Vilken är den första stora händelsen ni minns?

Bukefalos 30 år!

Det var några teck nissar på de större chiptillverkarna som hävdade att chippen inte var programmerade för ett 1000 års skifte, därav paniken som uppstod vid övergången från 1999 till 2000. Ingen av mina datorer (Comodore 64, AMIGA 500 eller PC med Windows 98) brydde sig utan bytte glatt från 991231 till 000101. Även almanackorna bytte glatt till år 2000.
Tack för förtydligande en annan förstod nada :)

Jag är född 86 och Estonia katastrofen minns jag att det pratades om i skolan, gick på mellanstadiet och kommer ihåg att en klasskompis mamma skulle ha varit med på färjan men missat den av någon anledning.

Oron inför millennieskiftet, datorer, flygplan mm.. känns ju lite larvigt nu men det var ju en riktig snackis i veckor innan nyår.

Minns 9/11. Jag hade varit i USA med farsan och brorsan ett par år tidigare och hälsat på en släkting som tog oss med upp i ett av tornen som turister.

Tsunamikatastrofen 2004. Flera vänner och bekanta som var saknade i flera dagar. Några kom hem levande, andra inte och någon blev aldrig ens funnen igen. Så sorgligt.

Det måste väl vara Estoniakatastrofen. Jag var 12 år gammal och vi pratade om det i skolan. Därefter diskotekbranden i Gbg då jag hade en fd klasskamrat som var där.

cesiumhalterna pratas det fortfarande om där nerfallet var. På vissa delar på östkusten rekommenderas det att ta prov på vildsvin, inte ovanligt med värde över vad som är okey att sälja (över 1500 Bq/kg) och värden över 10 000 Bq/kg hittas varje år på vildsvin.
Problemet lever kvar än idag.
Ja, det pratas om det ibland ännu, men åtminstone här så är det inte lika top of the mind hos allmänheten eller media längre.

Jag minns Ronny Petterssons krasch jättetydligt. Jag var hemma hos mormor och morfar och såg på tv nere i deras källare. Men Tjörnbron är nog ändå den tidigaste katastrofen som satt sig i huvudet. Jag var 12 och de pratade på nyheterna om vad människor kan ha upplevt när bilen körde över kanten. Jag tycker fortfarande att det är obehagligt att köra över Tjörnbron även om jag de sista åren gjort det rätt ofta och 1980 börjar bli ganska så avlägset.

Jag minns Ronny Petterssons krasch jättetydligt. Jag var hemma hos mormor och morfar och såg på tv nere i deras källare. Men Tjörnbron är nog ändå den tidigaste katastrofen som satt sig i huvudet. Jag var 12 och de pratade på nyheterna om vad människor kan ha upplevt när bilen körde över kanten. Jag tycker fortfarande att det är obehagligt att köra över Tjörnbron även om jag de sista åren gjort det rätt ofta och 1980 börjar bli ganska så avlägset.

Samma här. Jag kommer inte ihåg händelsen men vi var ofta på Tjörn och mina föräldrar pratade om det. I somras var det min tur att traumatisera nästa generation.

När John F Kennedy blev skjuten! Skotten i Dallas 1963. Jag var 6 år.

Här hemma minns jag när Per Oscarsson strippade live i Hylands Hörna 1966 medan han beskrev hur ett sexuellt umgänge går till… (Räknas det som stor händelse? 😜 )

Jag minns Tjörnbron, men jag hade ingen relation till Tjörn, så det var lite avlägset.

Men. Jag tycker att jag minns film där någon bil körde av den förstörda bron, rätt högt upp. Jag har alltid undrat om det är ett minne eller en efterhandskonstruktion? Folk filmade ju inte allting på den tiden.

Jag minns Tjörnbron, men jag hade ingen relation till Tjörn, så det var lite avlägset.

Men. Jag tycker att jag minns film där någon bil körde av den förstörda bron, rätt högt upp. Jag har alltid undrat om det är ett minne eller en efterhandskonstruktion? Folk filmade ju inte allting på den tiden.

Det hände mitt i natten i januari, med mörker och dimma, så det låter väldigt orimligt att någon av bilarna som körde över kanten skulle ha filmats.

1980 var väl även filmkameror tämligen ovanligt att äga? Den sorten som fanns under min barndom fanns inte på marknaden alls förrän mitten av 80-talet.

Det är nog en efterhandskonstruktion men det berättades rätt målande om det på radion hur det var dimma och mörker och hur de som stannat på ena sidan såg bilar på andra sidan som bara fortsatte ut över kanten.

Det hände mitt i natten i januari, med mörker och dimma, så det låter väldigt orimligt att någon av bilarna som körde över kanten skulle ha filmats.

1980 var väl även filmkameror tämligen ovanligt att äga? Den sorten som fanns under min barndom fanns inte på marknaden alls förrän mitten av 80-talet.
Tack! Det är ett sådant "bildminne" som jag har trott på i många år, och sedan i stort sett glömt, och nu när bron kom på tal så insåg jag att det inte riktigt kan vara ett riktigt minne.

Det är nog en efterhandskonstruktion men det berättades rätt målande om det på radion hur det var dimma och mörker och hur de som stannat på ena sidan såg bilar på andra sidan som bara fortsatte ut över kanten.

Tack! Det är ett sådant "bildminne" som jag har trott på i många år, och sedan i stort sett glömt, och nu när bron kom på tal så insåg jag att det inte riktigt kan vara ett riktigt minne.

Här är en artikel som har med flera rätt dramatiska bilder från händelsen. Vill inte lägga upp någon bild eftersom det är lite känslosamt för många fortfarande. Det finns även (minst) en bok om olyckan, vi har den liggande ute i sommarstugan på Tjörn. https://www.expressen.se/nyheter/atta-bilister-korde-over-kanten-och-dog/

Lite mysigare bild på nuvarande bro, tagen från Lilla Brattön i augusti. :love:

1000023331.webp

Inspirerad av tråden om elfte september. Vilken är den första stora händelsen ni minns?

Jag är 37, född -89, och just elfte september är första stora händelsen som jag verkligen minns exakt vad jag gjorde när jag fick veta.

Minns diskoteksbranden i Göteborg lite vagt men det var mest för att min morbror bodde där då och mamma och mormor var hysteriska innan de fick tag på honom.

När Estonia sjönk var jag nästan fem. Jag förstod att något hemskt hade hänt och att det var en båt som sjunkit men inte mycket mer. Det var mycket hysch-hysch från de vuxna som inte skulle säga vad som hänt till oss barn.
Estoniakatastrofen, jag var 8 år då och båda mina föräldrar hade kollegor och vänner med på färjan. Ingen klarade sig så det påverkade såklart mina föräldrar väldigt mycket. Det pratades mycket om det både hemma och i skolan

Mycket av nyheterna under min barndom präglades av kalla kriget så jag har en del fragment av det från ganska unga år. Men den större händelsen som jag minns var när U137 gick på grund. Det var väl 1981 om jag minns rätt och jag hade precis fyllt 6 år.

Det nya millenniet kommer jag ihåg. (Född -89)
Hur det var oroligt över vad som skulle hända när klockan slog 00.😅
Vi hade lite extra stort nyårsfirande då i familjen men extra utomstående folk som vi inte firade med annars kommer jag ihåg.

9/11 visste jag inte något om, förrän första lektionen för dagen i skolan dagen därpå.
Har för mig någon klasskamrat hade en släkting eller bekant som var eller nyligen varit i New York när det hände.

Liknande trådar

• Hästböcker ni minns

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Autistic meltdown
  • SHL 26/27
  • Vad ska min son betala?

Barn

Hund

• Valp 2026
  • Valp, tips och råd