Om ni kunde prata med ersjälva i en annan tid

L

LiviaFilippa

Konstig rubrik kanske men lite svårt att förklara!
Men om ni skulle kunna prata med ersjälva i en annan ålder vad skulle ni säga eller fråga då?
1. Vad skulle ni säga till ersjälva när ni var 10-12 år?
2. Vad skulle ni säga till ersjälva när ni var 17 år?
3. Vad skulle ni säga till ersjälva i fram tiden när ni är gamla?
För mig så kan jag inte svara på mitten för att jag är den åldern nu. Men om jag skulle kunna säga nåt till migsjälv när jag var 10-12 år så skulle jag säga: Försök inte att passa in med domandra och lyssna inte på allt skit snack från dom som inte vet vad dom pratar om utan ha bara fokus på ridningen och hundarna och sånt som är KUL!
Och till migsjälv i fram tiden så skulle jag bara fråga: Var livet värt det?
 
Jag skulle säga till barnet "Du är inte lat och slarvig som de anklagar dig för att vara, din hjärna är bara annorlunda kopplad (neurodivergent) och du kommer ha nytta av det i framtiden som vuxen om du låter den utvecklas"
Till 17 åringen skulle jag säga "Låt inte X utnyttja dig, det kommer förfölja dig många år framöver"
Till mitt framtida jag skulle jag säga "Kolla, du överlevde och du växte av all skit som du gick igenom. Det gjorde dig stark i slutändan"
 
  • Hjärta
Reactions: Nox
De är svårt att säga något till en annan person som denne ska förstå och kunna ta in just då. Så istället för vad jag skulle vilja säga till mig själv är det snarare saker som jag önskade att jag visste och förstod.

1. Vad skulle ni säga till ersjälva när ni var 10-12 år?
De är helt fantastisk precis som du är. Livet kommer att ge dig prövningar och även om det känns helt omöjligt så kommer du klara dem

2. Vad skulle ni säga till ersjälva när ni var 17 år?
Allt kommer bli bra! Pappa kommer aldrig bli frisk igen, men det är inte ditt fel och Du kan inte göra mer än ditt bästa. Han älskar dig. Du är inte mer än människa de som du inte klarar idag kommer du lösa en annan dag.

3. Vad skulle ni säga till ersjälva i fram tiden när ni är gamla?
Jag träffar ofta äldre människor på sluttampen i livet. Skulle mer vilja säga till alla innan dess
Lev de liv du själv önskar leva och var lite ego!
Man vet aldrig när livet förändras, sjukdom
Eller elände kan komma när som och i morgon kan de vara för sent.
Spara inte på ”i framtiden ska jag”
 
  • Hjärta
Reactions: Nox
Det spelar egentligen ingen roll vad jag hade sagt till mig själv när jag var ung, jag hade inte lyssnat. Jag tror min kloka mor sa alla klokheter som fanns till mig men min väg var ändå att upptäcka själv.

När jag är gammal? Fortsätt vara aktiv och drick din spenatsmoothie varje morgon :up::D
 
Konstig rubrik kanske men lite svårt att förklara!
Men om ni skulle kunna prata med ersjälva i en annan ålder vad skulle ni säga eller fråga då?
1. Vad skulle ni säga till ersjälva när ni var 10-12 år?
2. Vad skulle ni säga till ersjälva när ni var 17 år?
3. Vad skulle ni säga till ersjälva i fram tiden när ni är gamla?
För mig så kan jag inte svara på mitten för att jag är den åldern nu. Men om jag skulle kunna säga nåt till migsjälv när jag var 10-12 år så skulle jag säga: Försök inte att passa in med domandra och lyssna inte på allt skit snack från dom som inte vet vad dom pratar om utan ha bara fokus på ridningen och hundarna och sånt som är KUL!
Och till migsjälv i fram tiden så skulle jag bara fråga: Var livet värt det?
1. Alla är inte bäst på någonting och det är ok.
 
1. Vad skulle ni säga till ersjälva när ni var 10-12 år?
Dina känslor är äkta och valida. du är en tjej. även om ingen annan tror dig. ta det lugnt det kommer att lösa sig.
2. Vad skulle ni säga till ersjälva när ni var 17 år?
Nej, detta är inte kärlek. hon utnyttjar dig och du ska lämna henne.
3. Vad skulle ni säga till ersjälva i fram tiden när ni är gamla?
Hoppas allt blev bra. glad att se dig!
 
  • Hjärta
Reactions: Nox
1. Vad skulle ni säga till ersjälva när ni var 10-12 år?

Jag ser dig, jag finns här. Du förtjänar att känna dig älskad och du kommer göra det så småningom.

2. Vad skulle ni säga till ersjälva när ni var 17 år?

Håll i och håll ut. Snart
flyttar du hemifrån och då vänder det. Var med mormor så mycket du bara kan för en dag finns hon inte längre där och du kommer ångra att du inte spenderade mer tid med henne.

3. Vad skulle ni säga till ersjälva i fram tiden när ni är gamla?

Vi hade kanske en dålig start på livet men fasiken vad roligt vi har haft sedan och vad vi har fått uppleva saker. Glöm inte allt som varit underbart. Fokusera inte på skiten, bli inte bitter. Bli en Partytant
 
1. Det är inte ditt ansvar, du behöver inte se till så att dom vuxna mår bra. Du är inte så värdelös som din så kallade bästis får dig att känna dig. Det är inget fel på din hjärna, du är inte "efterbliven". Det kommer att bli jobbigare en period nu, och det kommer kännas som att du nästan inte står ut men du kommer att komma ut på andra sidan. Tilltufsad, ja, men våga släppa in andra människor. Lita på din magkänsla. Jag vet att du känner att du är kass på precis allting men det är inte sant. Andra ser dig, men du måste också se dom.

2. Det kommer nya kärlekar. Även om det känns som att du "aldrig upplevt smärta som denna" så belive me; Han är inte värd din ångest. Sluta navelskåda, genast. Du är inte så ful som du tror. Och oavsett så spelar det ingen roll, umgås mer med hästar och andra djur och SKRIV. Skit inte i skolan, jag vet att det känns oöverstigligt men gör ditt bästa. Ha roligt. Sök inte bekräftelse hos andra, jag vet att det är där du vill landa nu eftersom det känns så RÄTT men du måste se ditt eget värde först. Våga ge svar på tal, och våga tro på att det finns gott i människor.

3. Hoppas att jag ångrar mer saker jag gjort än inte gjort. Hoppas jag inte slet ut mig vid 45, hoppas W har fått ett bra liv. Hoppas han tycker att jag har varit en helt okej mamma, och att vi har en fin och nära relation. Hoppas allt kaos har fört med sig någonting gott, hoppas att jag blev klokare av alla nitar jag gick på.
 
10-12: det finns människor som går att lita på och du är värdefull som du är. Du får sätta gränser när du inte vill vara med och dina känslor är helt ok.
17: du förtjänar bättre än den skithögen till snubbe. Låt bli p-piller, du tål det inte och du kommer få depression och blodproppar av dem! (Som att jag skulle ha lyssnat… men man kan ju försöka)
Framtiden: hmm… svårt! Kanske skulle fråga om jag nånsin fick min lilla stuga i skogen vid en sjö vid foten av ett berg. Och hur dottern har det.
 
Jag tycker tanken på att prata med sig själv i en annan ålder är väldigt spännande.
Både i då-tid och i framtid

10-12: Du duger. Du kan. Strunta i dom du tycker är idioter, försök inte vara dem till lags för det kommer ändå inte gå. När du träffar dom om 20 år så är DU den som "vann".

17: Du DUGER. Jämför dig INTE med alla andra som verkar vara så mycket bättre och ha det så mycket bättre. Ditt hjärta kommer att läka. Många gånger kommer det läka.

När jag är gammal - det är mycket svårare. För jag hoppas att jag gör och har gjort det som mitt hjärta sagt åt mig att göra och att jag är glad över det
 
1. Allt är inte ditt ansvar.
2. Gör din grej, strunta i att fundera på vad världen förväntar sig. Att vara bra på något är alltid bra, och faktiskt är smal kunskap ofta värdefullare än bred.
3. Se inte vad du inte har gjort, gläds åt det som du har gjort.

Vilken intressant fråga, man får verkligen fundera på saker!
 
Nr 1-2: "Det blir bättre, jag lovar". Annars säger jag som @Midsommarblomster, goda råd etc i den där åldern hade jag ändå inte lyssnat på (inte upp till sådär en 25 heller helt ärligt :o :D).

Nr 3: "You did good!" :up: Jag kommer inte att sitta och vara bitter över något utan se tillbaka på att jag gjort en massa roliga saker och faktiskt vågat prova på en ett flertal saker som gjort att jag tagit mig utanför min comfort zone. Min plan är att fortsätta vara mig själv, så hårt som möjligt, oavsett hur gammal jag blir. Och ja, det blir definitivt Sabaton-hoodie på ålderdomshemmet :rofl:
 
Konstig rubrik kanske men lite svårt att förklara!
Men om ni skulle kunna prata med ersjälva i en annan ålder vad skulle ni säga eller fråga då?
1. Vad skulle ni säga till ersjälva när ni var 10-12 år?
2. Vad skulle ni säga till ersjälva när ni var 17 år?
3. Vad skulle ni säga till ersjälva i fram tiden när ni är gamla?
För mig så kan jag inte svara på mitten för att jag är den åldern nu. Men om jag skulle kunna säga nåt till migsjälv när jag var 10-12 år så skulle jag säga: Försök inte att passa in med domandra och lyssna inte på allt skit snack från dom som inte vet vad dom pratar om utan ha bara fokus på ridningen och hundarna och sånt som är KUL!
Och till migsjälv i fram tiden så skulle jag bara fråga: Var livet värt det?
Jag vet inte om det är så stor idé att säga något, för man lyssnar ju inte. En hel del av det jag skulle vilja säga nu, var det vuxna som sa till mig när jag var yngre. Men något jag hade velat höra då från min omvärld var tex
1. Det spelar ingen roll om du misslyckas med saker du är värdefull och älskad ändå. Våga försöka, våga misslyckas. Du kommer att ha massor av vänner när du blir gammal, vänner som är likna knäppa och konstiga som du. Faktum är att de flesta människor är både knäppa och konstiga när man tittar lite närmare på dom, de ser bara "normala" ut på avstånd.
2. Den där killen du har där, släpp taget om honom det finns annat i livet man kan lägga energi på. (Men det hade jag aldrig lyssnat på och gjorde inte heller).
3. Svårt! Jag har nog mest frågor, blev jag lugnare och mer harmonisk mindre orolig för allt? Är jag rädd för döden, är jag nöjd med mina livsval? Borde jag ha pensionssparat mer 🙄.
 
  • Hjärta
Reactions: Nox
Jag har en otroligt vag uppfattning om vem jag var runt 10-12 år. Jag har jättesvårt att förstå hur alla har sådana starka minnen och upplevelser så långt tillbaka. Det handlar mest om situationsminnen för mig, så den flickan får nog klara sig själv - men en generell uppmaning till alla mina yngre jag borde vara att sluta vara så naiv! Människor utnyttjar. Man får och bör säga nej.

Äldre har jag också svårt att föreställa mig eftersom jag inte vet hur gammal jag vill bli, men jag hoppas jag är nöjd. :)
 
  • Hjärta
Reactions: Nox
1. Vad skulle ni säga till ersjälva när ni var 10-12 år?
2. Vad skulle ni säga till ersjälva när ni var 17 år?
3. Vad skulle ni säga till ersjälva i fram tiden när ni är gamla?
1. Det är inte du eller världen som är problemet. Det finns människor som vill väl, går att lita på och som står upp för andra.

2. GET OUT OF THERE! Bryt, försvinn, skapa ett kontaktnät och FLYTTA LÅNGT BORT. Det är inte du som är knäpp. Det som finns runt dig bryter ner, förgiftar, förvrider och tar ifrån dig allt av värde i livet. Hon slog dina syskon också, det är inte dig det är fel på ❤️

3. Förlåt att jag inte orkat ta tag i transitionen igen. Jag ska försöka hitta kraft. Igen.
 
Jag tycker att det kan vara väldigt intressant att försöka minnas tillbaka vem jag var som barn/ung, hur jag utvecklats och förändrats sedan dess, och hur jag i dag ser på den jag var då. Det är också intressant att se hur andra svarat!

Till mig själv som 10-12-årigt barn skulle jag säga: Det som händer runt dig är inte ditt fel och inte ditt ansvar. Du har inget att skämmas för och du är stark och modig och du klarar mer än du tror! Våga lita på andra vuxna, våga prata med någon om det som är svårt. Både mamma och pappa älskar dig.

Till mig själv som 17-åring: Jag vet att det är tufft nu, och det kommer tyvärr bli ännu värre ett tag, men när du kommit igenom det kommer ditt liv bli bättre än du drömt om! Gå på dejter och ha kul. Du kommer lära dig massor om dig själv och andra längs vägen, men fastna inte vid att hitta "den rätta". Du kommer att märka när du hittat honom, och då kommer alla du gråtit över att blekna ur minnet. Var snäll mot din syster, hon bär ett tyngre lass än du anar, och ni kommer att bli bästa vänner om några år. Våga lita på magkänslan.

Till mig själv som gammal: Vilken resa det har varit! Tack för allt du gjort. Kom i håg allt som varit bra, alla människor som betytt mycket och alla små minnen som tillsammans format dig till den du är. Luta dig tillbaka och njut nu - det är du säkert värd!
 
Igår försökte elkillen ringa mig O_o
Men tyvärr har jag nattläge på min mobil från 9 på kvällen så jag hörde det inte :(
Var för sent när jag såg det så skrev på messenger och förklarade varför jag inte svarade, se om han försöker ikväll igen.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 010
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
762
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag har en nära släkting som har någon sjukdom. Efter 10+ år så har vården fortfarande bara presterat en diagnos där diagnoskriterierna...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 140
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 941
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp