Vilka nosgrimmor till vilka bett?

Sv: Vilka nosgrimmor till vilka bett?

Jag har en donna som älskar remont och pullargrimma :love:, men hon avskyr verkligen vanlig engelsk (achen) :crazy:

Går det att ha en pullargrimma tillsammans med ett "Flippanbett"?

För i sådana fall är mitt problem löst! ;):D

Hur kan du påstå ditt problem vara löst om du inte ridit med flippanbettet??

Senast ändrad:

Ja mitt problem längre fram OM jag bestämmer mig för att testa med ett F bett! :grin:

Nej, han rids på samma bett som min donna gör på fritiden så det känns som en självklarhet att han inte gör det! :devil:

Fast jag tror inte riktigt att du ser vad jag skriver, jag förstår att du vill verka väldigt kunnig men det framgår tyvärr inte riktigt! :idea:
Min donna är lydig och väldigt känslig i munnen, hon lyssnar framåt och bakåt men just när man rider ut kan det bli väldigt mycket framåt, både uppåt och neråt, hon kan bocka och hoppa som ingen annan, men för det mesta är hon helcool tack & lov! :love:

Och vad skulle det skada henne om jag red med ett aningens skarpare bett (Flippanbettet är snällt jämfört med pelhalm tex) nån gång ibland och vet med mig att jag måste ha extra stadig hand och vara extra följsam då?

:angel:

Just det, det skulle inte förstöra henne alls.

Tja, jag försöker bara lägga fram saker på ett sätt så att du själv börjar tänka efter vad du gör egentligen och varför. Handlar inte om att jag själv ska verka kunnig. Tyvärr är du så inställd på att försvara dig att jag snarare anser att det är du som inte riktigt läser vad andra skriver.

I vilket fall som känns det för mig som fullständigt onödigt att betsla upp. Känns ännu mer onödigt när det tydligen handlar om eventuellt/kanske/möjligtvis i framtiden. I synnerhet på en unghäst som jag fortfarande antar ska matchas mot unghästtävlingar där dylik betsling som diskuteras inte är tillåten.

Efter att ha jobbat i tävlingsstall där jag ridit mycket talangfulla unghästar och svårklasshästar i hoppning som har varit lite väl lajbans när man red ut så vet jag vilket beteende du menar. Men i alla dessa fall var det vanligt bett+graman man red ut på. Även om hästarna tävlades mer uppbetslade. Är som jag skrev innan betydligt behagligare att sitta på en häst som ev bockar lite och är stark framåt än samma heta häst som inte vågar går fram pga bettet och därmed står och hoppar på bakbenen och gör luftsprång...

En graman gör som sagt ingen skillnad när du inte använder den-vilket ett skarpt bett gör. En häst som lär sig släppa bettet för att den gått uppbetslad är mkt svårare att korrigera än en häst som ridits ut på graman (där finns inget att korrigera).

...och om du tycker det räcker med martingal och förbygel och att det blir för mycket med en graman också är mitt tips att plocka av martingal och förbygel och skaffa en sadel som ligger still.

Det är ingen idé, hon vill att hennes unghäst ska leva ett liv som GP-hästar, för hon har ju sett det hos proffsryttare (och jag undrar ännu vart). Det syns i hennes tidigare frågeställningar.

TS
Mitt tips är att utbilda hästen. Att hästen ska gapa ifrån sig ett bett, är du allvarlig?
Sen när har en graman, martingal och förbygel samma funktion?

Det är inte häftigt med massa saker på en häst.

Om jag rider utan stänger hon munnen och suger på bettet, precis som med pullar och remont.

Rider jag med engelsk gapar hon och vill inte alls.

Så jag frågade inte för att min ridning inte fungerar, tvärt om, hon är en dröm att rida och hon rids på ett Sprenger Dynamic RS!

Du har inte kollat munnen på henne hos en tandläkare alt veterinärklinik? Låter på din beskrivning som hon klämmer kinden när du har engelsk nosgrimma och bett. Gör hon likadant på Achen skulle jag tro att problemet sitter i hur hon ser ut inuti munnen. Men som du skriver löses ju problemet med en remont.

Senast ändrad:

Fast jag vill absolut inte rida med graman, det gillar jag inte alls! :crazy:
Då har jag hellre ett lite skarpare bett som hästen kan gapa sig loss ifrån om det nu skulle vara så.

Men som sagt, just nu går hon kanon på sitt underbara 3-delade.

Du vill att hästen ska gapa sig loss från bettet? Okej, hum ja eller nej:crazy:

Ja mitt problem längre fram OM jag bestämmer mig för att testa med ett F bett! :grin:

Då hade du väl lika bra kunnat skriva tråden såhär "Hur fungerar remont med olika bett? Finns det några bett där remont inte bör användas?" För rent ärligt, hästen skulle ju i princip kunna trivas på vad som helst i bettväg i framtiden, sen att du uppenbarligen är totalt fokuserad på att du ska rida på ett F-bett i framtiden, ja, jag hoppas för guds skull att hästen kommer gilla det...

Och vart fick du luft ifrån? :devil::devil::devil:

Jag rider knappt med spö för tusan! :eek:

Rider henne på ett 3-delat som sagt, hon älskar det och jag älskar det, bra kombination måste jag säga! ;):D

Men men, jag har ändå fått svar på min ursprungsfråga!

Varför är det en nackdel att rida med spö??

Och det är inte jag som startar trådar om att man vill använda sporrar på en häst som hoppar i vädret av skänkeln och är 3 år. Inte är det jag som startar trådar om diverse utstyrsel om att man vill ha en massa extra plockepå när hästen inte ens haft sadel på sig..

Senast ändrad:

Du har inte kollat munnen på henne hos en tandläkare alt veterinärklinik? Låter på din beskrivning som hon klämmer kinden när du har engelsk nosgrimma och bett. Gör hon likadant på Achen skulle jag tro att problemet sitter i hur hon ser ut inuti munnen. Men som du skriver löses ju problemet med en remont.

Jag tänkte också på den saken när jag läste om hur hästen reagerade på engelsk/achen-grimma. Min häst gjorde lika när jag just köpt honom och när jag kollade upp det hos tandläkaren så påträffades hakar på tänderna och sår på insidan kinderna, inte konstigt att han reagerade illa då :(

Men suuck...
Låt tjejen rida sin häst med dom betten hon vill.
Förmodligen har iaf 50% av alla i detta forum aldrig sett hästen på bild ens och bara kanske 1 person i denna tråd har ridit hästen.
Ni har era åsikter, hon har sin. Hon vet nog hur man rider hennes häst bäst.
:p

Men suuck...
Låt tjejen rida sin häst med dom betten hon vill.
Förmodligen har iaf 50% av alla i detta forum aldrig sett hästen på bild ens och bara kanske 1 person i denna tråd har ridit hästen.
Ni har era åsikter, hon har sin. Hon vet nog hur man rider hennes häst bäst.
:p

Jag tycker att det är bra att folk reagerar...

För oavsett är det inte normalt att man planerar att man ska rida sin UNGhäst på ett visst bett om några år.
Att blanda in en förbygel som att den skulle ha samma verkan som en gramantygel :confused:
Inte kontrollera den vanligaste anledningen till att en häst skyr en engelsk nosgrimma som pesten.
Att vilja rida med sporrar på sin superkänsliga unghäst osv osv osv

Jag tror det finns folk på detta forum som kan betydligt mkt mer än TS och som skulle kunna rida TS häst bättre

Det finns något som kallas för ÖDMJUKHET och det skulle TS behöva visa lite mer av...

Jag har aldrig sagt att min häst ska behöva gapa ifrån sig ett bett, det är bara dumheter! :crazy:

Hon kollas 2 ggr varje år i munnen, hon har felfria tänder, kollades nyss för en månad sen ungefär, inga märken eller något efter nosgrimma eller bett!

Till alla:

Tagga ner nu, är ni skogsmullar eller vadå? :angel:

Då har jag hellre ett lite skarpare bett som hästen kan gapa sig loss ifrån om det nu skulle vara så.

Men jag orkar inte ens diskutera det här, är helt övertygad om att du bara är ute efter att provocera. :p

Jag har aldrig sagt att min häst ska behöva gapa ifrån sig ett bett, det är bara dumheter! :crazy:

Hon kollas 2 ggr varje år i munnen, hon har felfria tänder, kollades nyss för en månad sen ungefär, inga märken eller något efter nosgrimma eller bett!

Till alla:

Exakt VAD är det för fel på en skogsmulle?? Är man endast värd nåt om man har ett träns för 6000kr? Väx up! :mad:

Till alla:

Är kanske dags att du har koll på vad du skriver? Huruvida vi andra är skogsmullar är du fel ute på de flesta av oss som skriver till dig. Däremot är vi heller inga wannabees som vill hänga på våra hästar den poppigaste utrustningen.

Till alla:

Inte?

Och det är ju precis ett skarpt bett du vill ha på henne...

Den där skogsmulle-kommentaren vet jag inte vart du vill komma med, men du använder ordet skogsmulle som ett skällsord, vilket indikerar att din åsikt om skogsmullar är tämligen negativ och att folk som klassas som skogsmullar inte är värda många ören i dina ögon.

Uppenbarligen är det bara folk med Dyon, Sprenger och att vad det heter som är värda något här i världen.

Jag menade att det är bättre att hästen får lov att gapa och visa att den är missnöjd (om den nu skulle vara det) än att man drar ihop den med en extra tygel och struntar i problemet.

INTE att man ska rida med ett kasst bett.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 216
Senast: sweep
·
Utrustning Alltså inte för att försvara en för hårt åtdragen pullback-nosgrimma på något sätt, men det gjordes en studie för några år sen där... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
6 261
Senast: SiZo
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 779
Senast: cirkus
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Muddypaws 24/25