Bukefalos 28 år!

Vilka ridstövlar ska jag köpa?

K

kayzersoze

Jag är på jakt efter ett par ridstövlar i typ 3000-kronorsklassen (jag dör ju inte om jag hittar ett par billigare direkt, hehe). Jag rider både hoppning och dressyr men tävlar inte sådär jättemycket så det är inte extremt viktigt att stövlarna är "rätt" för endera klassen, men jag vill inte ha några som är väldigt mycket åt ena hållet. Inga jättesportiga hoppstövlar med andra ord, och inte heller några väldigt stiliga dressyrstövlar. Blixtlås känns som ett måste, jag orkar inte krångla med att dra på och av stövlarna varje gång jag ska rida.

Viktigast är kvalité och hur bekväma de är. Funktionen går lite före utseendet med andra ord, även om jag är ganska kräsen vad gäller utseendet med... Jag rider 1 häst om dagen och vill helst tvingas laga stövlarna så lite som möjligt! =)

Utseendemässigt vill jag helst ha ett par bruna stövlar, men svarta fungerar väl också. Andra färger är dock uteslutna. Blixtlås vill jag också ha som sagt, samt gärna antingen snörning eller någonting annat som gör att stöveln inte är väldigt "strikt". Stöveln får hellre gå mer åt hopp- än dressyrhållet med andra ord.

Har funderat lite löst på Jacson Pioneer, Catago Ofir (funderar dock lite på dragkedjan på dessa, håller den och är det bekvämt?) eller ett par Bocaj (här är jag tveksam på om de ser väldigt "plastiga" ut? De svart/bruna fick jag för mig ser ut som en slaktad ko, men de kanske är finare på?).

Någon som har erfarenheter av någon av dessa stövlar och har lust att dela med sig? Eller någon som har tips på ett par andra som kan tänkas stämma in på min novell-långa beskrivning? ;)

Tilläggas kan förresten att jag för tillfället bor i Tyskland och gärna hittar ett par stövlar på en affär här/beställer ett par från nätet direkt hit.
 
Sv: Vilka ridstövlar ska jag köpa?

Har du funderat på Richmond High Rider från Mountain Horse? Jag har ett par sådana som jag är nöjd med, dock har jag inte haft dem så länge så kan inte uttala mig om kvalitén. Men de finns nog bara i svart.
 
Sv: Vilka ridstövlar ska jag köpa?

Jag har ett par Sarm Hippique som inte var så dyra. Dom har hållt i ca 7 år och då har jag i omgångar jobbat med att rida hästar så dom är välanvända. Jättesköna är dom också. Tyvärr gick ena drajkedjan på en terrängträning för några veckor sedan men jag ska allt lämna in dom och få bytt den så kan jag ha dom ett tag till:) Dom finns med eller utan snörning och i svart och brunt.
 
Sv: Vilka ridstövlar ska jag köpa?

Jag har köpt dom bruna nubuckstövlarna Veneto från Hööks. Snörning hela vägen upp och väldigt sköna!
Har inga särskilt bra foton, men här har jag dom på mig iaf:
250227_1886079843622_1590181870_1753309_1792863_n.jpg
 
Sv: Vilka ridstövlar ska jag köpa?

Har ett par svarta bocaj och dom är inte plastiga. Älskar mina lika mycket som mina tretorn falsterbo. Känns som dom är ingådda (heter det så? :D) redan från början..
 
Sv: Vilka ridstövlar ska jag köpa?

Är nu inne på min andra omgång Jacson Pioneer. Man kan väl säga att man får vad man betalar för. Har hållit ungefär 1,5 år och sedan har dragkedjan gått sönder. Då har jag ridit 2 hästar om dagligen i stövlarna. De är hyfsat snygga och bekväma och en av de få stövlar jag får på mig på grund av mina vrister så jag får säga att jag är nöjd. :)
 
Sv: Vilka ridstövlar ska jag köpa?

Jag är också på jakt efter måttbeställda / måttsydda ridstövlar men då till min make. :)

De ridstövlar som han har provat har kunnat vara lagom i fotstorlek, skafthöjd och vadomkrets, men för vida kring ankeln. Finns det ridstövelmärken där man även anger mått kring ankeln? Vilka i så fall?
De ska vara svarta, ha dragkedja bak och prismässigt vore det trevligt med ett fördelaktigt sådant. :) Jag tror det kvittar ifall det är snörning fram eller ej på dem.
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 031
Senast: valy
·
Utrustning Är det någon som har ett par stövlar av den här modellen som kan berätta om de är nöjda eller inte? Jag har gått ner en del i vikt de...
Svar
3
· Visningar
711
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Har efter många års uppehåll börjat på ridskola igen. Kände direkt att det skulle vara skönt med lite mer stabilitet för skänkeln. Rider...
Svar
3
· Visningar
1 032
Senast: Elektron
·
Utrustning Hej! Jag letar nu efter ridstövlar och behöver hjälp! :) Det lutar mot ett par bruna men har inte riktigt bestämt mig än. Jag ska både...
Svar
2
· Visningar
1 051
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp