Vilka museum i Stockholm?

Bukefalos 30 år!

escodobe

Trådstartare
På Fredagkväll ska jag till Vrak i Stockholm för att snacka projektdykning (kom och säg hej om ni vill) men det innebär att jag har flera timmar på mig att nörda loss på lördag innan tåget går. Jag hinner med 2 museum tror jag.
Vilka borde jag göra?
De jag på rak arm kan komma på att jag redan besökt är vrak, vasa, dyktankhuset, Naturhistoriska, Livrustkammaren, hovstallet, Skansen, nått ställe som handlade om Absolut och vandrat runt i Gamla stan...
Gillar både historia och teknik däremot är konst normalt sett inte det som lockar mest.
Jag startar på Karlaplan och tar mig runt med kollektivtrafiken. Tåget hem hår vid fyratiden

På Fredagkväll ska jag till Vrak i Stockholm för att snacka projektdykning (kom och säg hej om ni vill) men det innebär att jag har flera timmar på mig att nörda loss på lördag innan tåget går. Jag hinner med 2 museum tror jag.
Vilka borde jag göra?
De jag på rak arm kan komma på att jag redan besökt är vrak, vasa, dyktankhuset, Naturhistoriska, Livrustkammaren, hovstallet, Skansen, nått ställe som handlade om Absolut och vandrat runt i Gamla stan...
Gillar både historia och teknik däremot är konst normalt sett inte det som lockar mest.
Jag startar på Karlaplan och tar mig runt med kollektivtrafiken. Tåget hem hår vid fyratiden
Tekniska museet?

Vilka borde jag göra?
Nationalmuseum är bra nu efter nyöppning (som ju inte är så nyss) hallwylska är också speciellt. Tekniska tror jag är kul för vuxna men risk för mycket barn en lördag mitt i vintern, polismuseet ganska litet och rätt barniriktat när jag var där. Historiska har vi gillat hela familjen. Spårvägsmuseet tycker jag är rätt bra (jag gillar spårvägar 🤣) men ligger lite off om man vill hinna med mer.
Glömde: Thielska galleriet tycker jag är fantastiskt, som ett galet minne av en epok med massa brev och dokumentation bevarat utöver en fantastisk konstsamling.

Jag har siktat in mig på Nordiska museet och deras utställning Nordbor i mars. Inte så långt ifrån Vasa museet åtminstone. :)

Armémuséet är betydligt roligare än man tror och har dessutom en hyfsad restaurang. :)

Rätt sida av stan också när du utgår från Karlaplan.
Historiska och Nordiska är ju också väldigt lättillgängliga, alla tre ligger på gångavstånd.

Jag utgår från att jag varit på slottet någon gång, antingen som liten eller på skolresa i sjätte klass, men jag har noll minne av det. Är det något som bör prioriteras?
Tekniska verkar skitkul, men jag är högst osugen på stora hjorder av barn om jag ska vara helt ärlig.

Jag utgår från att jag varit på slottet någon gång, antingen som liten eller på skolresa i sjätte klass, men jag har noll minne av det. Är det något som bör prioriteras?
Tekniska verkar skitkul, men jag är högst osugen på stora hjorder av barn om jag ska vara helt ärlig.
Njae, slottet är helt ok men har du varit på Livrustkammaren har du redan plockat russinen ur kakan.
Tekniska en lör skulle jag inte orka med, annars hade du kunnat klämma både det och Polismuséet (och ev Sjöhistoriska) samtidigt eftersom de ligger på samma ställe.

Jag skulle om jag var du ta Armemuseum och Nordiska eller Historiska för det är också enkel logistik vilket inte är att förakta.

Njae, slottet är helt ok men har du varit på Livrustkammaren har du redan plockat russinen ur kakan.
Tekniska en lör skulle jag inte orka med, annars hade du kunnat klämma både det och Polismuséet (och ev Sjöhistoriska) samtidigt eftersom de ligger på samma ställe.

Jag skulle om jag var du ta Armemuseum och Nordiska eller Historiska för det är också enkel logistik vilket inte är att förakta.

Armémuseum är också jätteintressant @escodobe :up:

Ja, utan guidad tur är det bara ett hus liksom. Helt ospännande.
Det är också ett av få museer i typ världen som har 100% koll på sina samlingar. Varje föremål som Wilhelmina von Hallwyl förde in i förteckningen av vad som skulle bli museets samlingar vet man vart de är någonstans. Det finns i princip inte ett museum i världen där minst ett antal procent är "borta" (ofta finns de i magasinet, men inte på det stället som det är registrerat på).

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Arbetsintervju
  • Svensk politik 9

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka