Jag skulle vilja svara tjernobylolyckan, men jag var inte ens 2 år då så allt jag tror mig minnas är nog efterkonstruktioner av berättelser jag fått höra (hur folk böt sand i sandlådan, hur barn varit ut och lekt i regnet och vattenpölarna och föräldrarna sedan fått höra om olyckan o.s.v.)
Sedan var det så stor efterverkan av det hela också, man talade länge om cesiumhalterna i bl.a. svamp, det ordnades sommarläger i min hemstad för barn från pripjat m.m. så även om jag inte minns själva olyckan så minns jag ju konsekvenserna.
Estoniaolyckan är nog kanske en av de tidigaste saker jag minns starkast. Minns nyheterna, och hur de filmat vattenfylda räddningsflottar. Tror dessutom att vi skulle på kryssning inte så länge efter det.
Har sedan fått veta att jag antagligen åkt med estonia, så länge hon ännu hette Wasa King.
Galna kosjukan minns jag också, men minns inte när det var som mest aktuellt. De stackars kossorna som stod och vinglade, och rädslan för sen obehagliga sjukan.
Millenniebuggen minns jag tydligt, men som glad och festande tonåring så förstod man inte allvaret i hela situationen, utan skämtade mest bort det.