Bra hyfsat bränslesnål bil som kan dra släp?

Har haft en Kia Ceed och har nu en Golf. Golfen är mycket bättre att dra med. Bägge är diesel.
 
Bilen får dra släp med häst i. Men min fråga är om bilen kommer gå segt för motorn är mindre? Även om det är godkänt betyder väl inte att bilen drar släpet utan de känns segt?
Då missförstod jag frågan!

Men just det där känslan av hur seg en bil är blir ju lite personligt också, om inte motorn är uppenbart stor.

Exempelvis min Golf Variant/kombi bensin har väldigt liten motor och får dra 1300 kg, men har dubbelkopplande automatlåda och upplevs inte seg eller trött.
Ingen bil för just hästsläp, men jag har dragit 1300 drygt 40 mil ToR och bilen drog det bra. Så även växellådan har påverkan.
 
Stirra dig inte blind på hästkrafter. Det är ett väldigt trubbigt mått för hur bra en bil drar tungt släp.

Vridmoment är viktigare, och hur bilen är utväxlad.

Som exempel... min motorcykel har 135 hk men den motorn hade varit fantastiskt dålig för att driva 3-4 ton släpekipage trots effekten. Effekten levereras vid 10500 varv och vridmomentet är riktigt lågt. Bensinmotor på 1 liter.

Samtidigt är min VW LT35 med 108 hk en dröm att dra 2-tons släp med. Det kanske man inte tror om man bara kört personbilar. Hemligheten är att vridmomentet är högt (2,5 liter diesel) och att växellådan är optimerad för just tungt arbete. Eftersom bilen inte är avsedd för att kunna köras i 220 kmh på Autobahn utan max 120-130 så kan alla växlar vara lägre, det är inga problem att hålla 90 uppför södra sidan av Hallandsåsen med 2 ton släp. Den klättrar även uppför tokbranta backar med sina låga 1:a och 2:a växlar.
 
Typ så jag kommer använda mig av den. När de är dåligt väder / långt att köra så kommer min sambo få köra med sin bil som klarar mer. Då jag max kommer köra med släp en gång per månad och resten är de pendlar bil.
VW Golf
Toyota Auris
Volvo v40

Stod valet emellan för mig, blev golf mest för att jag hittade en bil till rätt pris med lågt miltal
 
Vi drar vår husvagn med volvo v40 d2. Den får dra 1500 kg på B-kort och när vi vägde vagnen vägde den 1400 kg. Kan väl inte vara helt ojämförbart med vad släp+häst väger. Nu skulle ju du köra en gång per månad typ och vi kör ju inte vår husvagn på vintern men annars så är det väl lite jämförbart iaf. Det enda maken störde sig på var att automaten inte riktigt ville växla som han tyckte så han körde den i "manuell" eller vad det heter.
Sen är det ju absolut skillnad mot när vi drog med vår fyrhjulsdrivna caddy, men v40 är bra som pendlarbil också och det skulle väl bilen främst vara. :)
 
Säger Subaru här också. Kruxet kan vara att hitta någon alls att köpa. Jag har alltid kört själv och varit ensam och aldrig att jag kännt mig otrygg oavsett väglag eller typ av väg, den bara tuggar på. Någon nämnde Hallandsåsen, med farthållare, norra sidan (brant!), det enda som händer är att den drar mer bensin men växla behövs inte, med släp. Har en 2.5l med 167hk, legacy, inne på dryga 32000 mil nu.
 
Jag har nu en Skoda octavia, diesel och awd. Den får dra 1452 på Bkort och det har gått fint även i backar där många kört fast med släp.
Min är 9år så en sån är klart inom budget.
 
Jag hade en v40 d3 cc förut, den drog bättre än förväntat men klarade inte vissa vintersituationer. Bytte till v60 med fyrhjulsdrift efter en situation där jag knappt tog mig hem från en träning pga att bilen inte fick fäste i snö. Snö, framhjulsdrift och parkerat i svag uppförsbacke är ingen höjdarkombo.
Men jag drog med den under flera år så beroende på hur mkt du kör på vintern kan det funka toppen.
Är dock väldigt glad över min nya bil, så skönt att inte behöva oroa sig vintertid..

I övrigt tycker jag v40 är en toppenbil!
 
Jag hade förr en Kia ceed 1,6 att dra med, tror att den låg runt 125 hk, inte mer iaf. Bensin. Den fick dra 1200 kg, inget mer. Mitt släp passade för detta, så inga bekymmer. Även fullt lastat gick det bra, men såklart enklare med en tyngre och starkare diesel (idag volvo xc60 diesel).

Det hela beror på hur viktigt det är att känna kraft, om man är nöjd med att ta sig fram och inte ska dra i väldigt mycket backar o eländig terräng, anser jag att en klenare bil går helt utmärkt. När man kör häst vill man ju ändå köra väldigt lugnt och försiktigt, så jag har faktiskt aldrig känt problemet. Åker man mycket i exakt alla väder, kanske det är ett större problem.
 
Sant.
Men många märken har inte ens kamkedja att få.
Med Subaru kan man i alla fall välja det.

Förr så hade jag rekommenderat SAAB 9000 till någon som vill dra släp på B-körkort.
Visst det finns några enstaka men jag har haft koll på begagnatmarknaden i 100-200'-intervallet för subaru i ett par år nu och antalet annonser för bil med kamkedja (det skrivs alltid ut) är inte ens en handfull. Så det är inte bara att välja en Subaru med kamkedja. Skulle snarare säga att har man tur och kan kompromissa på allt annat när det dyker upp en så kan man få köpt en.

Topplista på annonser med kamkedja är BMW, Toyota och Kia enl blocket.
 
Topplista på annonser med kamkedja är BMW, Toyota och Kia enl blocket.
Så är det ju.
Men jag vet ingen lika bra dragbil för B-körkort än Subaru Impreza.
Hög vikt på släp där och 4-hjulsdrift och lågväxel löser det mesta.

Med ett BE-körkort så skulle jag däremot rekommendera helt andra bilar.
T.ex. en Citroën C5 diesel.
Jag drar med Audi Quattro och Volvo XC70.
Har annan bil att åka i till vardags då de är mycket törstiga.
 

Liknande trådar

Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
740
Senast: Bonita4
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 506
Senast: Guldaskig
·
Fordon Jag ska till hösten kolla på en ny bil. Jag har en 20 år gammal bil som börjar åka på sin sista resa så att säga. :bump: Jag planerar...
Svar
7
· Visningar
911
Senast: Twihard
·
Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 781
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp