Vilka raser

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jo55e
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 083

Bukefalos 30 år!

Jo55e

Trådstartare
Har köpt en femårig korsningsponny på ca 140 cm. Han var papperslös med okänt ursprung vid köpet. Vad tror ni han kan ha för raser i sig? Han har extremt kort rygg och hög svansföring samt ett huvud som påminner om en arab. Men han har också en ål. Vilka andra raser tror ni han kan ha i sig? Russ?

Bifogade filer

• 53902363-E745-43D6-B5D1-3752D823FFE7.webp
    53902363-E745-43D6-B5D1-3752D823FFE7.webp
    367,9 KB · Visningar: 1 783
Har köpt en femårig korsningsponny på ca 140 cm. Han var papperslös med okänt ursprung vid köpet. Vad tror ni han kan ha för raser i sig? Han har extremt kort rygg och hög svansföring samt ett huvud som påminner om en arab. Men han har också en ål. Vilka andra raser tror ni han kan ha i sig? Russ?

Jag tycker det ser ut som en sk fejkål, har han några andra primitiva tecken?

Russ är iaf inte blacka, om du tänkte att han var brunblack. Men jag håller med om att det definitivt ser ut att vara arab i honom, alternativt welshponny.

Vet du ursprungsland?

Guu så söt!
Definitivt arab. Kan ju vara renrasig arab med även om den inte har papper. Kanske ridponny/arab?
Finns det inte dna test för hästar så som det finns för hundar att kolla vilken ras det är bakom?

Guu så söt!
Definitivt arab. Kan ju vara renrasig arab med även om den inte har papper. Kanske ridponny/arab?
Finns det inte dna test för hästar så som det finns för hundar att kolla vilken ras det är bakom?

Nu när du säger det… Ponnyn påminner mig om en ponny jag hade på tillridning för massor med år sen. Det var en tysk ridponny men med massor av arabblod (tror vi räknade till till över 75 %).

Jag tycker det ser ut som en sk fejkål, har han några andra primitiva tecken?

Russ är iaf inte blacka, om du tänkte att han var brunblack. Men jag håller med om att det definitivt ser ut att vara arab i honom, alternativt welshponny.

Vet du ursprungsland?
Inga andra tecken.
Han är svenskfödd enligt uppgift.

Ganska lik min. Han är Welsh NWR (reg som Welsh partbred i Sverige men i Nederländerna finns en speciellt sektion inom Welsh som heter så, Welsh Nederländsk ridponny, ungefärligt översätt).

Han är alltså typ korsning mellan Welsh sek B och sek A, samt endel inblandat arab & fullblod. 60% fullblod har min.

Gissar nåt liknande på din, Welsh, arab etc..😃

Bifogade filer

• Screenshot_20260622-174725_Foto.webp
    Screenshot_20260622-174725_Foto.webp
    130,1 KB · Visningar: 1 814
Håller med om att det kan vara arab i ponnyn. Påminner lite om ett gäng russ/araber min ridskola hade för många år sedan.

Vacker ponny! Ser absolut ut att ha en del arab i sig, som många skrivit. Möjligen också welsh? Ålen kommer med stor sannolikhet från ett nd-anlag (nd = "non dun", dvs "icke-black"), för det finns i övrigt ingenting i färgen som tyder på att den skulle vara brunblack.

Skulle gissa på nästintill 90% arab (blir ju korsningsponny utan stam) samt new forest pga ålen.

Nu när du säger det… Ponnyn påminner mig om en ponny jag hade på tillridning för massor med år sen. Det var en tysk ridponny men med massor av arabblod (tror vi räknade till till över 75 %).
Det är faktiskt ganska vanligt att just tyska ridponnyer är blacka/har ål. Det kommer sig av inslag av så kallade wildbahn-ponnyer långt tillbaka i stammen. Så det kan eventuellt vara en ledtråd.

Jag säger också rejält med arabblod. Genom åren har jag sett rätt många renrasiga araber med "fejkål" så jag tror inte att ålen betyder att det det finns något blackt inslag.

Det kan mycket väl vara en oregistrerad arab, dvs enbart arab (ska en arab kallas renrasig måste den vara DNA-typad och registrerad). Det är inte hel ovanligt med oreggade araber.

Jag säger också rejält med arabblod. Genom åren har jag sett rätt många renrasiga araber med "fejkål" så jag tror inte att ålen betyder att det det finns något blackt inslag.

Det kan mycket väl vara en oregistrerad arab, dvs enbart arab (ska en arab kallas renrasig måste den vara DNA-typad och registrerad). Det är inte hel ovanligt med oreggade araber.

Tänkte faktiskt på denna tråd i fredags när jag var hästvakt åt två bruna araber. Den ena hade en väldigt tydlig fuskål. Så jag håller med athena_arabians.

Arab/Welsh är ju inte en helt ovanlig korsning. Russ tror jag inte på.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka