Vilka kattraser?

Bukefalos 30 år!

Sasse

Trådstartare
Min herre har åldrats en del senaste halvåret och jag gissar att nästa år blir hans sista. Har smått börjat fundera på vad jag kan ha för katt efter honom. Busen är en huskatt. Långhårig, stor (8,6 kg), med stor integritet och en del "dominans" (går inte ihop med andra katter) och väldigt lugn.

En ny katt vill jag ska vara lite tvärtemot honom. Mer sällskaplig, framförallt gilla andra djur och katter (tänker att jag ska ha två). Helst semlånghår, annars kort. Mindre. Lite mer aktivitet, inte bara sova.

Jag har funderat på Somali, tycker de dels ser helt underbara ut och har en lockande aktivitetsnivå. Men vilken annan ras passar Somali's aktivitetsnivå? Jag gissar att jag inte vill ha två av samma, för jag gillar att "testa" olika raser.

Somali är en rolig ras. :) Tänker mig att Turkisk angora eller turkisk van kan passa in som också är atletiska och påhittiga.

Kan även vara värt att titta på de semilånghåriga i kat. 4, om det är något som intresserar dig?

Med korthårsraserna finns det en hel bunt som är på liknande nivå socialt och aktivitetsmässigt.

Somali är en rolig ras. :) Tänker mig att Turkisk angora eller turkisk van kan passa in som också är atletiska och påhittiga.

Kan även vara värt att titta på de semilånghåriga i kat. 4, om det är något som intresserar dig?

Med korthårsraserna finns det en hel bunt som är på liknande nivå socialt och aktivitetsmässigt.
Har tittat på Turkisk Angora och Turkisk Van, men sedan var det någon som avrådde mig för att de kan vara rätt "dominanta" mot andra katter. Eftersom min herre är en sådan torrboll :p blev jag lite avskräckt. Om jag kan undvika att få ännu en katt med hög integritet som bossar runt, gör jag helst det.

Ska kika runt lite, tack för tips!
Jag är smått sugen på javanes/balines. Tycker de orientaliska långhåren är mycket vackra och jag gillar orientaler/siameser.
Jag är mer för rundare former, men javanes var ju otroligt fin när man söker på nätet. Även orientaliska långhår, som jag helst missat när jag tittat runt. Tack :)

Har du hittat nån ras som du vill köpa?
Om inte så skriker jag SOMALI - som den somaliuppfödare jag är.

De är verkligen fantastiska i temperamentet och lättskötta i pälsvård.

Mina är otroligt familjära, de gillar sin flock och familj PLUS alla som kommer på besök. Jag går på hundpromenad med minst en extra deltagare i form av katt. De är läraktiga och tillitsfulla.

Har du hittat nån ras som du vill köpa?
Om inte så skriker jag SOMALI - som den somaliuppfödare jag är.

De är verkligen fantastiska i temperamentet och lättskötta i pälsvård.

Mina är otroligt familjära, de gillar sin flock och familj PLUS alla som kommer på besök. Jag går på hundpromenad med minst en extra deltagare i form av katt. De är läraktiga och tillitsfulla.
Ja, Somali! :heart

Min gubbe lever än. Han började må bättre igen efter mitt inlägg och blir 17 i sommar. Men när han inte orkar mer blir det en somali.

Jag kommer troligt plinga dig till hösten eller så, för jag har för mig du bor i den staden jag flyttar till :p

Liknande trådar

• Rasval
  • Vad för kattras passar mig och sambon?
  • Sorgen efter en katt
  • Ungkatt och aktivitetsnivå

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar