Vilken är den kortaste sadeln?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare JuliaJ
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 4 969
J

JuliaJ

Hej!
Jag har googlat runt som en galning utan att hitta tillräcklig information, så jag tänkte be om lite hjälp från er :)

Jag har en islandshäst med sällsynt kort rygg (tydligen), som behöver en kortkort sadel. Han har även en ganska böjd rygg. Min fråga är helt enkelt vilken sadel som är kortast på marknaden? Nu har jag en HDR islandsmodell som tyvärr är för lång. Jag är lite sugen på en Wintec Island, men den kanske också är för lång?

Vad har ni till era kortisar eller vad skulle ni rekommendera? :)

Sv: Vilken är den kortaste sadeln?

Den var för lång för min tyckte jag..
Jag har provat Wellington elit, samt zaldi classic. Kanske ngt långa, men bossorna släppte rggen i rätt bra tid ändå, så upplevde inte att det störde hästen.

Jag har amerigo till min med jätte kort rygg, i och för sig ingen isis men riktigt kort rygg ändå.

Wintec Island kan du glömma den är väldigt rak och dessutom lång.

Globus clic är kort men har inga bra bossor.

Hrimnir sadlarna är korta och svängda.

Hilbar från Treadstone är också kort.

Tack för alla svar! Bra att veta om Wintec, jag hade för mig att det var precis tvärt om.
Jag behöver en kort sadel där man inte hamnar för långt bak. Kanske bättre med en dressyrsadel då. Är islandssadlarna generellt kortare än dressyrsadlarna? Den måste nog vara 17" i sitsen.

Jag ska kolla upp alla sadlar som ni har nämnt!

Om du har en förmåga att hamna långt bak i sadeln är den antagligen förliten för din rumpa och längden på dina lår/överben så då behöver du antagligen gå upp i sits storlek.

Att rida i en sadel som är förliten för dig för att du vill ha en så kort sadel som möjligt kommer i längden att påverka din häst negativt.

Du kommer aldrig kunna ha en kortare sadel än vad din rumpa och dina ben tillåter.

Jag själv har det problemet, liten häst med kort rygg och jag har långa överben och stor mjuk rumpa så jag måste oftast ha 17,5" i sätet för annars hamnar knästöden fel och då hamnar jag i bakvikt så jag har en normalstor sadel men den släpper tidigt och då gör det ingenting att den är lite lång.

Dressyr eller islandssadel spelar ingen roll finns korta och långa i båda kategorierna, så du borde väl vara öppen för båda alternativen för att hitta en passande sadel till dig och din häst :)

Nja alltså allt började med att min häst betedde sig konstigt och vi åkte till veterinären och röntgade ryggen på honom. Ryggraden eller tornutskotten ligger ganska tätt ungefär i mitten på ryggen på honom. Egentligen skulle en sadel på 25 cm vara perfekt haha, men det fungerar ju så klart inte. Veterinären rekommenderade en sån kort sadel som möjligt. Jag får liksom inte hamna för långt bak.

Nu börjar jag fundera på en bomlös... men de är inte så vackra

sadelångest är aldrig kul

Tycker du skall kika på Frank Baines Pirouette, en äldre dressyrsadel som är bland de kortaste jag provat i 17" märkbart kortare än alla 16,5 jag provat. Passar till svängda ryggar och är ganska tilltagna i vidderna, går även att bredda hos sadelmakare.

Vad menar du med att bomlösa sadlar inte är så vackra? Det finns ju bomlösa nuförtiden som ser ut som helt vanliga sadlar, i olika modeller. ;)
Massa olika märken t ex Masterback vars anläggningsyta brukar va kort.

Jag hade en 16 tummare och det funkande bra på just henne, men det varier ju.

KL
Masterback tycker jag är en underbar sadel ser som sagt ut som en vanlig sadel och är underbar <3

Startrekk Island och Karlslund Kari Flex är ett par bomlösa islandssadlar som jag inte tycker skiljer sig jättemycket i utseende om man jämför med engelska sadlar med bom.

Karlslund Kari Flex upplevde jag som "stor" på min kortis, hon verkade tycka att den var ok, men såg ut att täcka halva hästen +att om pålle är överbyggd blir det en väldigt konstig vinken på sadeln med tryck på manken som följd. En sadel jag inte skulle rekommendera. Dock mjuk och trevlig på det sättet.
Startrekk Island verkar ligga bra på många hästar +att jag hört av flera personer att den är skön att rida i, inte minst på lite bredare hästar och/eller om man har problem med höfterna.

Jo men om du har en kort sadel som är liten för dig så hamnar du ju i bakvikt och det blir ju ännu sämre för din häst.

Sen är ju inte "lång" sadel och anläggningsyta samma sak heller...

Men om du vill ha en kort och bomlös sadel så är ju Star Trekk Espaniola ett bra alternativ om du kan tänka dig att se lite spansk inspirerad ut.
Anläggningsytan på de sadlarna är kortare än vad det är på tex Star Trekk Island.
Personligen gillar jag Star Trekks sadlar har ridit i Espaniolan några ggr och den är underbart skön så jag planerar att köpa en sån med :love:
Jag har en Star Trekk Island till min islänning och de ser ju ut som vanliga sadlar för sin genre och den är också väldigt bra :)

En bomlös är ju mer förlåtande vad gäller längd än en bomsadel.

Däremot skulle jag inte rekommendera Karlslund Kari Flex eftersom den har en 2,5 mm tjock glasfiberbom som gör den lite för rak och stabil och den är dessutom ganska lång. Min häst hade en sån men den puttade han fram med länden och det fungerade inte alls bra.
Sen var den fruktansvärt bred att sitta i så det var inte bekvämt för de undre regionerna :o:crazy:

Om du funderar på bomlös tycker jag du ska kika på sensation ridesadel. Dom har en anläggningsyta på 42-43 cm och är dessutom godkända för tävling. :)

Om du funderar på bomlös tycker jag du ska kika på sensation ridesadel. Dom har en anläggningsyta på 42-43 cm och är dessutom godkända för tävling. :)

Men dom är ju fula ;)

Säkert jättebra, jag vet inte för jag har inte haft möjlighet att prova en sådan...

Äsch då, såå fula är dom väl inte... :D Själv har jag en torsion island, DEN är ful! :rofl:

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
346
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
724
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej alla! Jag skulle verkligen behöva hjälp med att hitta en bra men prisvärd hoppsadel. Ska passa tinkerkorsning 162 cm med normal...
Svar
9
· Visningar
1 359
Senast: Fibusen
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 307

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka