Vilka smaker är ok att smaksätta chokladgodis, -glass och -fikabröd med?

Vilka smaker är ok i chokladprodukter?

  • Mint

    Röster: 148 76,7%
  • Apelsin

    Röster: 143 74,1%
  • Salt

    Röster: 147 76,2%
  • Kola

    Röster: 150 77,7%
  • Kokos

    Röster: 117 60,6%
  • Hallon

    Röster: 116 60,1%
  • Päron

    Röster: 43 22,3%
  • Lakrits

    Röster: 83 43,0%
  • Jordgubbe

    Röster: 72 37,3%
  • Banan

    Röster: 61 31,6%
  • Kanel

    Röster: 44 22,8%
  • Salt caramel

    Röster: 139 72,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    193
Själv tycker jag att choklad ska vara utan annan smak men mint eller kokos är ok. Choklad med apelsinsmak är :yuck:
Det värsta är ändå choklad med salt. Urk!

Viktig fråga det här så startar en omröstning!

Ni får gärna utveckla era svar och t.ex. skriva vad ni gillar minst också.

Skriv om ni kommer på nån mer smak som jag glömt ta med.
Det är en omöjlig fråga att svara på. Nedanstående två exempel illustrerar varför.

Du ska ha filmmys med din bff och ni har bestämt att ni ska ha olika smaker av choklad. Vilka köper du helst?

Klockan är halv tre en torsdag och du har ett par timmar kvar på jobbet, småförkyld. Vilka smaker skulle du ta en bit av om kollegan bjöd?
 
Jag tycker många smaksättningar är goda, dock inte hallon- eller jordgubbssmak om det är chokladen i sig som är smaksatt. Inte citron eller lime heller!

Gillar apelsinchoklad (romerska bågar t.ex.) och troligtvis kanelsmaksatt choklad.

Apelsinkanel i alladinasken var dock oätlig för mig m.fl.
 
Det är en omöjlig fråga att svara på. Nedanstående två exempel illustrerar varför.

Du ska ha filmmys med din bff och ni har bestämt att ni ska ha olika smaker av choklad. Vilka köper du helst?

Klockan är halv tre en torsdag och du har ett par timmar kvar på jobbet, småförkyld. Vilka smaker skulle du ta en bit av om kollegan bjöd?
För mig skulle det nog faktiskt bli samma svar på båda de frågorna. :D Löjligt kräsen när det kommer till choklad (absolut inte så att jag är finsmakare, snarare tvärtom 😂) och om kollegan bara hade äcklig choklad hade jag gått och köpt en god variant (men det är ett ganska osannolikt scenario att en kollega skulle sitta med godis/choklad på kontoret men inte jag…:angel:).
 
Jag gick bara efter vad som är ok att smaksätta själva chokladen med (salt :d) men det är det enda. Annars är det ju gott att kombinera choklad med exempelvis nötter, nougat, smaksatt smet osv.
 
Lite beror det ju också på vilken typ av choklad - mörk eller ljus, till exempel. Och om det är GOD choklad! Och om smaksättningen är blandad i själva chokladen, eller som fyllning. Marzipan tycker jag t.ex. är vansinnigt gott i en mörk choklad! Liksom nötter av alla slag. Nötterna kan man gärna blanda i själva chokladen, alltså.
 
Allt är väl OK? Är inte så selektiv i mitt ätande.

BÄST:

Kaffe.
Wake me up before you go-go.

Sprit.
Handgjorda praliner med Mackmyra från lokala chocolateriet gjorde mig gråtmild en gång i tiden.

Saffran.
Två lyxprodukter gifter sig till folkets jubel.

Chili.
Lasse Hallström håller med.

Jordnöt.
Nostalgikick: Marabou Jordnötsnougat.

Apelsin.
Nostalgikick: Always chokladstavar som fanns på tåg. :heart

Marsipan.
Klassiker. Finns glädjande ofta med sprit i!
 
För mig går det inte att säga att tex apelsinchoklad är god eller äcklig rakt av. . Chokladtillverkare dvs hur god chokladen är och även hur artificiell den tillsatta smaken är gör jättestor skillnad. Att jämföra romerska bågar med chokladdoppade kanderade apelsinskal är lite som att jämföra en skottkärra och en Jaguar. Kan därför inte direkt delta i undersökningen, men om det är bra gjort gillar jag smaksatt choklad! Havssalt, hallon, apelsin, ingefära, mint… De enda smakkombinationer jag verkligen inte uppskattar även om kvaliteten är bra, är päron och banan.

Romerska bågar 😍😍😍
Kanderade apelsinskal 🤮🤮🤮
 
Det mest är gott, även apelsin, utom KOKOS, KOKOS är direkt OÄTLIGT!

Salt karamell och kola är också gräsligt sött och äckligt, tar över och förstör en chokladupplevelse. banan har jag inte smakat ens. Den "nya" med popcorn har jag inte smakat, popcorn är popcorn och choklad är choklad, har svårt att tänka mig att det ska vara ätligt.....
 
Inget salt i sötsaker, jäkla otyg! 🤬😤 Eller frukt och bär heller för den delen 😳

Däremot kokos, kaffe, olika nötter och kakor osv. Thats it!
 
Inser att det i min värld bara finns mjölkchoklad, mörk choklad är sånt jag slänger...

För flera år sen skulle jag övernatta på en kompis lantställe, hon sa att hon hade choklad så det behövde jag inte ta med. Den var mörk:(

Däremot gillar jag Fazers blå choklad som är lite mörkare än vanlig mjölkchoklad, och blir jätteglad om jag hittar sorten med blåbär:d
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp