Vilka filmer "får" man inte missa?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Miljah
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 4 148

Miljah

Trådstartare
Har ni sett några filmer som ni vill dela med er av till hela världen (läs: pracka på familjen ;)) eller som ni tycker att man "bör" ha sett?

Jag snubblade över Never Let Me Go häromsistens och blev nästan förskräckt över att jag missat en sån pärla! Den kvalar in under "pracka på familjen" i mitt fall (de gillade den också) :).

Sv: Vilka filmer "får" man inte missa?

Schindlers list
The pianist

Sedan p.g.a. hur mycket av dagens situation ser ut (nätmobbning, utfrysning m.m.) så skulle jag även vilja tillägga:
Speak
Cyberbully

Är det barn som sitter vid datorn och chattar med okända så är ju även bl.a. trust sevärd.

Oj. På rak arm kan jag nämna serien Band of brothers som har sedan den kom ut varit min absoluta favorit men även filmen The king's speech.

Mina tre förslag är nog ganska otippade. De är alla tre anime filmer.
Spirited Away och Howl's Moving Castle har båda otroligt bra storyline, är otroligt bra gjorda och bra för både vuxna och barn. Summer Wars är det inte jättemånga som har sett men en pärla! Tycker den reflekterar vårat samhälle på ett sätt som även barn förstår att det är helt sjukt hur vi lever nu med facebook/twitter/osv. Även om Summer Wars tar några steg ytterligare. Med det sagt kan det kanske vara på sin plats att säga att filmen är sjukt konstig i början men det blir bättre.

Lejon kungen! hahah

Nej med tyckte verkligen "The great Gatsby" var en film värd att se

A love song for bobby long

The Notebook

American Beauty

Into the wild

Prinsessan Mononoke

The royal tenenbaums

Castaway on the Moon, koreansk film om en ung man som hoppar från en bro för att ta livet av sig men blir strandsatt på en ö mitt i stans flod.

Gladiator
Australia
Brokeback mountain
The king's speech
Titanic
Nyckeln till frihet
Schindlers list
Den gröna milen
A beautiful mind

Beroende på barnens ålder är vissa av filmerna kanske inte jättelämpliga.

Och en film som jag såg nyligen som verkligen berörde mig var "The perks of being a wallflower". Jättefin tycker jag!

The man from earth tyckte jag var en oerhört fascinerande film.

En film som utspelar sig i ett vardagsrum genom en enda dialog.

Åh många :)

som någon skrev tidigare a beautiful mind, the kings speach, nyckeln till frihet.

lägger till Zorba,
Z - han lever,
Missing (ja jag gillar Costa-Gavras),
Amadeus,
filmen om jorden där Leonardo di Caprio är berättarröst,
Natten i Varennes,
Crying Game,
Diva,
Subway,
Elisabeth

finns så mycket bra film :)

Håller med om Schindler´s list och The Pianist. Band of Brothers är också ruskigt bra liksom The Crying Game som gjorde stort intryck på mig (suveräna skådisar).

Thelma and Louise
Lilja 4-ever (fast den är ju väldigt otrevlig).

Och en film som jag såg nyligen som verkligen berörde mig var "The perks of being a wallflower". Jättefin tycker jag!

Visst är den bra!!!!:love:
Rekommenderar filmerna
Ruby Red
Lars and the real girl
Eagle vs Shark
...Så himla bra filmer!!!

En hemsk hemsk film men väldigt sevärd, är dokumentären The Imposter, mycket bra!!!

Mina tre förslag är nog ganska otippade. De är alla tre anime filmer.
Spirited Away och Howl's Moving Castle har båda otroligt bra storyline, är otroligt bra gjorda och bra för både vuxna och barn.

Jag håller med om de här två. I princip alla Hayao Miyazakis filmer är dock otroligt fina även för, eller snarare kanske framför allt för vuxna. Jag har lite svårt att förstå varför de ofta marknadsförs som barnfilmer i Sverige, för jag tror verkligen inte att barn på nivån att de ser svenskdubbade filmer förstår och uppskattar de här till fullo.

Annars är jag inte förtjust i film, men instämmer i Band of Brothers och The Green Mile. Även Fjärilen i Glaskupan, trots att den är deprimerande och ångestframkallande som bara den.

Psycho. Fortfarande något av det obehagligaste som gjorts.
The Crying Game. För de fantastiska skådespelarinsatserna.
Purpurfärgen. För gråtfaktorn.
Älskar dig för evigt. Den bästa och mest rörande film om relationer jag någonsin sett.

Kanske inte riktigt familjefilmer, men på min Bör-lista är:

Fear and Loathing in Las Vegas
The Boondock Saints
Almost Famous
Cloud Atlas
The Notebook

*KL*

Har inte kunnat titta till tråden förrän nu och oj vad många filmtips jag får! Många filmer har jag sett och håller med om, då är det extra intressant att skriva upp de andra, osedda, som nämns i samma inlägg :)

Familjen består av make + tre döttrar, 17, 19 och 19 år, så de klarar att se det mesta (om än motvilligt ibland, då jag entusiastiskt försöker sälja in en film).

"Juno"
"Catch&Release"
"Lone Star" 1996
"Atonement"

Alla handlar om kärlek, beskrivet på ett lite annorlunda vis och ibland väldigt smärtsamt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
8 117
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 422
Senast: Raderad medlem 147980
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
750
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är... 2
Svar
39
· Visningar
4 268
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Hiss eller diss - del 6
  • Serietips 2024

Hund, Katt, Andra Djur