Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Thorstein Bergmans tolkningar av Dan Andersson är stora favoriter hos mig också Tycker också mycket om "Till min syster" och "Gässen flytta".De här två får mig att bryta ihop:
Den första eftersom jag spelade den konstant när jag jobbade i Norge och väntade på att få höra att pappa dött... visan kändes så rätt, även om det inte var jag som lämnade utan min far
Den andra har spelats på alla begravningar jag varit på på min mors sida (vi är tämligen röda proletärer på den sidan). En av verserna är inte ovanlig i dödsannonsen heller (tex valde jag den till min mors annons).
"Märk hur vår skugga" bara med i inlägg två och sex...Taube, Allan Edwall m fl gillar jag, och Imperiets version av Briggen Blue Bird är episk!
Ingen har ännu nämnt Bellman, så då gör jag det. Även här har Imperiet gjort en fantastisk version av Märk hur vår skugga.
Jag älskar Evert Taube också ... fastän hans texter inte alltid är feministiska, om man så säger...! Sjösala vals, Sjösalavår (den lärde jag mig utantill, liksom Fritjof i Arkadien! Sjöng dem för min dotter när hon var liten, de är hela berättelser!)
Åh, visor, det finns en sån SKATT av visor!! Torstein Bergman tolkar Dan Andersson - lite melankoliska kanske men ändå vackra. Göran Fristorp - när gässen flytta! Det vackraste - Cecilia Vennersten; den spelade vi på dotterns dop. Listan kan göras oändlig.
Kom på en till som jag älskar: Visa i Molom, Alf Hambe!
Har du visor min vän, sjung dem nu!
För nu är tiden då visor ska sjungas
Och den som ska sjunga är du!
I morgon är kanske för sent, min vän.
Så synd om de sånger som aldrig blir sjungna!
Så tala inte om visor med mig.
Låt visorna tala för dig.
Vill du älska min vän, gör det nu!
För nu är tiden för kärlek inne
Och den som ska älska är du!
Så synd om den längtan som aldrig har vågat!
Så tala inte om kärleken.
Låt kärleken tala min vän.
Vill du leva ditt liv, gör det nu!
För nu är tiden då ditt liv ska levas
Och den som ska leva är du!
Vem bryr sig då om vad du drömde och ville?
Så vänta inte på någonting sen.
Det är nu du ska leva min vän!
(Jag gillar Börge Rings version bäst)
Jag antar detRäknas Martin Ljungs Lingonben?
Min morfar sjöng gärna Taube (Så skimrande var aldrig havet... där texten är en enda lång mening).Jag älskar Evert Taube också ... fastän hans texter inte alltid är feministiska, om man så säger...! Sjösala vals, Sjösalavår (den lärde jag mig utantill, liksom Fritjof i Arkadien! Sjöng dem för min dotter när hon var liten, de är hela berättelser!)
Åh, visor, det finns en sån SKATT av visor!! Torstein Bergman tolkar Dan Andersson - lite melankoliska kanske men ändå vackra. Göran Fristorp - när gässen flytta! Det vackraste - Cecilia Vennersten; den spelade vi på dotterns dop. Listan kan göras oändlig.
Kom på en till som jag älskar: Visa i Molom, Alf Hambe!
Nu måste jag fråga vad du menar med den ledsna gubben @PraefatioJag fortsätter att tycka om visor (lär väl inte sluta tycka om dem bara sådär ). Lyssnar för tillfället helst på Loke Nyberg.
Den fick vi för övrigt sjunga i skolan och jag tror alla gillade denRäknas Martin Ljungs Lingonben?
Vi kan ta det på DM!Nu måste jag fråga vad du menar med den ledsna gubben @Praefatio