Vilken är den första stora händelsen ni minns?

Bukefalos 30 år!

Jag jobbade på myndighet då, och många i många system var datum uppbyggda med bara sex siffror, typ 991231, och därför var man orolig över hur det skulle fungera när datumet slog över till 000101.
Nästa kallas Y2K38 och inträffar 19 januari 2038. Det är när det gått 2^32 sekunder sedan datortideräkningens början 1 januari 1970. Gamla datorer kommer ha en risk för att drabbas av fel uppfattning av tid och datum.

Mordet på Anna Lindh är den första stora händelsen jag kan komma på att jag minns.

11 september 2001 var jag 5 år gammal, men jag har inga minnen från när det hände.

Palmemordet, vi var på vårt landställe och jag och min syster skulle titta på barntv på morgonen men det var inställt pågrund av insatta nyheter om Palmemordet. Jag var 9 år.

Samma här, hade bänkat mig för att se tecknat men det var inställt. Minns hur jag går in i köket där pappa håller på att koka kaffe, jag berättar vad som hänt och jag ser honom ” flyga” från kaffebryggaren och till att slå på radion. Jag går vidare till sovrummet där mamma ligger i sängen, minns fortfarande hur hon sliter av sig täcket och flyger upp ur sängen, när jag säger ”Palme är död, han har blivit mördad”
Samma här, jag tror inte jag hade mints det på samma vis om det inte var för att mina föräldrar reagerade så kraftigt. Vi var ju mest missnöjda med att barnprogrammet var inställt, men förstod på att det var något stort som hänt när föräldrarna reagerade med att fara upp ur sängarna och skynda ut för att knäppa på tv och radio.

Jag mins palmemordet och Tjernobyl, var 6 år då. Minns mordet på Helen Nilsson i Hörby, kanske inte så stort, men för oss närboende i Skåne var det "stort". Rwanda och Estonia. Millenieskiftet och alla frågetecken kring det. WTC. Tsunamin berörde mig hårt. Utöya förstås.

Kriget Bosnien-Hercegovina kommer jag ihåg. Vi fick nya grannar som hade flytt precis innan, dottern började i min lillebrors klass. Stor händelse i det medelklassområde där vi bodde. Supertrevliga, bor kvar fortfarande.

Annars vet jag inte vad som är minnen och efterhandskonstruktion, där jag tror mig minnas men kan inbilla mig. Estonia fastnade hårt, vi åkte mycket Danmarksfärja och jag satt alltid ute hela resan för det var så obehagligt, avskyr fortfarande färjor.
Jag vet att det var mycket prat om Frankrikes sprängningar på Muroroa men jag var 3 år, däremot pratade mina föräldrar mycket om både det, sen Palme, Berlin mm men jag har inga egna minnen av händelserna tror jag, men det var samtalsämnen som poppade upp hemma år senare.

Jag minns inte Olof Palme men jag har klara minnesbilder av melodifestivalen när Herreys vann som var tidigare. Jag minns en del om när Slovenska självständighetskriget/tiodagarskriget bröt ut även om mycket av det som följde är ihopblandat i mitt minne. Jag har vaga minnen av Estoniakatastrofen och kristallklara minnen av backabranden.

Saker som hänt efter det minns jag naturligtvis men vissa saker har etsat sig fast mer. 11 september och Utöya är två som sticker ut. Jag minns vilken busslinje jag satt på när jag fick veta om planen i tornen och hur vi drog fram en TV i ett rum på universitetet och följde utvecklingen. Jag minns de första fruktansvärda tweetsen från personer på Utöya innan rapporteringen i media kommit igång ordentligt.

Pappa hade en firma som lagade vitvaror, de fick samtal i stil med om hur kylskåpet och micron skulle klara millennieskiftet..
Mamma däremot jobbade med IT inom en statlig myndighet och arbetade intensivt innan millennieskiftet för att systemen skulle fortsätta fungera.

Kan ju säga att mamma hade det en aning stressigare än pappa.
Hahaha, kylskåpet! Helt hysteriskt! Känns så märkligt nu.
Ja, helt bisarrt hur teknikobildade folk var då. 😅
En granne en bit bort påstod att hans ficklampa slutat fungera pga. millenniebuggen (ja han trodde stenhårt på det och nej, han är inte riktig i huvudet) så när nåt med batteri slutade fungera pga. att batteriet var slut blev det stående skämtet "j*vla millenniebugg".:D

Millenieskiftet minns jag också, och hur alla var övertygade att jorden skulle gå under mer eller mindre.
Oj! Jag minns att det pratades om att det kunde bli problem, men i min omgivning var det inte dramatiskt alls. Minns att jag tänkte att det fixas säkert snabbt i så fall.

Jag skulle vilja svara tjernobylolyckan, men jag var inte ens 2 år då så allt jag tror mig minnas är nog efterkonstruktioner av berättelser jag fått höra (hur folk böt sand i sandlådan, hur barn varit ut och lekt i regnet och vattenpölarna och föräldrarna sedan fått höra om olyckan o.s.v.)
Sedan var det så stor efterverkan av det hela också, man talade länge om cesiumhalterna i bl.a. svamp, det ordnades sommarläger i min hemstad för barn från pripjat m.m. så även om jag inte minns själva olyckan så minns jag ju konsekvenserna.

Estoniaolyckan är nog kanske en av de tidigaste saker jag minns starkast. Minns nyheterna, och hur de filmat vattenfylda räddningsflottar. Tror dessutom att vi skulle på kryssning inte så länge efter det.
Har sedan fått veta att jag antagligen åkt med estonia, så länge hon ännu hette Wasa King.

Galna kosjukan minns jag också, men minns inte när det var som mest aktuellt. De stackars kossorna som stod och vinglade, och rädslan för sen obehagliga sjukan.

Millenniebuggen minns jag tydligt, men som glad och festande tonåring så förstod man inte allvaret i hela situationen, utan skämtade mest bort det.

Jag skulle vilja svara tjernobylolyckan, men jag var inte ens 2 år då så allt jag tror mig minnas är nog efterkonstruktioner av berättelser jag fått höra (hur folk böt sand i sandlådan, hur barn varit ut och lekt i regnet och vattenpölarna och föräldrarna sedan fått höra om olyckan o.s.v.)
Sedan var det så stor efterverkan av det hela också, man talade länge om cesiumhalterna i bl.a. svamp, det ordnades sommarläger i min hemstad för barn från pripjat m.m. så även om jag inte minns själva olyckan så minns jag ju konsekvenserna.

Estoniaolyckan är nog kanske en av de tidigaste saker jag minns starkast. Minns nyheterna, och hur de filmat vattenfylda räddningsflottar. Tror dessutom att vi skulle på kryssning inte så länge efter det.
Har sedan fått veta att jag antagligen åkt med estonia, så länge hon ännu hette Wasa King.

Galna kosjukan minns jag också, men minns inte när det var som mest aktuellt. De stackars kossorna som stod och vinglade, och rädslan för sen obehagliga sjukan.

Millenniebuggen minns jag tydligt, men som glad och festande tonåring så förstod man inte allvaret i hela situationen, utan skämtade mest bort det.
cesiumhalterna pratas det fortfarande om där nerfallet var. På vissa delar på östkusten rekommenderas det att ta prov på vildsvin, inte ovanligt med värde över vad som är okey att sälja (över 1500 Bq/kg) och värden över 10 000 Bq/kg hittas varje år på vildsvin.
Problemet lever kvar än idag.

cesiumhalterna pratas det fortfarande om där nerfallet var. På vissa delar på östkusten rekommenderas det att ta prov på vildsvin, inte ovanligt med värde över vad som är okey att sälja (över 1500 Bq/kg) och värden över 10 000 Bq/kg hittas varje år på vildsvin.
Problemet lever kvar än idag.
Senast idag kasserade vi ett vildsvin som hade för höga värden.

Varför skulle alla datorer sluta fungera bara för det blev ett nytt år?! Konstigt.
Det var några teck nissar på de större chiptillverkarna som hävdade att chippen inte var programmerade för ett 1000 års skifte, därav paniken som uppstod vid övergången från 1999 till 2000. Ingen av mina datorer (Comodore 64, AMIGA 500 eller PC med Windows 98) brydde sig utan bytte glatt från 991231 till 000101. Även almanackorna bytte glatt till år 2000.

Liknande trådar

• Hästböcker ni minns

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • SHL 26/27
  • Vad ska min son betala?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat