Bukefalos 28 år!

Vilka tider gäller ob inom handels?

detordnarsig

Trådstartare
Jag hittar inget, google lyssnar inte på mina frågor ;) Men någon här måste ju veta ;) Fram till vilken tid får man ob på natt/morgon inom handels? Det börjar 18.15 och 20.00, men när slutar det?
 
Sv: Vilka tider gäller ob inom handels?

Jag hittar inget, google lyssnar inte på mina frågor ;) Men någon här måste ju veta ;) Fram till vilken tid får man ob på natt/morgon inom handels? Det börjar 18.15 och 20.00, men när slutar det?

Lite förvirrad fråga faktiskt.
Men jag antar att du menar det här :
Ob-ersättningen är i detaljhandeln 50 % av timlönen under vardagar 18.15 – 20.00, 70 % under vardagar efter klockan 20.00 och 100 % på lördagar efter 12.00 samt sön- och helgdagar.
 
Sv: Vilka tider gäller ob inom handels?

Om jag säger så här då; vilken tid på morgonen börjar dagen och det inte längre utgår någon ob ersättning utan bara vanlig timlön igen?

Exempelvis om arbetstiden är 22.00-7.00, vilka av dessa timmar är ob tid? Är frågan mera förstålig nu? :)
 
Sv: Vilka tider gäller ob inom handels?

Nej,jag förstår inte frågan alls eftersom nattarbete inte är tillåtet enligt kollektivavtalet.
 
Sv: Vilka tider gäller ob inom handels?

Det var en påhittad tid bara.

Men om man börjar 3-4 på morgonen tex, är det inget obtillägg då? Det är ju definitvt obekväm arbetstid enligt mig ;)
 
Sv: Vilka tider gäller ob inom handels?

Men hur gör dygnet runt öppna butiker då om de inte tillåter nattarbete?? 7/11 och Pressbyrån tex, de har väl öppet dygnet runt på flera ställen?
 
Sv: Vilka tider gäller ob inom handels?

SevenEleven har ett eget kollektivavtal om jag inte minns fel. Mackar går under transport.
 
Sv: Vilka tider gäller ob inom handels?

Inte? Vilket kollektivavtal har alla de som jobbar dygnet runt på pressbyrån och icabutiker i Statoil och liknande då?

Transport i vissa fall och i andra Kioskavtalet - som fö from 31/3 2013 går in under Handels.
 
Sv: Vilka tider gäller ob inom handels?

7-eleven i städer har handels och utmed vägar har transport enligt hemsidan.
 
Sv: Vilka tider gäller ob inom handels?

http://www.lo.se/home/lo/home.nsf/0/B2537CF108B5E2A2C125799C004AB3EC/$file/Kollektivavtal_2010-2012.pdf

...till 06.00 är det OB.
 
Sv: Vilka tider gäller ob inom handels?

Jag hittar inget, google lyssnar inte på mina frågor ;) Men någon här måste ju veta ;) Fram till vilken tid får man ob på natt/morgon inom handels? Det börjar 18.15 och 20.00, men när slutar det?


Ob-ersättningen är 50 % vardagar 18.15 – 20.00, 70 % under vardagar efter klockan 20.00 och 100 % på lördagar efter 12.00 samt sön- och helgdagar.

Ob 70% slutar när butiken stänger, i regel som längst till ca 23.


Varken detalj- eller partihandeln har nattarbete i sitt avtal.
 
Sv: Vilka tider gäller ob inom handels?

Jag känner några som jobbar natt på ett lager som går under Handels, men det kanske finns undantag från avtalet i vissa fall?
 
Sv: Vilka tider gäller ob inom handels?

Jag känner några som jobbar natt på ett lager som går under Handels, men det kanske finns undantag från avtalet i vissa fall?

Halvkvädna visor, och deras ersättning är vad? Vilket avtal har facket skrivit under på? 70% på lön efter 20.00 är gällande taxa enligt Svensk Handel och Handels.
 
Sv: Vilka tider gäller ob inom handels?

Arbetstidslagen föreskriver följande:

13§. Alla arbetstagare skall ha minst elva timmars sammanhängande ledighet under varje period om tjugofyra timmar (…) I den dygnsvila som alla arbetstagare har rätt till skall tiden mellan midnatt och klockan 05.00 ingå.

Ob't gäller alltså fram till midnatt, sen är det natt, och sen börjar en "ny arbetsdag" kl. 05.00, och då får man ingen OB (om det är vardag eller lördag).

Hur det ser ut med särskilda nattarbetaravtal vet jag dock inte.
 
Sv: Vilka tider gäller ob inom handels?

Arbetstidslagen föreskriver följande:

13§. Alla arbetstagare skall ha minst elva timmars sammanhängande ledighet under varje period om tjugofyra timmar (…) I den dygnsvila som alla arbetstagare har rätt till skall tiden mellan midnatt och klockan 05.00 ingå.

Ob't gäller alltså fram till midnatt, sen är det natt, och sen börjar en "ny arbetsdag" kl. 05.00, och då får man ingen OB (om det är vardag eller lördag).

Hur det ser ut med särskilda nattarbetaravtal vet jag dock inte.
Sen finns ju undantag om "arbetets art" kräver att man arbetar just på natten... Vi är ju ganska många som brukar göra det, i många olika branscher.´
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 733
Senast: Gunnar
·
L
Kropp & Själ Konstig rubrik kanske men lite svårt att förklara! Men om ni skulle kunna prata med ersjälva i en annan ålder vad skulle ni säga eller...
2
Svar
30
· Visningar
1 555
Senast: förvirrad
·
Kläder & Bli fin Vill börja med att säga att jag kommer inte handla från Shein. Var och en gör som den vill men det är inte syftet med tråden. Dock får...
Svar
15
· Visningar
1 133
Senast: Blyger
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 867
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp