Vilken är den första stora händelsen ni minns?

Bukefalos 30 år!

Skojamindoja

Trådstartare
Inspirerad av tråden om elfte september. Vilken är den första stora händelsen ni minns?

Jag är 37, född -89, och just elfte september är första stora händelsen som jag verkligen minns exakt vad jag gjorde när jag fick veta.

Minns diskoteksbranden i Göteborg lite vagt men det var mest för att min morbror bodde där då och mamma och mormor var hysteriska innan de fick tag på honom.

När Estonia sjönk var jag nästan fem. Jag förstod att något hemskt hade hänt och att det var en båt som sjunkit men inte mycket mer. Det var mycket hysch-hysch från de vuxna som inte skulle säga vad som hänt till oss barn.

Kommer ihåg fåret Dolly (1997 tror jag).. millennieskiftet och diverse oro inför det och IT-krashen 2000 som nyhetshändelser. Sen är det massor med saker jag vet att jag borde ha sett eller läst i samband med att det hände men inte har några riktigt skarpa minnen av.

Palme! Definitivt Palme. Jag är född 1978 och det är knivskarpt. Nyheterna på klockradion vd mammas säng och alla löpsedlar. Jag tror tag minns lite av Tjernobyl men är inte alls säker på om det är en efterhandskonstruktion.

När Nixon avgick pga Watergateaffären. Jag var så liten att jag inte riktigt fattade vad det handlade om, men jag märkte på föräldrarna att det var något allvarligt.

Jag tyckte Nixon såg så ledsen ut när han stod på flygplanstrappan.

Paniken inför millennieskiftet minns jag. Jag minns också att jag hade magsjuka då och missade hela firandet.

Annars är det nog elfte september som är tydligast.

Palmemordet. Jag är född 83 och borde väl egentligen inte minnas men minns till och med innan mordet. Minns att morsan kommenterade när han var på tv.

Jag tror det måste vara Estoniakatastrofen, då var jag 9. Jag har en minnesbild av att jag sitter i skolbussen när jag tänker på det, så kanske hörde jag om det på radion på väg till skolan? Samma år minns jag att jag läste rubriker om folkmordet i Rwanda i tidningen.

Jag vill iofs också tro att jag kommer ihåg när Berlinmuren föll, har en bild av att mamma berättar om det och att vi såg något om det på tv. Då var jag 4,5 så det är ju ändå inte omöjligt, men det kan ocksa vara ett fabricerat minne.

Jag minns när Nelson Mandela frigavs (och senare kom till Globen och talade, vilket jag tjatade mig till att få gå på). Jag hade aldrig hört talad om honom men brev helt tagen av honom och hans historia. Jag var knappt 9 år då.

(Vid Göteborgsbranden hade vi spökövernattning (tror jag, någon övernattning som lovaktivitet) i kafeterian på ridskolan. Vi som organiserade var alla unga och det var lite svårhanterligt men vi fick dit någon av ridlärarna som bodde på/vid klubben och flera av föräldrarna kom och hjälpte till att prata om vad som hänt. Då var jag 17.)

När Estonia-katastrofen inträffade var jag sju år. Minns att vår lärare satt oss i en ring på golvet i klassrummet och pratade om det på vår nivå, så att vi förstod vad som hänt.
Exakt samma här, jag var åtta och minns hur vi fick sitta i en ring på golvet och läraren ritade upp på ett sånt där stort block (ni som vet ni vet) medan hon förklarade för oss. Jag förstod vad som hänt men jag var för liten för att förstå vidden av olyckan, hur många som dött osv. Vår granne skulle ha åkt med Estonia följande morgon på en tjänsteresa, jag minns hur chockade de vuxna var, medan vi barn inte riktigt förstod då.

Norrmalmstorgsdramat -73, då var jag sex år. Minns att det var på nyheterna som mina föräldrar alltid såg. Till saken hör att de var på restaurangen på Norrmalmstorg när gisslandramat började så därför var de extra intresserade av hur det utvecklades.

Palmemordet tror jag, jag var 14 då. Tjernobyl minns jag också från samma år och efter det kommer väl Lockerbie två år senare men det är nog mest för att jag bodde i England då.

Estonia, då var jag 10 år. Vi var på skolutflykt den dagen men minns att lärarna berättade för oss.

Innan det minns jag att det hände ngt i Stockholm men jag minns inte vad mer än att flera (?) dog. Våra grannar var i Stocholm och deras barn var hos oss och vi var oroliga innan vi hörde att dom var ok.

Liknande trådar

• Hästböcker ni minns

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Autistic meltdown
  • SHL 26/27
  • Vad ska min son betala?

Barn

Hund

• Valp 2026
  • Valp, tips och råd