Vilken är den sämsta bok du läst?

Det är sällan jag tycker böcker är dåliga men det finns enstaka jag inte läst ut.(jag läser normalt alltid ut oavsett)

En rolig grej var en pocket jag började i, men inte läste klart för att jag het enkelt inte tyckte den var bra. Flera år senare köper jag en bok (med hårda pärmar) på rean, handlingen låter spännande. Läser ut den snabbt och den är helt ok, kanske tom bra. Tycker jag känner igen början på den men reflekterar inte mer över det förrän efteråt.
Inser då att det är samma bok jag dissat en gång 😂

Jan Guillous böcker kan jag bara inte med. Tyvärr. Jag hör hans röst när jag läser, som en ljudbok typ. Går i n t e. Jättekonstigt!
 
Amerikanska jeans, eller vad den heter, av Guillou. Brukar verkligen gilla hans böcker, men det är en av få jag inte orkat läsa klart. Så värdelöst tråkig!
 
Jan Guillous böcker kan jag bara inte med. Tyvärr. Jag hör hans röst när jag läser, som en ljudbok typ. Går i n t e. Jättekonstigt!

Exakt! Han gjorde ett par uppföljare på Hamiltonserien där han tog heder och ära av överklass och finanselit, han skrev väldigt sarkastiskt och jag hörde hans sarkastiska röst genom hela böckerna. Det var skitkul! :D
 
Jag gillade Eddings när de kom och förstod inte vad mamma ogillade med dem. Vissa serier gillar jag fortfarande men "Sagan om Mallorea" är så dåligt skriven så det är pinsamt. Ce'Nedra framställs som totalt imbicill i den serien och ungefär det enda hon säger är "Mitt barn" alltså vilken mamma som fått sin son kidnappad går runt och säger "Mitt barn"? Man säger väl åtminstone barnets namn?
Att de dessutom inte kan hålla ordning på gudransa namn gör saken ännu sämre

Hon kanske hade lika dåligt minne som jag har idag? :angel:
Skämt åsido, att inte ha stenkoll på sin egen fantasyvärld är lätt oförlåtligt.
Vi var lite i två läger när det kom till ungdomsfantasy tror jag, det var Eddings vs Jordan. :D
Såhär i efterhand tror jag nog att jag uppskattade Polgaras och Belgarath's egna böcker mer än de andra.
 
Twilight. Vilken skit. Plågade mej igenom alla böckerna fastän dom sög hårig röv. Köpte till och med filmerna i förhoppning om att dom skulle vara bättre. Dom var om möjligt ännu sämre.

Påbörjade en bok av Liza Marklund. Stängde igen den efter ett halvt kapitel. Det gick bara inte.
 
Har blivit bättre på att inte läsa ut de böcker jag tycker är totalkassa, men den sämsta jag läst ut måste vara ”Blanche och Marie” av PO Enquist. Läste den för att jag är fascinerad ac Marie Curie, men den var fruktansvärt gräslig :yuck:
 
Hemingway. Så fruktansvärt överskattad.

Fö håller jag helt med @athena_arabians om någon tråd är elitistisk och får människor att tveka att skriva på Buke, är det den här tråden. Herregud folk gillar olika genrer och böcker och ingen är 'bättre' eller 'sämre' eftersom det är helt subjektivt. Samma sak som när man pratar föraktfullt om 'chicklit' eller 'tantsnusk.' Tom på ett kvinnodominerat forum som Buke.

Jag älskar Shakespeares sonetter (om nu det kan räknas som böcker). Jag älskar Terry Pratchett och Tolkien och är ett stort fantasy fan. Ursula Le Guin var helt otrolig. Alice Munro (om vi nu ska vara 'litterära') Kazuo Ishiguro , Nan Inger, Jules Verne, Alexander Dumas, Guy de Maupassant. Fanfic (slash till råga på allt). Alla är lika bra, ingen är sämre än de andra. Vissa böcker av samma författare är bättre än andra men de har alltid något som jag tycker om, annars skulle jag inte läsa dem. Jag har läst en del Läckberg och gillar dem. De är bra, raka, thriller/mystery även om just Läckberg är persona non grata i litterära kretsar (möjligen pga att hon skriver böcker som folk köper och tycker om). Lite liknande Terry Pratchett som sålde flest böcker i England innan Harry Potter, eftersom han skrev i den förfärliga genren fantasy, tills några sk litterära kritiker insåg hur bra han faktiskt var (RIP). Vilken av Pratchetts böcker tyckte jag bäst om? Antagligen Hogfather och Witches Abroad.
Vad är det som är så fantastiskt med Ursula K Le Guin? Jag har verkligen försökt med Övärlden, har lyssnat på 3 eller 4 och jag förstår inte storheten. Har hört så många i så många olika sammanhang som hyllar dem, men jag förstår inte. Vad är det jag missar?
 
Den unge Werthers lidanden! Herregud, unga MINA lidanden som var tvingad att läsa den kände jag! Kämpade mig nog igenom 20 sidor eller något men det GICK verkligen inte.

Jag har försökt läsa The Book Thief också, men det har inte gått så bra. Kom 2/3 under en sommar, sen har den blivit liggande. Egentligen tror jag inte den direkt var DÅLIG, mer att den var så seg så jag orkade inte med den. Men jag vill ändå ge den ett försök till, många tycker ju tydligen att den är så himla bra.

Kan däremot inte komma på någon bok jag faktiskt läst klart och ogillat sådär riktigt mycket. Även om jag har lite pliktkänsla av att jag måste läsa klart böcker så låter jag faktiskt bli det om de är riktigt dåliga, så de jag har läst klart är inte SÅ usla. Och jag har läst klart typ alla böcker jag gett mig på utom de där två ;)
 
Jag tyckte Läckberg var bra men tröttnade efter ett antal böcker - jag tyckte inte hon lyckades hålla liv ( menar inte mordoffren nu då :D) i sina karaktärer. De första var spännande!

Den sämsta boken jag läst är de som jag inte kunde motivera mig att läsa klart, och däri ingår både Ulysses och Fifty Shades t ex.
 
Jag tyckte Läckberg var bra men tröttnade efter ett antal böcker - jag tyckte inte hon lyckades hålla liv ( menar inte mordoffren nu då :D) i sina karaktärer. De första var spännande!

Den sämsta boken jag läst är de som jag inte kunde motivera mig att läsa klart, och däri ingår både Ulysses och Fifty Shades t ex.
Jag minns att jag tyckte att Läckbergs första var en klart lovande debut.
 
Arn tyckte jag var dödstråkig! Fick två i present och kände mig tvungen att försöka. Det slutade med att jag bara läste kapitlen som handlade om den kvinnliga huvudpersonen och hoppade över kapitlen med den manlige :laugh:

Däremot läste jag nästan sönder Guillous Coq Rouge-serie när den var ny. Älskade den trots att den var sågad. :D
Den fastnade jag också fullständigt i. Mitt bättre jag sa till mig att det är trist skrivna jävla böcker, men jag stod inte att hejda.
 
Jag tyckte Läckberg var bra men tröttnade efter ett antal böcker - jag tyckte inte hon lyckades hålla liv ( menar inte mordoffren nu då :D) i sina karaktärer. De första var spännande!

Du har en poäng där som jag inte riktigt reflekterat över tidigare, men du har rätt. Erika och hennes karl är rätt tråkiga karraktärer.
 
Det är sällan jag tycker böcker är dåliga men det finns enstaka jag inte läst ut.(jag läser normalt alltid ut oavsett)

En rolig grej var en pocket jag började i, men inte läste klart för att jag het enkelt inte tyckte den var bra. Flera år senare köper jag en bok (med hårda pärmar) på rean, handlingen låter spännande. Läser ut den snabbt och den är helt ok, kanske tom bra. Tycker jag känner igen början på den men reflekterar inte mer över det förrän efteråt.
Inser då att det är samma bok jag dissat en gång 😂

Jan Guillous böcker kan jag bara inte med. Tyvärr. Jag hör hans röst när jag läser, som en ljudbok typ. Går i n t e. Jättekonstigt!
Fast så kan det ju vara! Läste En Vinter i Stockholm av Agneta Pleijel och blev totalt uppslukad av boken. För att läsa om den några år senare och tyckte den var rätt trist.
 
Jag har läst alla tre Fifty Shades och ja det där är den sämsta skit jag genomlidit. Ville se vad dealen var och det enda positiva är väl att de gick snabbt att plöja iaf. Sen härdade jag ju ut en del gammal skit när jag läste litteraturvetenskap, Odysséen gör väl inte en människa glad :D Sofie Sarenbrants deckare är riktigt usla (enligt mig då, safear upp här :p)

Annars läser jag glatt allt mellan romance, deckare och romaner så någon snobbism förekommer inte.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Maskat sjukintyg?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp