Vilka smaker är ok att smaksätta chokladgodis, -glass och -fikabröd med?

Vilka smaker är ok i chokladprodukter?

  • Mint

    Röster: 148 76,7%
  • Apelsin

    Röster: 143 74,1%
  • Salt

    Röster: 147 76,2%
  • Kola

    Röster: 150 77,7%
  • Kokos

    Röster: 117 60,6%
  • Hallon

    Röster: 116 60,1%
  • Päron

    Röster: 43 22,3%
  • Lakrits

    Röster: 83 43,0%
  • Jordgubbe

    Röster: 72 37,3%
  • Banan

    Röster: 61 31,6%
  • Kanel

    Röster: 44 22,8%
  • Salt caramel

    Röster: 139 72,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    193
Romerska bågar 😍😍😍
Kanderade apelsinskal 🤮🤮🤮
Äter någon dem frivilligt?

Som liten var jag helt övertygad om att det var använt som en subtil signal att godiset är slut/olämpligt att äta mer när bara de romerska bågarna med apelsinsmak var kvar i skålen. För då tog aldrig någon något mer och inte heller ”kunde” man fråga om mer för det låg ju trots allt saker kvar i skålen även om de var oätliga.
 
Äter någon dem frivilligt?

Som liten var jag helt övertygad om att det var använt som en subtil signal att godiset är slut/olämpligt att äta mer när bara de romerska bågarna med apelsinsmak var kvar i skålen. För då tog aldrig någon något mer och inte heller ”kunde” man fråga om mer för det låg ju trots allt saker kvar i skålen även om de var oätliga.
I min värld var det mörk choklad med alkohol som spelade den rollen.
 
Äter någon dem frivilligt?

Som liten var jag helt övertygad om att det var använt som en subtil signal att godiset är slut/olämpligt att äta mer när bara de romerska bågarna med apelsinsmak var kvar i skålen. För då tog aldrig någon något mer och inte heller ”kunde” man fråga om mer för det låg ju trots allt saker kvar i skålen även om de var oätliga.

Jag älskar romerska bågar 😍
Marabou apeksinkrokant är underbart, speciellt att använda till kladdkakebak 😋
 
Svaret är ju naturligtvis kakao.
Choklad med kakaohalt under 70% är inte aktuellt, och används endast av barbarer och sockerjunkies.

Talar vi över 85% så pratar vi finsmakeri.
99%, rivet över lyxvaniljglass = :heart
 
Min uppfattning som chokladjunkie är att i princip allt som går att kombinera med socker även vinner på att kombineras med choklad. Däremot vinner inte choklad på att kombineras med allt. T.ex är banan okej, banan med choklad gott, choklad utan banan oftast ännu godare.

Apelsinchoklad är jag tudelad till; jag älskar kanderade apelsinskal doppade i mörk choklad av god kvalitet. Apelsinsmak på själva chokladen är fullt ätligt det med, men jag föredrar chokladen naturell.

Hallon och choklad samt salt karamell och choklad är däremot himmelriket! :love:
 
Till skillnad från många här ser jag mjölkchoklad som mindre ätbar, utom i undantagsfall (riktigt välgjorda praliner), utan det är mörk choklad av god kvalitet (=duktiga chokladmakare) som gäller för mig, även om det är mer eller mindre industriellt tillverkad choklad.

Smaker som passar med mörk choklad, kan vara fullständigt vedervärdigt med mjölkchoklad, och vice versa.

En smak som inte fanns med, och som ibland passar fantastiskt bra till/i/med mörk choklad (inklusive kladdkakor, chokladmousse m.m.) är mörk rom och vissa likörer.

Apelsin, jordgubbe eller hallon passar också bra till mörk choklad, men är just en sån där smaktillsats som sällan funkar till ljus choklad.

Salt kola eller några korn salt funkar också bra till mörk choklad, men blir mer sällan bra till ljusare varianter.

Synd att inte nötter (rostade hasselnötter!) var med i listan.
 
Inser att det i min värld bara finns mjölkchoklad, mörk choklad är sånt jag slänger...

För flera år sen skulle jag övernatta på en kompis lantställe, hon sa att hon hade choklad så det behövde jag inte ta med. Den var mörk:(

Däremot gillar jag Fazers blå choklad som är lite mörkare än vanlig mjölkchoklad, och blir jätteglad om jag hittar sorten med blåbär:d
Jag tipsar om Fazers choklad, både den med bitar av gröna kulor=päronmarmelad, och den med kanelbulle, för dem som tror att kanel och päron inte är lämpliga i kombination med choklad :d
 
Senast ändrad:
Jag tycker det mesta funkar med choklad, älskar apelsinchoklad 😍

Kardemumma, kaffe och lakrits däremot ska hålla sig så långt från ätbara varor som möjligt :yuck:
 
Åh, barndomsminnen! Kläm ned några chokladbitar i bananen, slå in i folie, släng i elden en stund och ät sedan med sked. Helst sittande i en snögrobba på en renfäll. :heart
Ja! Fast dör mig är det även vuxna minnen.🙂
Fixa med bananen i folie, släng in i en vedeldad keramikugn en kort stund, ät. Mmmm!
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Sitter och knaprar på Marabou apelsinkrokant just nu, haha.
Gillar banankaka som har choklad i sig men annars känns det bara jätteudda att smaksätta choklad med banan. Nu äter jag helst inte chokladglass alls men skulle kunna tro att t.ex. bananglass med choklad kan fungera. Men som i en chokladkaka (t.ex. marabou) ställer jag mig skeptisk till.
 
Frukt. Är. Inte. Godis.

Alltså ska det inte heller blandas med godis! Apelsinchoklad är helt vidrigt med ett enda undantag vid en enda tidpunkt:
Vid jul sätts alla normala godisregler ur spel och man trycker i sig romerska bågar, gröna kulor och billiga chokladaskar.

Kokos är ingen frukt och går således utmärkt att blanda med choklad. Lakrits funkar, kola också om det inte blir för sött. Sprit går att blanda med allt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Färgtråd III
  • Födda -21
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp