Vilken är ohyran?

Lovisaleonora

Trådstartare
Vad har jag för ohyra i köket? Flyger runt, svåra att bli av med.

Följdfråga: hur tusan bli av med? :arghh:
13B4A5F9-914D-4B9B-964F-DA56612FC9BD.jpeg
 
Indiskt mjölmott
Bli av med den är ett helvete. Den lever som larv på allt möjligt du har pasta, ris, russin, mjöl, svamp osv osv. När den är färdig som larv kryper fanskapen iväg och letar upp någon mysig springa (jag har haft puppor i taklisten) och blir klar där innan den blir en färdig insekt och cirkusen börjar om igen.
Mitt tips är att slå alla du ser störa runt i skåpen så du får tag i de som är där och även se om du kan hitta förpackningar de gillar extra mycket som larver och slänga ut dem. Jag har inte sett någon på snart ett år nu så kanske kanske
 
Släng all mat som inte finns i helt tät förpackning, torka ur alla lådor och skåp, lister och så vidare, lägg kiselgur (särskilt på ställen där ni inte kommer åt att städa ordentligt) och förvara alla torrvaror i tätförslutna burkar istället för i påsarna de kommer i.
 
Det finns också fällor (samma som för klädesmal bör fungera..när jag fick fällor för klädesmal av Anticimex vid sanering, stod det på dem att de funkar på dessa också. Fällorna är som klisterark så flyger de på den fastnar de) att sätta upp. De attraherar hanarna.

Torka inte bara, utan dammsug först. Och lägg dammsugarpåsen i en väl förfluten plastpåse i frysen direkt efteråt! Och gör om allt med ca en månads mellanrum. Jag skulle rekommendera att dammsugarpåsen alltid får bo i frysen när ni inte dammsuger, eftersom larverna kan gömma sig vid lister etc.

Jag har inte haft dessa (jo, en enda som fastnat i en fälla i ett skåp en gång..), men skulle tro att det är samma råd som vid angrepp av klädesmal. Städa städa städa städa och sen städa lite mer..länge. Om ni gör allt som en kan och ändå inte blir av med dem, så kan det vara läge att ta ut skadedjursbekämpning.

Anticimex råd, främst klädesmal
 
Senast ändrad:
Det finns också fällor (samma som för klädesmal bör fungera..när jag fick fällor för klädesmal av Anticimex vid sanering, stod det på dem att de funkar på dessa också. Fällorna är som klisterark så flyger de på den fastnar de) att sätta upp. De attraherar hanarna.

Torka inte bara, utan dammsug först. Och lägg dammsugarpåsen i en väl förfluten plastpåse i frysen direkt efteråt!
Eller släng dammsugarpåsen i soptunna? Förstår inte riktigt frysen. Från sopcontainern är det ju ingen risk?
 
Eller släng dammsugarpåsen i soptunna? Förstår inte riktigt frysen. Från sopcontainern är det ju ingen risk?

Råd jag fick från Anticimex tekniker vid klädesmal och pälsänger. För att slippa byta dammdugarpåse vid varje tillfälle (jag städade varje dag när jag hade klädesmal. Nu ca 5ggr/veckan. Innan teknikern tipsade så gick det alltså åt en påse om dagen..det blir rätt dyrt i längden..).

Direkt i tät påse och sen ut i tunnan ute funkar självklart också. Bara den försvinner ut direkt. (Jag är bara så van vid att ha min i frysen vid det här laget.)
 
Senast ändrad:
Råd jag fick från Anticimex tekniker vid klädesmal och pälsänger. För att slippa byta dammdugarpåse vid varje tillfälle (jag städade varje dag när jag hade klädesmal. Nu ca 5ggr/veckan. Innan teknikern tipsade så gick det alltså åt en påse om dagen..det blir rätt dyrt i längden..).

Direkt i tät påse och sen ut i tunnan ute funkar självklart också. Bara den försvinner ut direkt. (Jag är bara så van vid att ha min i frysen vid det här laget.)
Ah, ja, om den ska användas igen så förstår jag! Kopplade inte så långt, är för pigg på att slänga ut precis allt som ens nuddat ett skadedjur:nailbiting:
 
Det blir till att beställa fällor. Har levt med dem ett år nu, har blommat upp från några st till en mängd nyligen. Slängde hela skafferiet i första omgången så de har inte så mycket tillgång till mat efter att vi packat om nyinköpen i tätförslutande förpackningar. Får dra ut lådorna och dammsuga i stommen, det låter ju lagom kul att de kan vara så långt upp som i taklisterna.
 
Det blir till att beställa fällor. Har levt med dem ett år nu, har blommat upp från några st till en mängd nyligen. Slängde hela skafferiet i första omgången så de har inte så mycket tillgång till mat efter att vi packat om nyinköpen i tätförslutande förpackningar. Får dra ut lådorna och dammsuga i stommen, det låter ju lagom kul att de kan vara så långt upp som i taklisterna.
Angående taklisterna. Jag tror att de även invaderade min brandvarnare ett par gånger. Hade en period när jag fick kassera en om året då de började tjuta oprovocerat mitt in natten (ja batteriet var ok). Gick ju inte att bryta sig in i den optiska cellen men dem såte nästan krupit in där för det är enda orsaken jag kan komma på för 2-3st att gå "sönder" på det sättet. Brandvarnaren sitter i hallen där det inte finns tillstymmelse till foder åt dem. De kryper alltså metervis för att förpuppas
 
I första hand är det ju städning (utav bara...). Men om en gör allt rätt och ändå inte blir av med dem, så kan Anticimex komma ut och sanera. Vilket vanligen (enligt min erfarenhet) innebär att de sprutar ett medel som verkar i flera veckor. Det behöver inte vara de mest extrema fallen för att en ska få hjälp. Bara som en parentes.
 
Det blir till att beställa fällor. Har levt med dem ett år nu, har blommat upp från några st till en mängd nyligen. Slängde hela skafferiet i första omgången så de har inte så mycket tillgång till mat efter att vi packat om nyinköpen i tätförslutande förpackningar. Får dra ut lådorna och dammsuga i stommen, det låter ju lagom kul att de kan vara så långt upp som i taklisterna.

Det är knappast tal om någon sanering, sådan olägenhet är det inte. Gissar att Anticimex skickar ut fällor.
För mig låter det då som en stor olägenhet …
Om du bor i lägenhet kan de ju sprida sig till grannarna också.
 
Kvarnmott skulle jag säga. Definitivt ingen hit när larverna kryper i taket och ramlar ner i sängen. Been there... De är vanliga i bland annat fröblandningar för djur.
Ring Anticimex. Det är totalt onödigt att krångla med den där skiten på egen hand när Anticimex kan fixa det ordentligt direkt, innan problemet är större. Bor du i hyresrätt så är du förmodligen skyldig att anmäla ohyran dessutom.
 
Alla kan dra en djup suck av lättnad, jag har ungefär 1 km till närmsta granne och bor helt friliggande. Ingen behöver heller anmäla till djurskyddet att hundarna far illa, det är ingen sådan olägenhet.

Anticimex tar sig inte ann detta på plats innan det redovisas egna åtgärder först.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har plötsligt blivit invaderad av jättelika spyflugor :yuck: Vet inte varifrån de kommer. Städat och torkat av köket minutiöst. De...
2
Svar
36
· Visningar
876
Senast: tanten
·
Hemmet Så. -30 ute. Mitt vatten i köket klarar runt -20, alltså så kommer det frysa i natt. Det är bara vattnet i köket som fryser då det...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 032
Senast: FrDrake
·
Övr. Barn Vår snart sexåriga dotter har alltid sen hon var liten nattats genom att vi ligger bredvid tills hon somnat. Det har funkat men med en...
Svar
11
· Visningar
950
Senast: Humla
·
  • Artikel
Dagbok Jag sitter i köket och hör plötsligt ett rejält brummande. Tittar upp och ser en stor getingdrottning komma flygandes in i köket från...
Svar
15
· Visningar
1 176
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp