Vilka stigläder?

silverblom

Trådstartare
Vilka stigläder föredrar ni och varför?

Gamla modellen eller nya med bara "ett läder" och spänne nere vid foten?
I plast eller läder?
 
På hoppsadeln vanliga läder med nylonkärna, för att det funkar bäst helt enkelt. På dressyrsadeln enkla med spännet nere vid foten, för att slippa ha så mycket under låret.
 
Jag föredrar webbers (T-spänne) både i hoppning och dressyr. Mycket smidigt både att korta och länga och även att byta mellan sadlar.
 
Vilka stigläder föredrar ni och varför?

Gamla modellen eller nya med bara "ett läder" och spänne nere vid foten?
I plast eller läder?

Jag föredrar gamla hederliga i läder, helt i läder och utan sömmar.
Visserligen töjer de sig lite efter ett tag eftersom läder inte är statiskt, men jag gillar dem ändå.
Vid behov kan man göra nya hål...
 
Jag älskar mina enkla/webbers/T-spänne. Ideal dressage från prestige :love:

De känns inte under låret, är superenkla att ta av och på sadeln (jag och sambon rider med olika längd).

Det är dock viktigt att de är rätt längd så spännet inte hamnar under vaden.
 
Jag har vanliga med nylonkärna på hoppsadeln och enkla/webbers i mjukt kalvskinn på dressyrsadeln :love: De är guld värda eftersom de är så smidiga och lätta att ta på/av.
 
Jag köpte nya stigbyglar härlmdagen och fick inte på mina Prestige webbers.😱 Så kommer att köpa ”vanliga” stigläder.
 
Jag köpte nya stigbyglar härlmdagen och fick inte på mina Prestige webbers.😱 Så kommer att köpa ”vanliga” stigläder.
De är lite tjocka men jag har fått på dem överallt med lite vilja.

Testa att fästa ett snöre i stiglädret, genom stigbygelns ögla, och knyt fast i något, dra sedan på stigbygeln med våld, det är ju själva änden som är tjock. Använd såpa! Och se för guds skull till att de hamnar åt rätt håll :laugh:
 
Jag har vanliga stigläder på båda sadlarna. Har aldrig störts över att de känns tjocka, och är nog lite för snål för att köpa dyrare varianter.
 
Jag har både webbers och vanliga och tycker inte det spelar så stor roll vilken typ det är så länge de är i kalvskinn och har någon form av otöjbar kärna. Syntetläder är fruktansvärda (alldeles för stela) och de i bara skinn töjer sig alldeles för lätt och då sitter jag ändå upp med pall 99 gånger av 100.
 
Vilken längd bruar du köpa på stigläder? Jag har alltid fått alldeles för långa och nu när jag ska kika på nya så vete tusan vilken storlek man ska ha. Har också korta ben trots att jag inte är så jättekort själv :)

Jag har 125 cm/junior, dock är jag både kort (162 cm) och kortbent :D
Är du normallång men kortbent kanske 135 cm/korta dam skulle funka? :)
 
162cm med korta ben och låååång överkropp. Min mor på hela 155cm har samma längd på stigläder som jag :rofl:

Vi är INTE korta. På förra arbetsplatsen räknades jag som de längre bland tjejerna :D

Tack! :D

Haha! Men 155 och 162 ÄR kort även för kvinnor. 167cm är medel och allt under kort, allt över ”långt”.
 
162cm med korta ben och låååång överkropp. Min mor på hela 155cm har samma längd på stigläder som jag :rofl:

Vi är INTE korta. På förra arbetsplatsen räknades jag som de längre bland tjejerna :D

Tack! :D

Haha oj, vilket sammanträffande att hitta någon som är lika lång och med samma passform som en, på ett forum också! :D
Nej, men då hade jag absolut kört på 125 cm stigläder! :up:
Kom att tänka på tråden nu när jag var i stallet och kollade mina stigläder. De är 125 cm läder med nylonkärna och jag har de på 9e hålet, vilket blir alldeles perfekt för dressyr. :up:
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har ett par läder ridstövlar, dom är ca 7-8 år gamla och blivit flitigt använda tidigare så dom är väl "ingådda" men jag har...
Svar
8
· Visningar
328
Senast: Badger
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 190
Senast: Oknytt
·
Utrustning Det är fuktigt i sadelkammaren och det finns bara en liten avfuktare som inte riktigt räcker till. Läder som inte används så ofta börjar...
2
Svar
30
· Visningar
1 895
Senast: Blyger
·
Utrustning Unghästen i stallet biter på grimskaften när han står uppbunden. Jag vet att det finns grimskaft med en bit plast på den delen närmast...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 058
Senast: Zacci
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp