Vilka olika slags täcken har ni?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Twixi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 92
  • Visningar Visningar 8 686
Sv: Vilka olika slags täcken har ni?

Jag har:

1 fleecetäcke
1 100gr fodrat med helhals, vattentätt
1 vintertäcke 300 gr med halvhals, vattentätt
1 vintertäcke 300gr med hel hals, vattentätt
1 150 gr termotäcke, stall
1 ofodrat regntäcke
1 skrittäcke, fodrat, vattentätt
1 skrittäcke i fleece

dessa har jag till två hästar!

utetäcken
2 st 100 grams täcken
1 st undertäcke till 100 gramstäckena med 100 gram
1 st undertäcke till 100 gramstäckena med 200 gram
1 st 360grams täcke
1 st 200 grams täcke
1 st 300 gramstäcke i nödfall som knappt används..
1 st ofodrat regntäcke, ett till ska införskaffas till den ena hästen ,skulle gjorts iår men han har varit på boxvila i 7 månader;)
så de blir till nästa år ist.

men vi har täckestork så det torkar över natten ;)

innetäcke
1 st 150 grams innetäcke

har bytt ut hela min garderob mot ordentliga kvalitetstäcken som håller ovasett!
kan jag rekomendera! ;)
älskar mina HW täcken:D:love:

Jag har täcken som används vid behov, vilket är väldigt sällan. hästarna går utan täcke året runt. Om det regnar på morgonen och jag ska rida på förmiddagen brukar jag lägga på ett ofodrat regntäcke så jag kan sadla en torr häst. Mina vintertäcken används inte. Ett ylletäcke används om jag behöver torka hästen eller värma upp den om den tex skulle ha feber/vara sjuk. Lilla ponnyn har ett ofodrat regntäcke som aldrig använts än. Hon har också ett täcke i funktionsmaterial som jag satt på någon gång när hon behövde torka. Har fleecetäcken som också ligger för att kunna användas om behovet skulle uppstå. Rid och skrittäcken har jag, men de används heller aldrig.
Mina täcken finns "ifall att".

dessa har jag till två hästar!

utetäcken
2 st 100 grams täcken
1 st undertäcke till 100 gramstäckena med 100 gram
1 st undertäcke till 100 gramstäckena med 200 gram
1 st 360grams täcke
1 st 200 grams täcke
1 st 300 gramstäcke i nödfall som knappt används..
1 st ofodrat regntäcke, ett till ska införskaffas till den ena hästen ,skulle gjorts iår men han har varit på boxvila i 7 månader;)
så de blir till nästa år ist.

men vi har täckestork så det torkar över natten ;)

innetäcke
1 st 150 grams innetäcke

har bytt ut hela min garderob mot ordentliga kvalitetstäcken som håller ovasett!
kan jag rekomendera! ;)
älskar mina HW täcken:D:love:

sedan har jag ju givetvis fleectäcken och ulltäcke oxå=)

Måste bra tillägga att den här täckeshysterin som råder hos många hästägare är helt galen. Hästar mår bäst utan täcke. De har det bästa täcket som finns alldeles naturligt. (sin päls) Med den kan de reglera sin temperatur som inget täcke i världen kan efterlikna.
Använd täcke när det finns behov hos hästen (INTE människan) och låt dem vara när de inte behövs. För hästarnas skull. Den här hysterin tjänar bara tillverkare och försäljare på. inte djuren.

*kl*

Oklippt kallblod, lite fläsk att ta av, har just nu:

*Ett fleecefodrat regntäcke
*100g regntäcke
*200g jättegammalt knappt vattentätt (bara som reserv riktigt kalla vinterdagar om det andra är blött)
*300g vintertäcke

Men jag har beställt ett med utbytbart innertäcke och kommer då använda det som ofodrat, 100g, 200g. Kallare än så använder jag nästan aldrig, ska vara att det är närmare 30 grader kallt, och då har jag ju 300g-täcket! :p
Använder aldrig täcke på sommaren eller tidig höst/sen vår därav att jag inte har brytt mig så mycket om ofodrat regntäcke.

Jag har:
2 fleecetäcken
2 regntäcken (ett används inte pga att det läcker, så har det bara när det blåser och så)
1 uteteäcke/övergångstäcke 100g

+ ett ridtäcke

Till två paintar och snart en quarter har jag:

- 3 vintertäcken
- 2 regntäcken
- 2 fleecetäcken
- 1 tunnare stalltäcke

Kommer att köpa ett till regntäcke till våren när det kan behövas till den nyinflyttade damen, men jag försöker ha mina hästar otäckade så mycket som möjligt.

Jag har visserligen även två flugtäcken, men de köptes till andra hästar, och även om det med viss möda går att knöla in hästarna i dem så tar jag hellre in dem i stallet de värsta timmarna om sommaren. Dessutom går hingsten på fribetäckning med stona och jag vill inte ha täcken på då.

men mycket beror ju oxå på OKUNSKAP! eller?

jag menar oftast kan de ju vara så att, det är vinter shit min häst MÅSTE ha vintertäcke för det är snö o minus men den har visst päls...
men alla andra har ju vintetäcken alltså MÅSTE min oxå ha det...

jag kan säga så att förra året red jag min unghäst,dock ej klippt men gick bara med ett 100 grams hela kalla vintern var ej förvarm under det men gick på mycket grovfoder och samt att han skulle hållas torr när man skulle rida.. och mitt 360 gramstäcke används bara på en helrakad häst som tävlas när de va som kallast typ - 15 och neråt plus att vi har rätt dåliga hagar vad gäller skog o så vidare, finns ett litet parti men nja inte tillräckligt tyvärr, sedan gick hon med en tjock ponny = inte allt för mycket mat funkar ej med andra hagkompisar,,,samt att hennes muskler måste hållas varma...men skulle äldrig lägga på mer än de, finns ju dem som står med över 600 gram vid typ -2 tragiskt, men vissa kanske tycker ja övertäckar men nja jag känner väldigt ofta under täckena så det är lagom varma och inte KOKHETA!
;)

Jag har på tok för många:angel: Men har lite dille på täcken och det finns alltid något täcke som man inte har,haha!

Sen har man samlat på sig en del under åren!

Skriver inte upp alla, blir för många, men tar några:)

1 370g HW halvhals
1 300 g Shires Helhals
1 200 g HW halvhals
1 200 g Shires Helhals
1 100 g Shires
1 regntäcke HW halvhals
1 regntäcke HW vanlig hals
1 regntäcke Bucas
1 regntäcke Börjes

1 400 g HW innetäcke
1 300 g Bucas innetäcke

1 HW fleece newmarket
2 HW cooler
1 HW bommulstäcke
1 Bucas cooler
1 Hansbo bävernylon
1 ztäcket fleece
1 shires fleece
1 källqvist fleece
1 sjöhagen fleece

1 tjockt ylletäcke, inget märke
3 ylletäcken i olika märken och färger som används vid tävling
1 golden stripe filt

2 Mias länd och ridtäcken i ylle
1 bucas ridtäcke
2 flugtäcken Bucas och HW

Har säkerligen glömt en massa, men dessa är de som används mest frekevent. Mår nästan lite illa när man inser hur mycket pengar man spenderat på bara täcken:angel:

kl
min lista är kort:
1 fleccetäcke
1 fleecetäcke m. hals
1 ofodrat regntäcke

Används nästan aldrig, finns mest OM det skulle bli kris. Typ pålle blir sjuk eller så. Har ett isissto på lösdrift som delvis klipps vintertid.

*kl*

Till mina fyra hästar (varav två jobbar regelbundet o är klippta, dock är ingen helklippt eller täckad på heltid i dagsläget) har jag:

1 vintertäcke från Shires (300 g)
2 andra vintertäcken (märkeslösa som jag fått)
2 fleecefodrade regntäcken (Börjes)
2 ofodrade regntäcken (Shires)

1 Hansbo Combitäcke
1 Amigo skrim cooler
2 fleecetäcke med gjordar
1 fleecetäcke utan gjordar
1 termotäcke

1 BoT ländtäcke
1 regntätt ridtäcke (Hööks)
1 reflexländtäcke
1 "tävlingsregntäcke"

De täckena som är flitigast använda, även när hästen varit helklippt o i full träning (vilket ingen är nu), har utan tvekan varit börjes-täckena som är helt suveräna. Har hästar som lätt blir för varma o det är sällan här är så kallt att vintertäcke behövs (förutom den jäkla vintern vi hade förra säsongen).

När jag har hästar i full gång igen, troligtvis till nästa höst/vinter när unghästarna är lite äldre så är jag sugen på ett rejält 200 g´s, kanske amigo. Just nu har jag vad jag behöver och lite till.

*KL*

Jag som kan vara sjukligt praktisk ibland måste få flika in med en fråga till er som har dessa digra listor på täcken ni äger;

Hur i hela friden förvarar ni denna mängd av täcken, de måste ju ta en ansenlig plats i anspråk? :confused:

Nu har jag inte så sanslöst många täcken, men vi har inte jättegott om plats i sadelkammaren så man får vara lite praktisk också.
För det första får jag dela upp täckena på "säsong" och de täcken det inte är säsong för åker ner i sen stooor trälåda med lock som stor utanför sadelkammaren. Täcken som används och inte ligger på hästen för tillfället hänger antingen över boxväggen i de boxar som inte används (de täcken som används ofta/daligen), övriga hänger på täckeshängare i sadelkammaren. En sån med tre flyttbara pinnar.
Där hänger täcken till mina hästar + mammas, så där är egenligen alldeles för många täcken ändå. Vi ska försöka fixa nån mer täckeshängare att sätta nånstans utanför också.
I sommar har jag sålt av och slängt en hel drös med täcken, det märks, nu har vi plötsligt lite space till andra saker..

Jag är också något av en täckesnörd. Tycker det finns så mycket snygga och bra täcken överallt:D

Men till mitt fullblod har jag:
1 vintertäcke med hals 500g Horze
1 fleecefodrat regntäcke med halvhals Scharpman
1 ofodrat regntäcke Börjes
1 "höst" täcke 200g med hals MT

1 Agria stalltäcke
1 ulltäcke
1 amigo coolertäcke
1 fleecetäcke med hals
1 svett täcke
1 fleecetäcke

1 vattentät skritt täcke
1 reflex skritt täcke
Sen har jag 2 skritt täcken som jag får låna av min kusin :)

kl
Har en fjording som inte behöver så mycket täcken förrens senaste året (börjar bli gammal och frysa), men jag är lite täckesnörd.
Jag har;
# 300 gram Utetäcke TCH
# 100 gram Utetäcke TCH
# 100 gram Utetäcke Rambo Carlifornia
# 300 gram Stalltäcke Amigo
# 300 gram Stalltäcke Horseware (gammalt)
# 200 gram Stalltäcke Rambo Newmarket
# Ofodrat regntäcke Amigo turnout 1200 D
# Ofodrat regntäcke TCH
# Nättäcke Back on track
# Svetttäcke Horseware (gammalt)
# Fleccetäcke med hals
# 2 Fleecetäcken
# Skritttäcke i Ull Mias RS
# Fodrat ländtäcke Hansbo
# Reflexridtäcke (med bogparti) Horze

Vet faktiskt inte hur jag får plats, har bara 7 täcken i stallet resten hemma hos föräldrarna...

*KL*

Jag är REHABILITERAD täckoman, det ni!

Förr var jag som många andra här i tråden, men numera är jag fullkomligt rehabiliterad ;)

Så, L har följande 'garderob':

1 ofodrat regntäcke
1 ofodrad hals som går att fästa på regntäcke + vintertäcke
1 200 grams vintertäcke
1 150 grams stalltäcke
1 150 grams hals till ovanstående
1 coolertäcke (fleece insida, syntet utsida)
1 ländtäcke
1 reflexridtäcke

Och det är det. Hitills har jag inte saknat ETT enda täcke faktiskt. Genom att kombinera de jag har får jag alltid en passande variant no matter what. Nu har jag kallstall och har samma täcke inne som ute, men annars så skulle det finns plats/behövas ett varmare innetäcke med.

En sak som underlättar om man har täckomantendenser är att bli en total färgmatchningsnörd och välja en inte helt vanlig färg. Alla ovanstående (+ matchande transportskydd) förutom länd- och reflextäcket är nämligen HW Amigo i red/pumice. Jag kan fortfarande se täcken och habegäret vaknar - MEN de är ju i fel färg. Helt utmärkt =)

Så, är nu ett år, och som sagt aldrig saknat ett täcke, och motstått alla ev habegär, helt enkelt för jag varken behövt dem eller de varit i rätt färg =)

Haha, jadu. Några ligger hemma, några ligger i sadelkammaren, några hänger på boxen, torkrummet... Som med allt annat man har alldeles för mycket av; man sprider ut sig överallt ;)

Nu ska vi se... Har en häst och en ponny, börjar med hästen...
Utetäcke;
Rhino Orginal regntäcke (grönrutigt) med avtagbar hals.
Rhino Wug regntäcke (brunrutigt).
Rambo Duo 100g+liner 300g (marinblått).
Amigo 200g (rött) med avtagbar hals.
Rambo Wug 370g (lila)
Rambo Supreme 420g (svart)

Stalltäcke;
Amigo Insulator 300g (marinblått)
Back on track 175g (svart)
Rambo Newmarket 200g (brunt)

Övriga täcke;
Rambo Newmarket fleece (grått)
Back on track nättäcke (svart)
Schockemöhle fleecetäcke (cafe latte)
Rambo Newmarket fleece-skrittäcke (brunt)
Fleecetäcke från Hööks, minns ej märke (blå/grå rutigt)

Ponnyn...
Utetäcke;
Amigo regntäcke (marinblått)
Regntäcke från Börjes, minns ej märke (grått)
Termo Master vintertäcke 300g (marinblått) med avtagbar hals.

Stalltäcke;
Jacson 200g (marinblå rutigt)

Övriga täcke;
Dolan fleecetäcke med hals (marinblå, creme rutigt)
Fleecetäcke från Hööks, minns ej märke (grått med röd kant och röd svansfläta)
Skrittäcke från Börjes, minns ej märke (svart)
Termo Master ländtäcke (kahaki grön)

Tror det var allt....

Senast ändrad:

Dolan-täckena är helt underbara! :love:

kl
Glömde ju svett-täcken i min lista:

*1st Dolan-täcke som svett- och transporttäcke på senhöst till tidig vår.
*1st Fleecetäcke med namnbrodyr, som svett- och transporttäcke sen vår och tidig höst.

Jag skulle lätt kunna införskaffa hur många svett- och transporttäcken som helst men med tanke på hur sällan dom används (fleecetäcket har jag t ex använt typ 4 gånger på över 2 år) är det ju tråkigt om dom bara blir liggandes.

som tillägg till denna lista:
*Ett fleecefodrat regntäcke (Bucas Smartex)
*100g regntäcke (Shires)
*200g jättegammalt (används bara som reservtäcke) (Rhino Wug)
*300g vintertäcke (Shires)

Inväntar också ett HW Rambo Optimo som jag hoppas ska passa på pållen. :banana:
Kommer isåfall användas som ofodrat regntäcke + 100g + 200g med hjälp av undertäcken. Känns bra att ha två uppsättningar av varje av dom man använder oftast eftersom vi inte har något riktigt torkrum på vintern. :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 261
Senast: Rie
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
10 034
Senast: Emine
·
Hästhantering Har en welsh 21 år gammal, en skogsmulle som rids ett par ggr i veckan! Han kommer gå på lösdrift dygnet runt även nu i vinter. Fri...
Svar
8
· Visningar
1 125
Senast: Kiwifrukt
·
Utrustning Hej! Jag ska under detta år köpa min första egna häst! Trots många år som medryttare inser jag att det är mycket jag ännu inte kan...
Svar
11
· Visningar
1 490
Senast: Houdinie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka