Bra hyfsat bränslesnål bil som kan dra släp?

Hur kan man testa draget till bilen? Vad är enklast om man åker en bit för probkörning? Tänker framförallt kring elen.
 
Älskar min Rav4, men tror inte den är så snål :rofl: men är iaf en väldigt säker bil. Kommer behålla denna tills den inte åker mer, sen blir det en ny rav4.
 
Så är det ju.
Men jag vet ingen lika bra dragbil för B-körkort än Subaru Impreza.
Hög vikt på släp där och 4-hjulsdrift och lågväxel löser det mesta.
Jag tycker Impreza är förskräcklig att dra med, då väljer jag alla gånger hellre en Legacy eller Outback. Om man nu vill ha Subaru, det vill inte jag men jag har lite större valfrihet i form av BE. :)
 
Jag tycker Impreza är förskräcklig att dra med, då väljer jag alla gånger hellre en Legacy eller Outback. Om man nu vill ha Subaru, det vill inte jag men jag har lite större valfrihet i form av BE. :)
Ja så är det ju absolut.
Men då så är det ju varken bränslesnålt eller B-körkortsanpassat längre
Kompromisser är sällan riktigt bra.

Jag har en Audi Quattro med V6 motor på 2,8 liter i att dra med.
Den har en totalvikt på över 2 ton så den får bara dra 1310 kg med B-körkort.
Och så dricker den runt litern per mil, men den mullrar fint.

Impreza är en rolig bil som det är möjligt att dra med och den är inte särskilt törstig.
 
Ja så är det ju absolut.
Men då så är det ju varken bränslesnålt eller B-körkortsanpassat längre
Kompromisser är sällan riktigt bra.

Jag har en Audi Quattro med V6 motor på 2,8 liter i att dra med.
Den har en totalvikt på över 2 ton så den får bara dra 1310 kg med B-körkort.
Och så dricker den runt litern per mil, men den mullrar fint.

Impreza är en rolig bil som det är möjligt att dra med och den är inte särskilt törstig.
Har man bara B så skulle jag ändå inte välja Impreza utan hellre Legacy isf.

Min Tiguan får bara dra 1170 på B, dvs bara ett litet flak. :D
 
Har man bara B så skulle jag ändå inte välja Impreza utan hellre Legacy isf.

Min Tiguan får bara dra 1170 på B, dvs bara ett litet flak. :D
Min ”Tiguan” (som är en Ateca) får dra 1300 kg på B men då är det också en lagom stor diesel med manuell växel - och på 1300 kilo är mitt släp också invägt sedan tidernas begynnelse. (Automaten eller större motor lägger på tiotals kilo och då missas 1300-gränsen….)
 
Min ”Tiguan” (som är en Ateca) får dra 1300 kg på B men då är det också en lagom stor diesel med manuell växel - och på 1300 kilo är mitt släp också invägt sedan tidernas begynnelse. (Automaten eller större motor lägger på tiotals kilo och då missas 1300-gränsen….)
Min är ju automat och får dra 2500 - ett medvetet köp för mig. 🙂
 
Min ”Tiguan” (som är en Ateca) får dra 1300 kg på B men då är det också en lagom stor diesel med manuell växel - och på 1300 kilo är mitt släp också invägt sedan tidernas begynnelse. (Automaten eller större motor lägger på tiotals kilo och då missas 1300-gränsen….)
Hästarna mår bättre när de åker med automatlåda.
Men om man inte vill ta BE-körkort så blir det ju till att kompromissa.

Jag har en Peugeot 307 SW som vardagsbil.
Den drar under 0,7 l/mil, får dra 1500kg på B-körkort och har ett lastutrymme som ett mindre hav.
Men det är inte någon bil som jag kan rekommendera. Den behöver repareras i princip löpande.
 
Mitt också, är så glad över att ha hittat en riktigt växlad bil. Men vet också att jag är i minoritet som vill slippa både vikt, funktion och underhåll för DSG-lådan.
Den lådan är inte rolig.
Volvos Geartronic däremot, det är finfina grejer det.
Nu vid 52 000 mil behöver den dock ett oljebyte med urspolning.
 
Tack! Precis det jag var ute efter för en bra peng :)
Vi köpte en sån från Jula men lämnade tillbaka den för den funkade inte. Kan ha varit just det exemplaret bara men det är den lilla erfarenhet jag har av dem.

Vi hade både bilen och släpet och testade på båda, på bilen sa den att vissa av kontakterna inte fungerade men när man kopplade släpet till bilen så fungerade alla.
 
Vi köpte en sån från Jula men lämnade tillbaka den för den funkade inte. Kan ha varit just det exemplaret bara men det är den lilla erfarenhet jag har av dem.

Vi hade både bilen och släpet och testade på båda, på bilen sa den att vissa av kontakterna inte fungerade men när man kopplade släpet till bilen så fungerade alla.
Julas ska enl resensioner inte ta jordfel, kanske det som spökade för dig? Ska se om jag kan hitta något om Mekonomens om jordfel…

Tack, för att den inte fungerade för dig gör mig mer inställd på mekonomens.
 
Det blir en Kia ceed, 136 HK. Det var typ de märket som var inom min budget som jag kände är en bra och bränslesnål bil.
 

Liknande trådar

Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
739
Senast: Bonita4
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 503
Senast: Guldaskig
·
Fordon Jag ska till hösten kolla på en ny bil. Jag har en 20 år gammal bil som börjar åka på sin sista resa så att säga. :bump: Jag planerar...
Svar
7
· Visningar
911
Senast: Twihard
·
Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 778
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp