagen har jag sedan några år tillbaka aluminiumtråd och det är toppen. Enkelt att sätta upp, enkel att laga, leder utmärkt. Vid skarvarna har jag först tejpat ett par varv med eltejp, sen lett strömmen via en liten extratråd. Jag använder gummibandsgrindar.
 

Bifogade filer

  • 39D55E98-7D0A-4B11-82C1-5E4058C7568F.jpeg
    39D55E98-7D0A-4B11-82C1-5E4058C7568F.jpeg
    333,5 KB · Visningar: 33
Vilka elband föredrar ni? Platta band eller runda"snören"? Varför?🙂
Vi använder linor med låg brottstyrka - 70 kg tror jag det är. Jag vill att tråden dka gå av om hästar eller andra djur fastnar i linan. Jag lagar hellre då en gång extra om ett vilt gått igenom nånstans. Men det händer extremt sällan att tråden går av.
 
Jag insåg just varför jag aldrig ser aluminium/järn i norr, trots att det alltid rekommenderas.
Jag använder rep men tänkte "jag kan ju prova byta ut till aluminium", tills jag tom att tänka på snöskottning i hagarna vintertid. Man skulle nog knäcka en sån tråd med snön och behöva dra om alltihop flera gånger varje vinter :laugh:
Jag bor inte ens i norr men här har folk antingen elrep, band i olika färger och tjocklekar, trä- eller plastslanor. Men kan inte komma på att jag sett enbart metalltråd öht häromkring.
 
Ska göra hagar hemma snart och vi kommer ha 60mm trädstolpar med 80mm i hörnen.
Ska ha 5mm elrep då jag inte gillar band och har ingen erfarenhet av aluminium eller järn så vill inte ha det heller.
Kommer ha 3 trådar och två kommer ha hög ohm och en lite lägre för att komma lite billigare undan.
I sommarhagarna så blir det eventuellt plaststolp (sånna vita man trycker ner med foten) till en början innan vi byter ut till trä där med.
 
Att aluminium skulle ärgar har jag inte hört och inte sett heller.
Vad har du för källa på det? Har du hört det anfägående eltråd eller i andra sammanhang?
Men det är ju inte så att jag knyter ihop trådarna utan sätter ihop grind och tråd med sk skarvlås.
Men var skulle vara problemen med ärgningen? Går tråden av eller vad menar du? Mina staket har då hållit sig utmärkt fina hittills. Jag vet inte om alla mina metalldelar är aluminium faktiskt. Har köpt det som finns på granngården 😉.
Aluminium och koppar går inte ihop. Hade aluminiumskor på en häst och en hovslagare slog på den med kopparsöm. Några veckor senare hade skon ärgat runt sömhålen. opps!
 
Vi ska sätta upp hagar och det blir franska elband. Hade det tidigare och de satt i de 5 åren vi var där utan något underhåll alls. Några gånger spände jag upp tråden men annars inget mer jobb.
 
Aluminium och koppar går inte ihop. Hade aluminiumskor på en häst och en hovslagare slog på den med kopparsöm. Några veckor senare hade skon ärgat runt sömhålen. opps!

Koppar är en hyfsat ädel metall jämfört med aluminum. Det ger snabbare ärgning än tex zink mot aluminium om inte mitt minne sviker mig. Och handtag brukar väl vara elförzinkade.
Koppar finns ju mig veterligen inte i stängselutrustning och liknande så det lär ju inte hända där :)
Jag synar mina staket ofta dessutom pga hjortar och annat som rör sig genom hagarna så jag upplever inte den risken som något problem. Det ärgar ju inte av på en kvart direkt. Är man orolig kan man ju ha plastisolatorer även vid grindarna. Det går absolut att lösa grindlösningar med aluminiumtråd också om man nu är väldigt orolig.
Mina äldsta staket har förvisso bara suttit i tre år utan tecken på ärgning, men jag har flera kompisar som haft sina mycket längre än så.
 
Att aluminium skulle ärgar har jag inte hört och inte sett heller.
Vad har du för källa på det? Har du hört det anfägående eltråd eller i andra sammanhang?
Men det är ju inte så att jag knyter ihop trådarna utan sätter ihop grind och tråd med sk skarvlås.
Men var skulle vara problemen med ärgningen? Går tråden av eller vad menar du? Mina staket har då hållit sig utmärkt fina hittills. Jag vet inte om alla mina metalldelar är aluminium faktiskt. Har köpt det som finns på granngården 😉.
Hade missat att du svarat mig!
Ordet jag inte hittade var korrosion. Jag har hört (främst här) att blandar man aluminium med annan metall så kan den "bränna av". Vet inte om det kan ha någon korrelation till att det knäpper så med aluminiumtråd?

Jag tänker på att nästa gång jag trådar om en hage (vilket är relativt ofta p.g.a. gammal tråd) så hade det kanske inte varit helt fel att testa aluminium två trådar och en vanlig tråd så att det syns. Vill ju ha gummigrind dessutom. Då blir det ju skarvat på en del ställen.
Hur har du skarvat tråden samt spänt den?
 
Hade missat att du svarat mig!
Ordet jag inte hittade var korrosion. Jag har hört (främst här) att blandar man aluminium med annan metall så kan den "bränna av". Vet inte om det kan ha någon korrelation till att det knäpper så med aluminiumtråd?

Jag tänker på att nästa gång jag trådar om en hage (vilket är relativt ofta p.g.a. gammal tråd) så hade det kanske inte varit helt fel att testa aluminium två trådar och en vanlig tråd så att det syns. Vill ju ha gummigrind dessutom. Då blir det ju skarvat på en del ställen.
Hur har du skarvat tråden samt spänt den?
Min tråd knäpper inte hörbart på ett enda ställe. Och jag har bra tryck i min el. Om det gör det försöker jag ordna bättre kontakt eftersom det betyder att kontakten är lite dålig.. Använder skarvlås för järntråd som det även går att spänna med. Står bara järntråd på hemsidan. Det är plast på insidan där tråden går in, antar att det är det hela vägen igenom?

8803713744926_1156576_492_jpg.jpg


Kan försöka ta bilder vid tillfälle
 
Min tråd knäpper inte hörbart på ett enda ställe. Och jag har bra tryck i min el. Om det gör det försöker jag ordna bättre kontakt eftersom det betyder att kontakten är lite dålig.. Använder skarvlås för järntråd som det även går att spänna med. Står bara järntråd på hemsidan. Det är plast på insidan där tråden går in, antar att det är det hela vägen igenom?

8803713744926_1156576_492_jpg.jpg


Kan försöka ta bilder vid tillfälle
Nej att det knäpper om t.ex. Sätter i grindhantaget och det är två olika metaller som möts. Eller av och på strömmen om matartråden möter aluminium.
Är det inte så är det ju mycket lättare att byta ut.
 
Nej att det knäpper om t.ex. Sätter i grindhantaget och det är två olika metaller som möts. Eller av och på strömmen om matartråden möter aluminium.
Är det inte så är det ju mycket lättare att byta ut.
Som sagt, har inte det problemet..
Du verkar rätt orolig för att det ska bli problem och då är det kanske bättre att välja annat än gå och oroa sig för staketet.
Jag tror vi har så alutråden går ända fram till aggregatet och kopplas in där.
 
Som sagt, har inte det problemet..
Du verkar rätt orolig för att det ska bli problem och då är det kanske bättre att välja annat än gå och oroa sig för staketet.
Jag tror vi har så alutråden går ända fram till aggregatet och kopplas in där.
Inte orolig. Men efter som jag hört något helt annat, du verkade inte förstå mina frågor ville jag förtydliga.
 

Liknande trådar

Kultur Första avsnittet släppt - hur känner ni inför matchningarna? 🙂
2 3
Svar
44
· Visningar
2 466
Övr. Hund Min ena gamla hund är mer eller mindre döv och eftersom han inte kan vara lös längre när han vimsar iväg får han ha rullkoppel. Köpte...
Svar
6
· Visningar
986
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Jag har jättesvårt för tabletter. Pyttesmå piller funkar bra, och huvudvärkstabletter funkar på grund av formen. Men typ alla...
Svar
15
· Visningar
574
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej, jag är utomlands och har lite impulsivt bokat en uteritt på ett välrenommerat ställe med välmående hästar, jag har givetvis inga...
Svar
10
· Visningar
701
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp