Vilka sorts täcken gillar ni?

fannykarlsson

Trådstartare
Undrar lite vad ni gillar för sorts regntäcken och fleecetäcken. Gillar ni med hals, halvhals eller utan hals?
Fleceetäcke med eller utan maggjordar? :)
 
Sv: Vilka sorts täcken gillar ni?

Stalltäcken och flecce/ull/bomull dvs sådana hästen har även då jag inte övervakar den - alltid maggjordar. Vill inte ha några täcken som hänger under magen :crazy:

Thermotäcken och utetäcken - alltid nyloninsida pga skravrisken.

Har både utan hals, halvhals och löstagbar hals. Tycker hals och halvhals är bäst när man har täcke under, annars har jag oftast utan bortsett från skitväder vår/höst då halsen får vara på.
 
Sv: Vilka sorts täcken gillar ni?

Stalltäcken i flecce, bomull eller ull.
Alltid maggjordar! Finns det inte åker en lös på.
Har täcken med vanlig skärning, halvhals och helhals.
Vill helst ha snabbknäppen på täckena, alltså inga såna knäppen som grimskaft har. Dom går ju sönder titt som tätt.
 
Sv: Vilka sorts täcken gillar ni?

Jag gillar fleecetäcken som har nylontyg runt hela bogpartiet så att de håller passformen. Använder dock ytterst sällan fleecetäcken, det måste vara bland det sämsta material någon någonsin kommit på att göra hästgrejer av. Elektriskt och suger åt sig skit. Jag använder dem bara under den period hästen behöver stalltäcke och termotäcke är lite för varmt, eller vid transport eller som svettäcke.

Som stalltäcken har jag helst termotäcken med nyloninsida, även utetäckena har nyloninsida. Fräscht, skavfritt och inte tusen hårstrån att ta bot innan tvätt.

Jag har kryssgjordar på de flesta täcken, några täcken har bensnören i stället.
 
Sv: Vilka sorts täcken gillar ni?

Fleecetäcken ska i mitt tycke vara dubbelsydda (jättetjocka), annars är det ylle som gäller. Är tokallergisk mot fistunna fleecetäcken som sätter sig som elektriskt klister på hästen :wtf:
Utetäcken ska vara antingen med halvhals eller ingen alls, huvudsaken är god passform. Helhals går bort då jag tycker det är overkill :)
 
Sv: Vilka sorts täcken gillar ni?

Använder dock ytterst sällan fleecetäcken, det måste vara bland det sämsta material någon någonsin kommit på att göra hästgrejer av. Elektriskt och suger åt sig skit.

Det håller jag verkligen med om, många tunna regntäcken som jag lyckats köpa har fleecefoder på insidan, helt hopplöst att få rent :mad:
 
Sv: Vilka sorts täcken gillar ni?

Alltid maggjordar på alla täcken. Jag köper inga täcken som man behöver sätta lösa gjordar på för sådana går ju bara att använda under uppsikt iallafall.

Jag vill ha nyloninsida iallafall i bogen på alla sorters täcken och jag föredrar ulltäcken framför fleecetäcken. Det enda ett fleecetäcke duger till är som transporttäcke när det är lagom temperatur för det. Jag ser egentligen inget användningsområde för fleecetäcken där inte ulltäcke är överlägset bättre.

Jag kan använda regntäcke med fleeceinsida men inte i fällningstider. Fast jag använder hellre ett 100 grams täcke med nyloninsida. Däremot hade jag velat ha ett regntäcke med insida av ull istället för fleece men det har jag inte hittat någonstans.

Jag har några täcken med halvhals och de fungerar på den ena hästen men inte på den andra för hon har så mycket man att det blir helt konstigt. Helhals ser jag ingen anledning att använda. Möjligtvis samma dag som tävling eller seriösare träning och på insektstäcken såklart. På insektstäcken är det ju en självklarhet med helhals.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka sorts täcken gillar ni?

Regntäcken får gärna vara så tunna som möjligt, inget ludd vid manken och de ska sitta tight om halsen och ha stor rump lapp. Så de skyddar mot regn på tvären men inte blir för varma.

Övergångstäcken får gärna ha halvhals, och stor rumplapp. de ska vara väldigt hållbara och vatten resistenta då det är i princip bara lera då det används.

Vintertäcken får gärna ha avtagbar hals eller helhals, och såklart stor rumplapp :p. De får gärna också gå långt ner på sidorna på hästen också så det inte blåser så kallt om magen :p.

Fleece och ylle använder jag så sällan så sålänge de sitter bra är jag nöjd. Har de oftast i transporten och på hästen istället för ländtäcke, så mag gjordar vill jag inte ha. Men snabbknäppning är väldigt smidigt så det letar jag efter, inte hittat i min prisklass än dock.

Innetäcke är det också sällan jag har, de får ha utetäckena på sig inne istället. Men de behöver varken ha rumplapp eller bogveck, gärna snabbknäppning och maggjordar.

Märken jag tycker om på nuvarande monster är, shire och protector.
 
Sv: Vilka sorts täcken gillar ni?

Helhals tycker jag är bäst. Halsen ska sitta löst och helst öppnas och vikas ner när hästen är inne. Helst inga sömmar/ kanter mellan halsdel och resten av täcket, då slipper manen bli skavd.

Glansig insida, inte fleece!
 
Sv: Vilka sorts täcken gillar ni?

Utetäcken föredrar jag med halvhals eller helhals för att regn, snö, blåst inte ska komma in. Har dock utan med. Alla stalltäcken ska ha maggjord för min lus sover inte så stillsamt... ;) Och alla täcken (utom BoT o bucas) har glatt tyg på insidan för att undvika skav. Men viktigast av allt, att dom sitter bra, ligger framför manken och att byta med jämna mellanrum.
 
Sv: Vilka sorts täcken gillar ni?

Jag använder sällan täcken, men de måste ändå finnas för ibland finns det ju ett behov av dem. Ofordrade regntäcken med bra passform vill jag ha. De används vid behov. Fleecetäcken ser jag ingen vits med, men jag har ylletäcke. Jag har bara täcken utan hals eftersom jag aldrig haft behov av något annat.
 
Sv: Vilka sorts täcken gillar ni?

Fleecetäcken använder jag inte får massa stötar av dom, föredrar ylle.
På ylle vill jag inte ha maggjordar, skrittar fram och av med täcket på och då är dom bara i vägen.

Halvhals eller utan spelar ingen roll för mej bara regntäcker sitter bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka sorts täcken gillar ni?

Innetäcken; Fleece anser jag rätt värdelöst... använder ylletäcken, alt. thermotäcken när det är riktigt kallt. Har inte sett några ylletäcken (iaf inte under lyxklass) med kryssgjordar så där lägger jag till en lös gjord (och det måste finnas remmar bak)

Utetäcken; Använder inga täcken som inte har blank insida (nylon), eftersom det gör pälsen ful (för mycket friktion). Helhals tycker jag mest är i vägen, halvhals går an om det ligger bra så det inte skaver på nacken. Något som jag hatar är när täcken är meterlånga på sidorna..... dels begränsar det rörligheten, dels gör det att gjordarna hamnar alldeles för långt ner (eller om dom mot förmodan går att korta så mycket att dom inte kan fastna så stretar det framför benen istället och begränsar rörligheten ytterligare), plus att den biten som hänger utanför bara funkar som disktrasa och går och suger upp vätska och skit....Dom ska helt enkelt vara gjorda för att röra sig i, det ska inte vara strävt på insidan och det ska inte vara massa löst som flyger eller går att fastna i.
 
Sv: Vilka sorts täcken gillar ni?

Jag gillar tunnare vintertäcken, max 200 gram på normala hästar.

Fleece gillar jag inte alls på hästar, använder stickade bandage och ulltäcken.

Kryssgjordar och snabbspännen fram är krav, åtminstone på utetäcken.
 
Sv: Vilka sorts täcken gillar ni?

På alla täcken (ute och inne) skall det vara glatt nylonfoder i hela täcket, kryssgjordar och svansrem. Bensnören behövs sällan om täcket har bra passform, inte heller bogveck. Vill ha vanlig halsskärning med möjlighet att sätta dit lös hals då det ofta regnar från alla håll utom rakt uppifrån. Halvhals sitter ofta inte så värst bra, glappar när de betar och stramar när de höjer huvudet.

Gillar även systemet med undertäcken som några märken har nu.

Fleecetäcken används mycket sparsamt pga att de är så svåra att hålla rent. Gillar både med och utan hals beroende på användning (med hals vid svettig häst i kallt väder, utan för övrigt).
 
Sv: Vilka sorts täcken gillar ni?

Även jag vill ha utetäcken med glatt foder för att undvika skav. Har just nu ett par ärvda täcken utan sådan insida och de hänger nog bara med den här säsongen och får sedan åka soptunna (de är ju hopplösa att få rent). Jag vill även ha rejält yttertyg eftersom mina hästar lösdriftar och kan stöta emot täcket mot väggar och sådant (då går sådana där billiga och tunna yttertyg sönder väldigt lätt). Och så ska de andas bra!

Ylle- och fleecetäcken använder jag på svettiga hästar och ibland i transporten. Bomullstäcke har jag ett av och det används i princip aldrig (det följde med en av hästarna och har hästens namn snyggt broderat på sidan). Hals är överskattat på utetäcken men på ylle- och fleecetäcken får det gärna vara det eftersom de oftast svettas på halsen.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
829
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Det här med parfymer. Hur vet man vilken man gillar när man sniffar på någon i en parfymaffär som luktar av alla andra parfymer? Och hur...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 024
Senast: Sassy
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
639
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag villhöver ett regntäcke för de lite varmare dagarna som egentligen är för varma för att täcka, men för kalla för att gå med regn ett...
Svar
6
· Visningar
768
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp