Vilka visor gillar ni?

De här två får mig att bryta ihop:



Den första eftersom jag spelade den konstant när jag jobbade i Norge och väntade på att få höra att pappa dött... visan kändes så rätt, även om det inte var jag som lämnade utan min far 💔

Den andra har spelats på alla begravningar jag varit på på min mors sida (vi är tämligen röda proletärer på den sidan). En av verserna är inte ovanlig i dödsannonsen heller (tex valde jag den till min mors annons).
Thorstein Bergmans tolkningar av Dan Andersson är stora favoriter hos mig också :heart Tycker också mycket om "Till min syster" och "Gässen flytta".

"Med ögon känsliga för grönt" av Barbro Hörberg är en annan favorit.
 
För några år sedan var jag tvungen (nåja) att lyssna på den tills jag blev lite avtrubbad eftersom jag inte kunde hindra tårarna framemot när den andre sonen ringer 🙈.

Svarade på @cassiopeja om den stora dagen men nåt blev fel med svaret.
 
Jag älskar Evert Taube också ... fastän hans texter inte alltid är feministiska, om man så säger...! ;) Sjösala vals, Sjösalavår (den lärde jag mig utantill, liksom Fritjof i Arkadien! Sjöng dem för min dotter när hon var liten, de är hela berättelser!)

Åh, visor, det finns en sån SKATT av visor!! Torstein Bergman tolkar Dan Andersson - lite melankoliska kanske men ändå vackra. Göran Fristorp - när gässen flytta! Det vackraste - Cecilia Vennersten; den spelade vi på dotterns dop. Listan kan göras oändlig. :heart

Kom på en till som jag älskar: Visa i Molom, Alf Hambe!

Jag gillar också Taube då flera av hans visor är ganska sjungvänliga även för mig som varken kan sjunga höga eller låga toner.

Jag gillar att karaktärerna lever i flera visor.
 
Har du visor min vän, sjung dem nu!
För nu är tiden då visor ska sjungas
Och den som ska sjunga är du!
I morgon är kanske för sent, min vän.
Så synd om de sånger som aldrig blir sjungna!
Så tala inte om visor med mig.
Låt visorna tala för dig.

Vill du älska min vän, gör det nu!
För nu är tiden för kärlek inne
Och den som ska älska är du!
I morgon är kanske för sent, min vän.
Så synd om den längtan som aldrig har vågat!
Så tala inte om kärleken.
Låt kärleken tala min vän.

Vill du leva ditt liv, gör det nu!
För nu är tiden då ditt liv ska levas
Och den som ska leva är du!
I morgon är kanske för sent, min vän.
Vem bryr sig då om vad du drömde och ville?
Så vänta inte på någonting sen.
Det är nu du ska leva min vän!

(Jag gillar Börge Rings version bäst)

Måste leta efter denna, känner inte igen den men tycker om texten!
 
Jag tycker också väldigt mycket om visor! Ska gå igenom tipsen här i tråden och se om jag kan hitta en ny favorit :)

Min personliga favorit är Alltid dig nära av Sofia Karlsson och Roger Tallroth. Vi hade den på vårt bröllop och jag blir lite blödig varje gång jag hör den :heart

Visa från Utanmyra är en annan favorit, och så även Emigrantvisa.
 
Jag älskar Evert Taube också ... fastän hans texter inte alltid är feministiska, om man så säger...! ;) Sjösala vals, Sjösalavår (den lärde jag mig utantill, liksom Fritjof i Arkadien! Sjöng dem för min dotter när hon var liten, de är hela berättelser!)

Åh, visor, det finns en sån SKATT av visor!! Torstein Bergman tolkar Dan Andersson - lite melankoliska kanske men ändå vackra. Göran Fristorp - när gässen flytta! Det vackraste - Cecilia Vennersten; den spelade vi på dotterns dop. Listan kan göras oändlig. :heart

Kom på en till som jag älskar: Visa i Molom, Alf Hambe!
Min morfar sjöng gärna Taube (Så skimrande var aldrig havet... där texten är en enda lång mening).

Jag gillar Bellman men blir lite deprimerad av tempus fugit-temat och kvinnosynen

Visa i midsommartid

Andra favoriter är Anna-Lena Löfgren och Lennart Ljungs Lyckliga gatan och Barbro Hörberg Med ögon känsliga för grönt

Jag håller mig inte a jour med moderna visor

PS Olrog är en hjälte, som var medskyldig till svenskt visarkiv
 

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 828
Senast: Twihard
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 456
Senast: Myrten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 173
Senast: Ridinglady
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 662
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp