Bukefalos 28 år!

Vilken är den bästa bädden?

För mig finns det bara ett alternativ. Halm! Så länge man har en häst som kan gå på halm utan att äta ngn större mängd av den så tycker jag att det är det "hästvänligaste" alternativet. Hade jag en häst som nu skulle sätta i sig all halm så skulle jag välja spån. Dels för att det ser trevligare ut och dels för att torv dammar så. Torven lägger sig som ett lager på allt :(
Själv har jag alltid ett ordentligt lager med halm och ett tunt lager med spån i botten på dom ställen jag vet att det kissas. Det fungerar kanon och är lättmockat. Men sen är jag den typen som soppar mina boxar varje dag så det blir aldrig nå boss lr ngt.
 
*skratt* Spånet dammar PRECIS lika mycket om inte mer... Bara att det är ljust damm som inte syns lika markant som torvdamm! :D
 
Det tycker inte jag o det e min åsikt. Det spån jag har dammar i all fall inte och int ehar jag ett lager av LJUST damm på alla mina saker heller. Min häst är dessutom inte full med torv.
 
:confused: Sopar du boxarna varje dag?? Betyder det att du byter ut ströet varje dag? Hur tjockt lager av spån resp halm har du då?

Vi har djupströbäddar och har provat både halm, spån och torv. Särklassigt dammigast var torven. Halm och spån var likvärdiga ur den synpunkten, men halmen överlägsen ur andra. Alltså är vi tillbaka till halm.

LIA
 
Är det bara jag som tycker att halm är lätt mockat :confused:

Halm är bäst ur hästsynpunkt, och om man bara har en häst átt mocka till och tycker att halm är lite jobbigt att mocka tycker jag man ska offra sig för sin häst skull. Skillnad vore ju om man hade ett helt stall.

Sen så finns det ju andra saker att tänka på tex att torv är en ändlig produkt, som brytts och ger stor onödig skada på miljön. medan halmen är en restprodukt = mindre skada på miljön, samt att det offtast är mycket billigare.

Jag skulle ha en blad bädd om jag hade häst, alltså en permanent bädd med torv el spån i botten och halm över, och sen så skulle jag kalka el ha på sånt dära konstiga enzym grejer på bädden så det inte lucktar amoniak.
 
Nej, jag håller med. En skottkärra, en gödselgrep och en stor skyffel. Lätt som en plätt.

LIA
 
Då får väl jag kontra med att min torv inte dammar lika mycket som mitt spån! :D
Smaken är som baken... Och alla har vi olika erfarenheter!
 
Har endast ett tunt lager spån däre det e blött på golvet. Kissar juh alltid på samma ställe så det behövs bara där. Sen massa härlig halm att mysa i. Självklart byter jag bara ut den smutsiga halmen...det rena lägger jag i ett hörn medans jag soppar upp det blöta spånet...inga konstigheter.
 
Har alltid haft halm, gratis för min del också! Pemanentbäddar till båda. Den ene sover i ett hörn, äter i ett och skiter i ett. Lätt som en plätt med grep att göra iordning. Sen han kom in på nätterna har det inte gått åt många balar till på fyllning. Den andre river runt mer och jag får försöka jämna till det utan att riva för mycket. Spelar skor nån roll tro? I genomsnitt skulle jag tro att det går åt ca en kvart per dag på bara mockningen, det tycker jag är helt OK.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har fått ändrade stallförhållanden och kommer nu sköta eget stall. Jag kan dock inte förvara halm någonstans så jag måste ha spån...
Svar
6
· Visningar
921
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 449
Senast: Calmiche
·
Hästvård Hej! Har lite frågor kring bädd till min häst, vad som kommer fungera bäst.. Testat endast spånpellets, det kissar han igenom på två...
Svar
11
· Visningar
2 131
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Om tråden ligger fel så får moderator gärna flytta den :) Jag har tänkt fixa en permanent bädd till vintern men har lite funderingar...
Svar
3
· Visningar
960
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp