Bra hyfsat bränslesnål bil som kan dra släp?

Smurfoff

Trådstartare
Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på ett bra och säkert sätt. Vi åker inte så långa sträckor. Diesel har jag väl hört är starkare. Kör till jobbet 3 dagar i veckan som är 5 mil t/r. Så vill gärna ha en bil som är hyfsat bränslesnål med.

Jag har vanligt B-körkort.

Bilar jag har funderat på är Kia Ceed 135 HK. Någon som har en sån och hur är den att dra släp med?

Volvo v40, är kanske i minsta laget för att dra hästsläp?

Min budget är runt 100- 120 000 kr.

Vill den ska vara rymlig gärna kombi men inte för stor heller. Har haft Volvo v60 tidigare som jag var nöjd med, men hade då D2 den blir kanske för klen att dra släp med?
 
Har en Kia Ceed GTI på runt 130HK som jag drar släp med.

Bilen får dra 1400kg och jag ligger precis under det med hästen i släpet. Det går bra att köra, men det är tungt i långa/branta backar. Dock aldrig problem med att komma upp, men får växla ner och ev köra under hastighetsbegränsningen. Med 1200kg går det fantastiskt smidigt (lånade ett 1,5 hästars vid ett tillfälle som vägde mindre).

Dock, naturligtvis, inte jämförbart med en diesel/starkare bil.
 
Jag har en V40 med 190hk som jag drar med. Funkar fint och känns inte "klent".
Sen är den inte superrymlig i bagaget - jag har tex sadeln i transporten istället.
 
Har en v60 D4, känns ok att dra med och vi har inga problem att hålla hastigheten i backar, men har planer på att byta till 4-hjulsdriven. Den får ju dock bara dra 1330 kg på B (jag har BE).
 
Jag har en Volvo v40 t4 AWD som jag drar med året runt utan bekymmer 😊 kopplar 1400 på b-kort tror jag.
 
Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på ett bra och säkert sätt. Vi åker inte så långa sträckor. Diesel har jag väl hört är starkare. Kör till jobbet 3 dagar i veckan som är 5 mil t/r. Så vill gärna ha en bil som är hyfsat bränslesnål med.

Jag har vanligt B-körkort.

Bilar jag har funderat på är Kia Ceed 135 HK. Någon som har en sån och hur är den att dra släp med?

Volvo v40, är kanske i minsta laget för att dra hästsläp?

Min budget är runt 100- 120 000 kr.

Vill den ska vara rymlig gärna kombi men inte för stor heller. Har haft Volvo v60 tidigare som jag var nöjd med, men hade då D2 den blir kanske för klen att dra släp med?
Är väldans nöjd med min Seat Ateca 150hk som får dra 1310 kg på B-kort med riktig växellåda och fyrhjulsdrift. Drar 0,5 liter diesel normalt (dock inte med släp). Borde kunna finnas inom budgetspannet. (Exakt samma bil som VW Tiguan och Skoda Karoq). Men det gäller ju att man viktar in ett släp precis i luckan där man får köra med B-kort!
 
Jag har en volvo v40 som jag tycker fungerar väldigt bra som dragbil. Bilens enda nackdel är lastutrymmet i bakluckan.
 
Är väldans nöjd med min Seat Ateca 150hk som får dra 1310 kg på B-kort med riktig växellåda och fyrhjulsdrift. Drar 0,5 liter diesel normalt (dock inte med släp). Borde kunna finnas inom budgetspannet. (Exakt samma bil som VW Tiguan och Skoda Karoq). Men det gäller ju att man viktar in ett släp precis i luckan där man får köra med B-kort!

Äsch, budgeten verkar inte räcka med de priser på begagnad diesel som blivit nu. Verkar hamna strax norr om 150.000 kr i alla fall.
 
Den Kian jag tittade på är en Kia ceed sw. 1.6 Gt line. 136 hk. En bilkunnig till mig sa den är något klen att dra transport med. Så man kollar inte på HK? Har så dålig koll!
 
Den Kian jag tittade på är en Kia ceed sw. 1.6 Gt line. 136 hk. En bilkunnig till mig sa den är något klen att dra transport med. Så man kollar inte på HK? Har så dålig koll!
1,6 liters motor känns klent, ja. Det är HK man tittar på, men också hur stark motorn är. En diesel har tex naturligt högre driv än en bensinbil.

Jag själv har en V60 D4, ca 200 hästar, 2.0 liters motor har jag för mig. Enda gången jag märker att jag har släp bakom (förutom på förbrukningen...) är riktigt riktigt branta backar. Då behöver jag växla ner och sen funkar det hur bra som helst igen. Drar 0,6 för oss som kör mycket stadstrafik.

Din budget kan dock vara ett problem här eventuellt.
Viktigt att kolla skicket på bakluckan också, då den plastdetalj under rutan har en tendens att skava på bakluckan. Vi fick lacka om våran baklucka.
 
Den Kian jag tittade på är en Kia ceed sw. 1.6 Gt line. 136 hk. En bilkunnig till mig sa den är något klen att dra transport med. Så man kollar inte på HK? Har så dålig koll!
Bilarna får dra olika inom samma modell utifrån olika variabler.
Du kan gå in på släpvagnskollen på Transportstyrelsen om du har REG-numret för bilen och kolla upp vad just den bilen får dra.
Släpvagnskalkylatorn.
 
Bilarna får dra olika inom samma modell utifrån olika variabler.
Du kan gå in på släpvagnskollen på Transportstyrelsen om du har REG-numret för bilen och kolla upp vad just den bilen får dra.
Släpvagnskalkylatorn.
Bilen får dra släp med häst i. Men min fråga är om bilen kommer gå segt för motorn är mindre? Även om det är godkänt betyder väl inte att bilen drar släpet utan de känns segt?
 
Jag har en V40 med 190hk som jag drar med. Funkar fint och känns inte "klent".
Sen är den inte superrymlig i bagaget - jag har tex sadeln i transporten istället.
Håller med, har också dragit med (gammal) V40 förr. Drog fint.
Drar med (gamla) V50 och V70 numer. Drar fint. Men dt beror väl på vad man är van med. En del säger ju att de drar dåligt...
 
Enda jag vill är att bilen ska gå bra med släpet och inte att jag ska känna panik att vi inte kommer upp för en backe :) Att de går lite långsamt ibland gör mig ingenting.
 
Jag har dragit med

Golf combi diesel
Toyota Corolla
Saab 900

De tar mig till och från ridhus, tävling och skogen.

Är det snö och is stannar jag hemma eller lånade pappas lite tyngre bil.
Så liten och bensinsnål bil som möjligt, de flesta sträckor/dagar rullar den utan släp.
 
Håller med, har också dragit med (gammal) V40 förr. Drog fint.
Drar med (gamla) V50 och V70 numer. Drar fint. Men dt beror väl på vad man är van med. En del säger ju att de drar dåligt...
Generella bilmodeller säger väldigt lite. Det finns väldigt många olika motorer och även vilket bränsle det är spelar roll.

V60 diesel kommer liksom från 120 hästar upp till 400 hästar beroende på vilken motor du har i, det är rätt självklart att det är rätt stor skillnad att dra med 120 hästar och 400 hästar tänker jag.
 
Har en Subaru outback diesel. Den känns supertrygg och är bränsle snål. Ligger på 0,56 blandad körning och 0,8 med släp. Stort lastutrymme bak.
 
Jag har dragit med

Golf combi diesel
Toyota Corolla
Saab 900

De tar mig till och från ridhus, tävling och skogen.

Är det snö och is stannar jag hemma eller lånade pappas lite tyngre bil.
Så liten och bensinsnål bil som möjligt, de flesta sträckor/dagar rullar den utan släp.
Typ så jag kommer använda mig av den. När de är dåligt väder / långt att köra så kommer min sambo få köra med sin bil som klarar mer. Då jag max kommer köra med släp en gång per månad och resten är de pendlar bil.
 
Har en Subaru outback diesel. Den känns supertrygg och är bränsle snål. Ligger på 0,56 blandad körning och 0,8 med släp. Stort lastutrymme bak.
Jag älskade att dra med Subaru outback, drog också mycket med min betydligt klenare legacy (bensin) men det var inte lika bekvämt.
Nu har jag en Skoda octavia som får dra 1500 på b-kort, den är trevlig och rymlig men har inte provat att dra med den så kan inte uttala mig om det. Men generellt verkar Skoda, Subaru och wv vara de bilmärken som inte gör bilarna mindre i förhållande till pris och storlek (tänk tex en v40 för 15 år sedan jämfört med en v40 nu)
 

Liknande trådar

Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
740
Senast: Bonita4
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 506
Senast: Guldaskig
·
Fordon Jag ska till hösten kolla på en ny bil. Jag har en 20 år gammal bil som börjar åka på sin sista resa så att säga. :bump: Jag planerar...
Svar
7
· Visningar
911
Senast: Twihard
·
Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 780
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp