Bukefalos 28 år!

Vilken är den bästa bädden?

C

Chania

Vi måste efter nyår gå i från sågspån och kommer nu att kunna välja mellan torströ eller halm. Vore intresant att höra vilket ni föredrar och om det då är permanta bäddar eller ej. Vi använder halm till våra fölston i samband med fölning annars har det varit enkel bädd med spån. Tycker det är så bökigt att mocka i halmen men kanske bär vi oss klumpigt åt. Hur gör ni och vad är att föredra torv eller halm? :confused:
 
Varför inte kombinera torv och halm??? Bara halm har en tendens att bli blött och kletigt tycker jag, oavsett om man har permanent bädd eller mockar varje dag.

I Ridsport var det en artikel om permanentbäddar och där stod det att man ska ha ett lager med torv i botten, sen lägger man hela halmkakor 2-3 lager lite omlott så att djuret inte trampar igenom ända ner till torven och överst strör man ut rikligt med lös halm.

Sen är det bara det översta lagret som man rör i, resten ska vara orört för bästa funktion och minst lukt.

Ska man ha permanent bädd bör man ha det på ett ställe där man kan mocka ut med traktor, annars får man nästan jobba ihjäl sig när man ska mocka ut alltihop. Tro mig...

Vill du inte ha permanent bädd så strö ett lager torv underst som suger åt sig kisset och sen halm utanpå.

Torv är ju rätt dyrt så att bara ha torv blir nog väldigt dyrt tror jag. Annars är ju det det bästa ur gödselsynpunkt! Tänk så eftertraktad den dyngan skulle bli!

Jag gillar inte att mocka med halm alls så jag har spån. Vi har ganska många sågverk inom 5 mils radie så det är aldrig några problem att få tag på det.

//Therese
 
Halm alla gånger!

Oavsett om man har permanentbädd (mitt val) eller växelströbädd gäller det att man har ordentligt med halm inne, annars blir det svårmockat och "kladdigt". Ytan ska alltid vara torr, annars har man för lite strö.

Som kompromiss på vissa hästar har jag "vecko-bädd", dvs jag tar ut kisset ungefär en gång i veckan eller vid behov och rör inte det som är torrt men fast.
 
Jag föredrar torv, tycker det är så tungmockat med halm. Men min har iofs inte bädd, jag mockar ut kisset också.
 
Jag har torv och vill inte ha något annat! Jag har "bädd" fast jag tar lite av det mest kissiga i mellanåt.
Halmstör blir till en jättelij gödselhög och det har inte jag plats med, torv blir nästan ingenting och det är lätt att göra sig av med.
Har alltid fördragit torv.

Priset är dyrt att köpa in torven men det är iofs ingen större skillnad mot spån.
 
Vi har torv, permanentbäddar, i vårt stall. Tycker att det funkar jättebra. Det är torrt och fint och det blir en jämn och mjuk bädd för hästarna att ligga på. Dessutom är det väldigt enkelt att mocka. De enda nackdelarna som jag kan se med torv är att det inte ger hästarna någon sysselsättning (som ju halm gör) och att torven är mörk, så i ett stall som är mörkt från början kan det bli lite dystert... (Funkar dock fint i uteboxar med vita väggar och högt i tak vilket vi har :)) Sysselsättningsbristen kan man lätt lösa genom att hänga in ett hönät med halm till hästen i boxen, mycket smidigt och väldigt uppskattat av våra hästar.

Halmbädd har jag haft vid ett par tillfällen tidigare. Tycker dock inte om det. Visst är det fint och ser mysigt ut med en välskött halmbädd men usch sånt jobb det är att hålla den i bra skick :( Har man dessutom en häst som äter halm tills han storknar (som min gör) så är det inte ett bra alternativ ur "sysselsättningssynpunkt" heller... :smirk:

Har även hört att torv ska vara bra ur "damm" perspektiv, vi har flera hostbenägna hästar i stallet som tydligen mår mycket bättre nu när de står på torv än vad de har gjort tidigare. Detta tycker jag är ett stort plus.
 
Jag föredrar både spån och halm. Eftersom jag har hästen instängd i boxen om nätterna då måste hon ha halm för hon gillar sysselsätta lite.
För såna hästar som är lite oroliga eller ngt då är halm bra som sysselsättningen.
Min häst går ute LÄNGE, men ändå vill hon inte stå instängd.
Halmen har hjälpt något...

//Carolrita
 
Kanske kan man prova ett lager torv i botten och halm ovanpå för att se om det funkar. Tycker det varit så bra med spån men nu ska allt spån som vi köper gå till bränsle och då blir alternativet spån i balform och det blir så dyrt. Vi kan troligen komma över torv till ett hyfsat pris mot att säljaren får tillbaks gödseln (fast det vet jag inte om gäller i fall vi blandar halm med torven). Har ingen möjlighet att köra in och tömma permanent bäddar med traktor och kanske kan veckobäddar vara något. Lägger ni kalk i botten på veckobäddarna också?
 
Jag föredrar halm... Praktiserade i ett travstall som hade det (för många år sen) och det var underbart att mocka tyckte jag... Lite pyssel är det ju men ändå trevligt att mocka ut... De hade det både till unghästar som stod flera i samma box och till de andra hästarna som stod ensamma (alla stod i enorma boxar)...

Vi använder torv nu och det är bättre än spån som vi använde förut... Jag tycker att det suger upp bättre och är drygare än spånen... Dock så är det mörkt och har en speciell lukt (tycker jag)...

Skulle som sagt var helst ha halm i boxen om jag kunde välja...
 
Glömde ju... Har inte permanentbädd och det hade inte travstallet heller...
 
Vi har torv till vissa hästar och halm till vissa. Hos dem som har torv så plockar jag ut det blöta en gång i veckan om det krupit upp nånstans. Annars så låter jag bara den vara. Lägger på en spånbal i veckan oxå för att det ska bli ljusare vid ytan.
Hos dem som jag har halm hos så mockar jag helt rent varje dag. Tycker att det luktar ammoniak annars. Men jag tycker personligen om halm (om det är bra halm) ser fräscht ut och hästarna har alltid nått att göra.


"Naturen skapar föllungen - tränaren gör hästen" :banana:
 
Håller med, det är inte roligt. Jag tycker permanent med halm är OK, men jag mockar ut månadsvis för att det inte ska bli för mycket. Lättskött om man inte har en som drar runt för mycket eller äter upp all ny halm :devil:
 
Bra sysselsättning för hästen är ju om den har halm.jag har ändock spån till min pålle,enbart för att hon blir så bukig.Tyvärr äter hon upp hela sin bädd. :bow:
 
Eftersom hästar behöver tuggmöjlighet större delen av dygnet tycker jag att de bör ha tillgång till halm, om man inte ger fri tillgång på hö. Då har de att göra, både för mage, tänder och mental sysselsättning. Annars skulle jag behöva ösa in massor av hö, och med de värdena vi har på hö kan hon inte få mer än 6 kg / dygn utan att bli tjock / överpigg. Så det vore inte så bra.

Mockningen tycker jag är mitt bekymmer - huvudsaken är att hästen trivs. Jag tycker att ett bra alternativ som vi har provat, har varit kalk i botten, spån ovanpå och halm överst. Det blir ganska lättmockat: spånet suger upp det mesta av det blöta, kluttarna plockar man bort lätt och den rena halmen är lätt att flytta med en grep för att komma åt lagret undertill. Nu kör vi bara halm och det funkar bra ändå - men ju mer halm destu trevligare bädd och mockning.

Sedan använder jag inte gärna bädd - det är ju ett helsike att mocka ut när det väl är dags, även om det är skönt under tiden. Min häst gräver dessutom lite i boxen, bäddar åt sig i en hörna och skrapar under krubban vid matdags - så det är svårt att hålla den orörd, och då börjar det lukta och bli ofräscht med bädd.
 
Funderade på att börja med torvströ. Min hovslagare menade dock att det inte alls är bra för hovar och att ett stall där man strör med torv har en tendens att lukta och bli fuktig som en jordkällare. Själv upplevde jag det på det viset. Varför inte fortsätta med spån? Det är det jag föredrar själv. Halm har en tendens att stinka så mycket ammoniak. Halm blir det när mitt sto skall föla, men tills dess så blir det spån och bädd.
 
Måste bara fråga,tar ni ut allt blött varje dag eller låter ni det ligga kvar utan att röra runt det och bara lägger på mer spån över.?Jag är sådär manisk att alla små pluttar och allt fuktigt måste ut varje dag
 
Tar ut pluttarna och lägger på mera spån. Det luktar inte om du inte river om så förskräckligt.
 
Vad man föredrar är ju en smaksak. Jag har haft både spån, torv och halm. Både permanent och inte.
Till valacken har jag permanent torvbädd. Fungerar alldeles utmärkt och är lättmockat. Stoet är det värre att ha på torv då hon kissar ner så mycket. På henne är halmbädd det bästa. Vad gäller skötsel så tycker jag personligen att det är lättare att hålla efter en torvbädd än en halmbädd, men halmbädden är oftast bäst för hästen. Såvida den inte är dammkänslig.
Torv som icke permanent är förbedrövligt. Det kasar bara omkring och hästen får lätt liggsår trots att man har hur mycket torv som helst.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har fått ändrade stallförhållanden och kommer nu sköta eget stall. Jag kan dock inte förvara halm någonstans så jag måste ha spån...
Svar
6
· Visningar
921
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 450
Senast: Calmiche
·
Hästvård Hej! Har lite frågor kring bädd till min häst, vad som kommer fungera bäst.. Testat endast spånpellets, det kissar han igenom på två...
Svar
11
· Visningar
2 131
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Om tråden ligger fel så får moderator gärna flytta den :) Jag har tänkt fixa en permanent bädd till vintern men har lite funderingar...
Svar
3
· Visningar
960
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp