vilka senskydd vid hoppning??

Moppa123

Trådstartare
Hejsan!
Jag har börjat att hoppa min häst och undrar lite vad ni rekommenderar för senskydd? (eller damasker??)
eller rekommenderar ni andra skydd för hoppning???

Brukar ni ha skydd både bak och fram????

tack på¨förhand
/frågvis

Sv: vilka senskydd vid hoppning??

Beror på vad du är ute efter för kvalité på skydden :)

Lite "finare" är ex. Eskadron (ca 600:-), Veredus (ca 650:-), Dyon (ca 1300:-).

Är man nöjd med lite mer "vardagliga" så finns det ett par som heter Protect (250:-) (själv haft ett par som hållt i över 4 år!).
Sen har vi ett par "kopior" av Eskadron, som heter Equi-Guard (249:-). :)

Hoppas det gav dig lite idéer ;)

tack! precis vad jag behövde höra :)

Om Nora syftade på mig med sin fråga så är det mer för att skydda hennes ben vid hoppningen ( typ rivningar/landningar osvosvosvoosv)
Nej, jag har inte skydd på henne i skog och vid dressyr ...

Jag skulle aldrig hoppa utan senskydd på min häst...de e en enkel försäkring.. s

Jag tycker senskydd är bäst, vad det är för modell är inte så viktigt, bara att skyddet sitter bra på hästen...

Sedan har jag kotskydd på min häst bak för att hon slår sig men det är inte lika viktigt som senskydd fram, tycker jag då ;)

Damasker tycker jag är aldelles för mjuka för att skydda...

aja lycka till i skyddjungel ;)

Det är verkligen en djungel, speciellt när man inte är helt säker på storlek/form/kvalitet osv osv osv. Men jag vill absolut ha ett par att skydda hennes ben med.
Men jag tror jag ska köpa till fram då och ska nog pröva Equi-Guard om de finns på Hööks. :banana:

jag har eskadron senskydd fram & låga skydd bak. eskadron är jättebra skydd, bra kvalite som brukar hålla rätt länge (men inte i en evighet såklart!)

hmmm kanske bäst att köpa till bakbenen oxå då, hmmmmm inte lätt detta inte, tur jag har er :bow:

Ville inte låta snäsig eller något! Jag tycker bara att många ibland tar på hästen en massa skydd som den inte alls behöver från början. Sen har den ju vant sig vid att få stöd så då håller den inte lika bra utan! Vad tänker ni om det?

Farouk skrev massa bra märken, själv har jag ett par Protect.
Sitter jättebra på min pålla, rider aldrig utan de har även
kotskydd bak.

om man läser ordet senskydd.. skydd som är till för att skydda senorna inte till för stöd.. i sådana fall skulle de väl heta stödskydd? Eller har jag fått allt om bakfoten?

van att få skydd då...Men hur skyddar senskydd när man river?

Jag har ett par Eskadron som jag köpte för snart 6 år sedan (Globen -98!) som fortfarande är riktigt fina och sitter utmärkt.

Jag har känt på kopiorna som finns på Hööks och i jämförelse med Eskadron känns de tunna som disktrasor. Möjligtvis att jag skulle använda dem på en häst som går oskodd bak, men inte på en skodd häst!

Ett annat märke som jag tycker är bra är Racing Tack, de är något billigare än Eskadron. Nackdelen är dock att de blir fula fortare och åtminstone på mina var det rätt taskig kvalitet på kardborren. Dock går kardborrebanden att byta ut på dem, så det är ju inget större problem.

Nora: senskydd skyddar inte mot rivning i första hand utan skyddar senorna mot islag från bakhovar (hästen landar på sig själv) eller om oturen skulle vara framme och en bom slår upp mot benen vid rivning. Vill man skydda framsidan av benet mot rivning får man skaffa slutna senskydd, jag tror att många fälttävlansryttare använder sådana.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har alltid skydd alt. lindor på min häst oavsett om hon hoppas, rids i skogen, på bana, dressyr osv. Jag tycker att det är en billig "försäkring" mot senskador och andra skador på benen.

Jag använder Eskadron Flexisoft senskydd och låga alt. höga bakstrykkappor vid träning. Vid tävling har jag mina Dyon läderskydd. Har flera Eskadron skydd och rekommenderar dessa starkt.

Tack för upplysningarna! Nu vet jag...har själv aldrig använt skydd på hästen under dom tio åren jag ridit och dom hästarna har aldrig haft några problem så därför vet jag inte mycket om dem heller. Men alla gör ju som dom själva vill!

men då får du ju "skylla dig själv" den dagen hästen dragit på sig en lättare senskada..

sen beror det ju på vilken nivå man rider på, men jag skulle aldrig chansa och rida utan..det är en rel. billig försäkring.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 663
Senast: morgaine
·
Utrustning Erfarenheter, tankar eller jämförelser kring Rambo Micklem Comfort Girth eller Eric le Tixerant? Väger mellan dessa två främst. Har...
Svar
3
· Visningar
432
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
1 002
Senast: ako
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
706

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka