Vilka täcken tycker du sitter bra? Hjälp!

chrisse

Trådstartare
Har suttit i ett antal timmar och letat i många många affärer efter ett täcke som sitter bra på mitt väääldigt känsliga halvblod. Hon får så himla lätt skav och det att hon är skimmel gör ju inte precis saken bättre... Tycker inte hon är nämnvärt grov i bogen men inga täcken sitter bra.

Vilket täcke tycker du är bäst? Bucas Power Turnout all-in-one, Bucas Smartex all-in-one eller HW's Rambo Duo? Någon som vet vad det är för skillnad mellan de olika Bucas-täckena? Och ni som har Rambo Duo, hur sitter innertäcket? Eller finns det något annat liknande som ni tycker sitter bra?

Har fått tips om att prova ett Lamicell täcke som är designat av Pontus Westergren där syftet är att trycket ska hamna på nacken istället för på bogen om jag förstått det rätt. Någon som har ett sådant täcke? Vad tycker ni om det, fungerar det? Själv tycker jag det verkar lite varmt med 500 gram...

Hoppas någon kan hjälpa mig med mina problem...

Sv: Vilka täcken tycker du sitter bra? Hjälp!

HW pga den glatta insidan och de extremt lätta täckena. Det känns som att täckena ligger lite ovanpå hela tiden oavsett vad hästen gör. Drar inte på någotvis i kroppen trots krumbukter :love:

Jag ahr dock ingen erfarenhet av Rambo Duo utan föredrar Rhino Wug (200 och 0) som sitter helt suvveränt bra på våra två hästar. Som övergångstäcke har de varsitt Rambo California (100) som är kanon på alla sätt utom att de blir lite blöta i halsen om det regnar pga den vanliga skärningen.

Har läst lite bland alla andra trådar om olika täcken och det verkar som om Rhino är smalare i bogen?

Är lite inne på samma sak, bucas-täckena har ju fleecefoder om jag fattat det rätt, blir ju mer friktion då och större risk för skav...

Har dock provat ett amigo-täcke på henne som hade "v-knäppning" som inte gick att spänna och det satt inte alls bra! :crazy:

Har läst lite bland alla andra trådar om olika täcken och det verkar som om Rhino är smalare i bogen?

Är lite inne på samma sak, bucas-täckena har ju fleecefoder om jag fattat det rätt, blir ju mer friktion då och större risk för skav...

Har dock provat ett amigo-täcke på henne som hade "v-knäppning" som inte gick att spänna och det satt inte alls bra! :crazy:

Min tjeja är inte känslig för skav men får skav uppepå manken av sina bucas täcken. Har haft bucas smartex och bucas celtic stable. Gick för några år sedan över på HW:s sortiment och är helnöjd. Jag har ett rhino wug 200 gram och ett rambo wug 370 gram och jag tycker inte att de skiljer sig storleksmässigt runt bogen. Båda sitter jättebra på min häst.

En annan sak med bucas är att pga av fleece fodret fick min häst mycket besvär då det blev väldigt stickit av allt hår, hon blev arg om man kom i närheten med några av bucastäckena. :crazy: Har endast behållt ett bucas celtic som jag använder om hon har duschat eller blivit svettig eftersom det är både varmt och jättebra som svettäcke på vintern :) Men då har hon de bara ytterst korta stunder :)

Idag använder jag mig av amigo och rambo innetäckena och rambo och rhino utetäckena från HW :)

Glömde även nämna att jag upplever bucas som smala i bogen trots att jag har en nätt liten tjej.

Amigo har inte v-front vad jag vet? Det är bara Rhino och Rambo som har det och ja, i smaband med wug (halvhals) så blir de smalare i bogen. Vilekt passar båda våra hästar utmärkt. Deras California med v-front och vanlig skärnign är större i bogen och den stora fick gå ned en storlek i det täcket.

Jag tycker v-fronten är oslagbar om den hamnar rätt på hästen (testa lite olika strl), fördelar trycker från bogspetsen superbt!

Jag hari ngen erfarenhet av Bucas insida men oavsett så ger den ju klart mer friktion än en helt blank insida som HW har. Så på skavkänslig hade jag satsar på blank insida om jag hittat en modell som passade hästen.

Då kanske det var ett rhino täcke? Lämnade tillbaka det iaf för jag tyckte det var lite stort, konstigt ändå om det var ett rhino som ska vara smalare... :confused: Men går det att spänna åt v-fronten på rhino och rambo?

Jo man kanske får gå ned en strlk i så fall, låter ju rimligt. Bara den inte blir för kort. Blir nog inte ett bucastäcke iaf, känns jättedumt att sätta på ett som inte har glansig insida eftersom hon är känslig. Men det är ingen som har PW/Lamicell- täcket?

En fråga till ;) på wug, kan man sätta på en helhals på dem?

Nej du kan inte sätta helhals på wug.

Nej det går inte att spänna åt varken v-front eller orginalspännena. Hittar man rätt modell i rätt storlek så sitter det bra ändå :)

Då kanske det var ett rhino täcke? Lämnade tillbaka det iaf för jag tyckte det var lite stort, konstigt ändå om det var ett rhino som ska vara smalare... :confused: Men går det att spänna åt v-fronten på rhino och rambo?

Jo man kanske får gå ned en strlk i så fall, låter ju rimligt. Bara den inte blir för kort. Blir nog inte ett bucastäcke iaf, känns jättedumt att sätta på ett som inte har glansig insida eftersom hon är känslig. Men det är ingen som har PW/Lamicell- täcket?

En fråga till ;) på wug, kan man sätta på en helhals på dem?

Har du tagit hänsyn till att HW är rymliga i storlekarna? Min häst drar 135 i bucas och andra täcken och i HW drar hon 6.0 (130 cm) Den storleken är som gjort för henne :)

Jag har bara horseware till mina hästar. Ute har jag amigo och rhino och inne amigo och jag är sjukt nöjd med horseware!
Jag har haft ett Rhino i över 10år nu och det har tvättats måånga ggr men aldrig impregnerats och det har aldrig nånsin läckt !!

Alla mina fyra hästar har alltid kunnat ha alla täckena Sv.halvblod(allt ifrån tanig unghäst till grövre vuxna) och en kallblodstravare och det är aldrig nån som ens har haft en tendens till skav

Som sagt horseware, för min del::bow::bow::bow::D

Jag har Bucas till min herre, sitter perfekt. HW passar inte bra på honom alls. Fullblodstyp 160cm, har 140 i bucas. 140 i HW utetäcken blir tokstort o 130 blir för litet.
Bucas freedom har glansig insida.

horseware helt klart. finns inga bättre täcken! har haft de till alla mina hästar och ingen har någonsin haft skav. däremot har dom fått det av bucas täckena, speciellt vintertäcket med hals, halv manen skavdes av! (på samtliga 5 hästar)
men kan inte säga ett ont ord om horsewares täcken. bäst passform och bäst kvalitet.

Då får jag nog oxå gå ned en strlk, ska upp och mäta hästen noga noga imorn... Sen såg jag idag att en annan av hästarna i stallet har rambo wug, ska höra om jag får prova den :) Hon har 145 i vanliga fall så 140 kanske sitter bra på henne. Om hästaffärerna har öppet imorn så ska jag nog åka och köpa ett HW-täcke :) Hoppas hoppas det sitter bra! Men det är ingen som har Rambo Duo?

jag har rambo duo! tycker det e jättebra, enda negativa är väl isf att det e lite mkt spännen att knäppa upp vid bogen (både innefodret och yttertäcket) men annars tycker jag de e super.
sen måste jag säga att själv har jag ingen erfarenhet av att man måste gå ner en strl i horseware täckena. mina har 145 i alla, både horseware och andra märken.

Jag har oxå Rambo Duo. Tycker det är super. Men säger som Badromance att jag inte tycker det skiljer något nämnvärt i strl. En stor fördel är att det går så lätt att tvätta eftersom att innertäcket går in i en vanlig maskin. Plus att det är innertäcket som behöver tvättas oftare än skalet (iaf mitt sto skitar inte ner sej mycket alls) och då sliter det ju inte på impregneringen heller. Känns som att om innetäcket är rent och fluffigt värmer det bättre.
Har bara plus att säga om det täcket.
Hade tänkt köpa PWtäcket för ett par år sedan. Kommer inte ihåg vad det var jag inte gillade med det sen när jag kände på det men gillade det inte.

Min häst har 145 i storlek i andra täcken och även 145 i HW (nu har jag endast provat Amigo modellerna). Dock kan jag tänka mig att han kanske behöver en storlek större om han ska ha ett Rhino då han är rätt krallig över bogen...

Svarar till Ia* och LilaTiger också :)

Jag provade ett rambo täcke idag, tror att det kan ha varit california- en av hästarna i stallet har det.. Och det satt verkligen jättestort! Hon brukar vanligtvis ha 145 i alla andra täcken men nu var det verkligen jättestort. Funderar på om det ens räcker med 140 med henne men 130 måste ju definitivt vara för litet:confused:

Duo låter ju så himla bra tycker jag! Men har ni någonsin liner-täcket som innetäcke bara? Sitter det kvar då eftersom det inte har några spännen?

Min häst får väldigt lätt skav, och måste ha Horseware med glatt insida, får jätteskav av de andra fabrikat jag har köpt. Det hjälper också att spraya pälsglans där hästen får skav - på bog och höftknöl för min del, och på halsen där tyglarna skaver. Jag upplever att Horseware har "rätt" storlek, däremot finns det en del billigare fabrikat som verkar vara mindre i storlekarna tycker jag.

Nej har inte innertäcket som stalltäcke då det bara har kardborreknäppe ffram. Har haft det i transporten med täckesgjord någon gång bara.

Liknande trådar

Utrustning Måste köpa nytt flugtäcke då det jag köpte senast inte blev bra. Men jag är osäker på storleken. Jag har flera HW täcken i storlek 140...
Svar
10
· Visningar
1 356
Senast: MiniLi
·
Utrustning Börjar tröttna på täcken då de aldrig sitter "som de ska" på hästen. Han är smal över hals och bog, 135cm i rygg med en hög manke. Äldre...
Svar
10
· Visningar
1 387
Utrustning Har lite problem att hitta ett täcke som sitter ok på min lilla quarterkille. Han är bred och har lågt ansatt hals. Har idag Rambo...
Svar
0
· Visningar
1 025
Senast: r_freddy
·
Utrustning Vad är ni nöjda med? Jag upplever att jag har börjat få problem med mina, även de som ska vara bra. Själv har jag flera olika märken och...
Svar
8
· Visningar
3 136
Senast: lomuxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025
  • Tappar hår, panik

Hund, Katt, Andra Djur