Bukefalos 28 år!

Vilka kör Mc här

Jag tror ridningen hjälpte mig med mc när jag började köra iaf, det är mycket som är gemensamt! Balans, blicken, följsamheten. Så det kanske funkar åt andra hållet också 😊

Nu när jag börjat träna på att skjutsa är min syster försöksperson, hon är liten, lätt och ryttare och det känns knappt att jag har henne bakom 😁

Jag klappade min hoj på tanken flera gånger i början när något gått bra :angel:
 
Jag har kört mc sedan 80-talet, med varierande engagemang men alltid haft hoj. Upprätt naken gathoj först, sedan sporttourer de senaste 20 åren. Många hojsemestrar i olika delar av Europa, och även en hel del småsvängar hemmavid. På 80- och 90-talet åkte jag/vi ofta på de större träffarna i landet.

Jag har dock svårt för den delen av mc-kulturen där man vill se så "respektingivande" ut som möjligt.
 
Det är ju en väldig skillnad på vad och hur man kör också. Det finns en anledning till att en sporthoj är väldigt mycket dyrare att försäkra ön en custom 🙄
Sen är ju bilister ofta dumma i huvudet när det kommer till hojar 😒
Sambon kör i klubb med västar, kör han ensam utan väst visar folk ingen hänsyn alls. Kör han ensam med väst är det enorm skillnad och kör de i grupp får de hur mycket respekt som helst.
Fördelen med att mc-klubbar har dåligt rykte, folk är livrädda 😂
Min häst är mycket dyrare att försäkra än någon hoj jag haft :laugh:
 
Jag hade kört moped någon enstaka gång när jag började övningsköra MC.
Började med en 250, sen en 400, nästa en 660, en 900 och sen en 916.
Där finns blandat landsvägshoj, nakenhoj och sporthoj.

Min 660 var en enstånka och var en bra nybörjarhoj. Vet inte om det finns något liknande idag.
Den var rolig, lättstyrd, men med låg topphastighet.
https://bikez.com/motorcycles/yamaha_szr_660_1997.php

Min sporthoj var en Fireblade från -92. En hoj som var som stabilast i höga hastigheter, men ändå väldigt rolig att köra.
https://www.motorcyclespecs.co.za/model/Honda/honda_cbr900rr_95.html


Jag önskar jag hade haft råd att behålla dom när det begav sig.

Idag har jag en Ducati Monster S4 Fogarty som bara samlat damm i två år. Borde sälja den, men vill inte riktigt komma till skott.
https://www.motorcyclespecs.co.za/model/ducati/ducati_monster_s4_foggy.htm

Jag köpte av min pappa hans ombyggda DR 800. Det är också en rolig hoj.
https://www.bike.se/nyheter/suzuki-dr-big-800 s-1988-1996/

Kommer även köpa min mammas då hon inte kör längre och är enda ägaren. Det är en Honda Shadow 600.
1660397774661.png

Alla hojar har sin charm. Det är precis som med olika typer av hästar. Det ena är inte sämre än det andra och testa så många olika du kan. Ha kul!
Och ja, du har glädje av ridningen när du kör.
 
Ja, sambons kostar inte många kronor och den är helförsäkrad.
Kompisen med dyr sporthoj med massa hästar kostar betydligt mer än min häst i helförsäkring 😅
Min häst är dyr :meh: Vet inte vad det är med PRE som gör det.
Mitt DucatiMonster är inte lika dyrt, men där varierar min premie över året. Dyr på sommaren och nästan gratis på vintern. Påställd året om.
 
Jag hade kört moped någon enstaka gång när jag började övningsköra MC.
Började med en 250, sen en 400, nästa en 660, en 900 och sen en 916.
Där finns blandat landsvägshoj, nakenhoj och sporthoj.

Min 660 var en enstånka och var en bra nybörjarhoj. Vet inte om det finns något liknande idag.
Den var rolig, lättstyrd, men med låg topphastighet.
https://bikez.com/motorcycles/yamaha_szr_660_1997.php

Min sporthoj var en Fireblade från -92. En hoj som var som stabilast i höga hastigheter, men ändå väldigt rolig att köra.
https://www.motorcyclespecs.co.za/model/Honda/honda_cbr900rr_95.html


Jag önskar jag hade haft råd att behålla dom när det begav sig.

Idag har jag en Ducati Monster S4 Fogarty som bara samlat damm i två år. Borde sälja den, men vill inte riktigt komma till skott.
https://www.motorcyclespecs.co.za/model/ducati/ducati_monster_s4_foggy.htm

Jag köpte av min pappa hans ombyggda DR 800. Det är också en rolig hoj.
https://www.bike.se/nyheter/suzuki-dr-big-800 s-1988-1996/

Kommer även köpa min mammas då hon inte kör längre och är enda ägaren. Det är en Honda Shadow 600.
Visa bifogad fil 97693
Alla hojar har sin charm. Det är precis som med olika typer av hästar. Det ena är inte sämre än det andra och testa så många olika du kan. Ha kul!
Och ja, du har glädje av ridningen när du kör.

En Shadow har sambon, fast 1100.
De är trevliga! Hans första hoj och han är nöjd med den även om den är i långsammaste laget nu när han är van.
Satsar på HD nästa år, troligen Softail med stora motorn så han hänger med när de stora grabbarna drar på 😁
 
En Shadow har sambon, fast 1100.
De är trevliga! Hans första hoj och han är nöjd med den även om den är i långsammaste laget nu när han är van.
Satsar på HD nästa år, troligen Softail med stora motorn så han hänger med när de stora grabbarna drar på 😁
Har kört en större HD, kommer inte ihåg vilken modell, men gillade inte den alls.
Det den har i effekt motverkas av vikten på hojen. Inte alls min typ av hoj. Det hjälpte inte att köra aggressivare.
Kändes som om den verkligen gjorde skäl för uttrycket glidarhoj.
 
Har kört en större HD, kommer inte ihåg vilken modell, men gillade inte den alls.
Det den har i effekt motverkas av vikten på hojen. Inte alls min typ av hoj. Det hjälpte inte att köra aggressivare.
Kändes som om den verkligen gjorde skäl för uttrycket glidarhoj.

Han vill inte ha en buss 😁
Utan en i samma storlek som sin Shadow, bara med mer effekt. De kör inte fort men de drar upp i fart snabbt och nu har han lite svårt att hänga med ibland.
Sen är det ju egentligen en HD-klubb så det är bara att forma sig i ledet 😁
 
Han vill inte ha en buss 😁
Utan en i samma storlek som sin Shadow, bara med mer effekt. De kör inte fort men de drar upp i fart snabbt och nu har han lite svårt att hänga med ibland.
Sen är det ju egentligen en HD-klubb så det är bara att forma sig i ledet 😁
:laugh: Jag har dålig koll på HD så jag ska va tyst.
Hade aldrig kunnat vara med i märkesklubb jag :D

Har kört Suzuki, Honda, Yamaha, Ducati och Kawasaki.
 
Beror på vad du ska ha för sporthoj och hur gammal den är, gubben har en sport touring och en custom tillsammans är som billigare i försäkring än vad hans bil är ...
Sport touring är ingen sporthoj, därav billigare försäkring!

Ja, sambons kostar inte många kronor och den är helförsäkrad.
Kompisen med dyr sporthoj med massa hästar kostar betydligt mer än min häst i helförsäkring 😅
Min hoj är dubbelt så dyr i försäkring mot vad hästens kostar, men det är det värt alla dagar i veckan! :D
 
Jag kör och har gjort i 12år, lärde mig köra på en fzs1000, bytte sedan upp mig till en R1 :love: Kraschade första gången i mars i år, bakhjulet låste sig i ~30km/h, jag bröt nyckelbenet och hojen blev skrot.. :cry: Hade jäkla flyt och hittade en ny R1 för ett par veckor sen och det är så jävla härligt att vara ute på två hjul igen! :D
 
Sport touring är ingen sporthoj, därav billigare försäkring!


Min hoj är dubbelt så dyr i försäkring mot vad hästens kostar, men det är det värt alla dagar i veckan! :D
Den här var rätt kul.
Aprilian är tillräckligt mycket sport för gatan :D
Jisses, vad jag vill köra hoj nu 🛴


 
Jag har kört hoj i 15 år. Med uppehåll på fem år när jag blev närapå ihjälkörd. Tampas fortfarande med fysiska bekymmer efter det, men kör iaf. Skönt att ha ett alternativt transportmedel när dieseln är så dyr..

Men ta gärna på er något färgglatt eller en reflexväst. En del bilister är tydligen närapå blinda.
Dom är blinda , jag ser det ju själv sen jag börja åka. Man tänker på ett helt annat sätt nu när man kör bil, tar större av stånd om jag har mc framför mig och bromsar ett par gånger när jag har mc bakom mig på långt avstånd om trafiken går långsamt.

För jag vill inte ha en mc i fronten eller i baken på bilen när jag kör. Ja sen kollar jag har alltid ett öga i backspeglarna om där är mc bakom mig så jag inte får en i sidan.. tycker de räcker med olyckor nu
 
Jag kör och har gjort i 12år, lärde mig köra på en fzs1000, bytte sedan upp mig till en R1 :love: Kraschade första gången i mars i år, bakhjulet låste sig i ~30km/h, jag bröt nyckelbenet och hojen blev skrot.. :cry: Hade jäkla flyt och hittade en ny R1 för ett par veckor sen och det är så jävla härligt att vara ute på två hjul igen! :D
Du dom där 20-30 km kan göra bra skada på mc, de har jag själv sett, de var så de hände med gubbens lillebror . Men han hade tur att dom reperrade mc till han
 
Du dom där 20-30 km kan göra bra skada på mc, de har jag själv sett, de var så de hände med gubbens lillebror . Men han hade tur att dom reperrade mc till han
Jo tack jag vet.. :crazy:
Min verkstad slutade räkna när dem kom upp i 88000kr för delar/reperationer och då hade dem inte ens kollat motor/växellåda.. :down: Så den blev skrot.. :cry:
IMG_20220426_220758.png

Så såg han ut.. Asjävlasnygg! Omlackad för bara 3år sen.. Shit happens, men fan så jävla onödig krasch!
 
Det är ju en väldig skillnad på vad och hur man kör också. Det finns en anledning till att en sporthoj är väldigt mycket dyrare att försäkra ön en custom 🙄
Sen är ju bilister ofta dumma i huvudet när det kommer till hojar 😒
Sambon kör i klubb med västar, kör han ensam utan väst visar folk ingen hänsyn alls. Kör han ensam med väst är det enorm skillnad och kör de i grupp får de hur mycket respekt som helst.
Fördelen med att mc-klubbar har dåligt rykte, folk är livrädda 😂

Upplever tvärtom gällande väst. Kör själv med märken och upplever att vissa bilister försöker sikta in sig på en eller någon annan i kortegen och försöka plocka så många som möjligt. Så när jag är själv så kör jag i regel aldrig i en sådan hastighet att en bil ska kunna hinna ikapp och köra in i mig. En gång var vi bara 2 stycken västbärare. Vi körde efter e4 mellan Umeå och Övik. Samma bil trängde sig in mellan mig och hojen framför 4 gånger(!) Och alla 4 gånger höll på att plocka en av oss innan vi ledsnade och drog iväg. En annan gång var det en snubbe som körde så nära den som längst fram att backspegeln slog emot sidan på motorcyklisten. Då han väjade undan så var bildäcket 5 cm ifrån framhjulet på mc:n. Den snubben hade tydligen blivit kränkt när vi passerade i en rondell och hade bestämt sig för att sätta oss på plats fick vi höra sen. Så att bära väst med märken betyder ingenting för bilister. Sen finns det nötter på 2 hjul också.
 
Vilka kör Mc här, jag funderar på att börja köra till nästa år då jag har åkt I 2 år bakom gubben. De så jäkla härligt att komma ut

Jag kör hoj. Jag har nog avverkat över 100 mil den här veckan. Hur kul som helst att köra efter slingriga vägar. Tycker absolut att du ska ta kortet och åka hoj med gubben. 🙂
 
Upplever tvärtom gällande väst. Kör själv med märken och upplever att vissa bilister försöker sikta in sig på en eller någon annan i kortegen och försöka plocka så många som möjligt. Så när jag är själv så kör jag i regel aldrig i en sådan hastighet att en bil ska kunna hinna ikapp och köra in i mig. En gång var vi bara 2 stycken västbärare. Vi körde efter e4 mellan Umeå och Övik. Samma bil trängde sig in mellan mig och hojen framför 4 gånger(!) Och alla 4 gånger höll på att plocka en av oss innan vi ledsnade och drog iväg. En annan gång var det en snubbe som körde så nära den som längst fram att backspegeln slog emot sidan på motorcyklisten. Då han väjade undan så var bildäcket 5 cm ifrån framhjulet på mc:n. Den snubben hade tydligen blivit kränkt när vi passerade i en rondell och hade bestämt sig för att sätta oss på plats fick vi höra sen. Så att bära väst med märken betyder ingenting för bilister. Sen finns det nötter på 2 hjul också.

Oj, fy vad otäckt 😅
Sambons upplevelse är precis helt tvärtemot din, som tur är.
Han åker med en kollega till mig som kört måååånga år, han säger samma, väst = respekt.
Att de blir stoppade av polisen jämt och ständigt är dock inte lika festligt 😅
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
343
Senast: __sofia__
·
Fordon Jag har en mopedbil js60, den var på service för en vecka sedan där allt kollades etc. Men idah när jag åkte hemifrån (-18) så började...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: Tranan
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 345
Senast: Smurfoff
·
Kropp & Själ Jag har problem. Det finns fyra saker jag avskyr när det gäller dasspapper 1. Papper som slutar existera när det blir blött så man...
2
Svar
34
· Visningar
1 755

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad är det här?
  • Ta studenten
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp