Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Hehe, jag håller inte med :D Kanske för jag har aldrig sålt en sådan häst men har följt med som "expert" och det har alltid gått kanon :D Kan ju vara för att jag har jobbat i försäljningsstall, van att prova och visa hästar :p
Nä, dom som är seriösa och har med sig tränare eller mentor av något slag dom har ju oftast seriöst duktigt folk med sig.
Men det kan vara lite si och så med dom som kommer som själva är ganska oerfarna eller inte så duktiga, då har dom oftast inte en så kompetent "expert" med sig heller.
Men så klart är det ju olika från fall till fall 😊
De allra flesta är ju seriösa och bra, men sedan är det inte säkert att dom marscher hästen för det 😉
 
En kompis skulle köpa häst och vi hade med en erfaren hoppryttare (130-nivå) för att provrida. Hästens nivå var eventuellt 60cm i den bedrövliga dagsformen.

Ägaren försökte instruera hoppryttaren hur hon skulle rida på ett kryss... Det var lite pinsamt.
 
Jag hittade en annons på hästnet om en 6-årig P.R.E. på 163 cm. Välriden, gjorde öppnar, slutor och hade hoppat bana på 90 cm. Inga problem att lasta eller sko. Det lät jättetrevligt. Han var visserligen hingst, men det var ju inte första gången jag hanterade en sån så det var okej.

När jag kommer dit för provridningen så står han i det mest nergångna stall jag någonsin har sett. Det ligger bröte överallt, en av de tre boxarna i stallet är helt full med det. Box nummer två har de gjort om till hundgård och där står bland annat en stor schäfer och skäller konstant. I den tredje boxen står hästen på typ en näve halm och väldigt mycket gödsel. Hästen som var skimmel var så smutsig att den såg helt gul ut och han var rejält underviktig. Hela ryggraden stack upp. Han var dessutom väldigt liten för att vara 163 samt rejält utåttåad. Inga skor hade han på fötterna, för han hade tappat en dagen innan och då hade ägaren dragit av de andra också.

Ägaren plockar fram sadel och träns och börjar klä på honom samtidigt som han dansar runt och försöker hugga efter henne. Vid det här laget har jag redan kommit fram till att den här hästen skall jag inte ha men det vore ju oartigt att åka innan man ens har provridit när hon nu har tagit sig tid att visa honom.

Ut till ett väldigt ojämnt fält kommer vi för att provrida. Ägaren visar honom först. Han går knappt fram och går bakom hand så att han nästan biter sig själv i bogen. Sen var det min tur. Gör en väldigt graciös uppsittning när han inte kan stå still och sadeln håller på att snurra runt på grund av de dubbla fårskinnen som han var tvungen att ha eftersom han var så underviktig. Hästen är inte utbildad överhuvudtaget. Han vet inte vad skänkeln betyder, han går knappt att svänga och med jämna mellanrum stannar han och tvärvänder.

Kommer hem igen och beskriver eländet för stallägaren. Hon säger: ”Så den var inte intressant då?”

En vecka senare står han i stallet hemma. Vi fick dra på honom med linor på transporten. Lättlastad var det. Han stegrade sig mot hovslagaren och försökte slå honom med frambenen och bita honom. Lättskodd var det. Hovslagaren med dryga 30 år i yrket sa att det var den mest utåttåade häst han någonsin hade sett. Min tränare beskrev utbildningsståndpunkten vid köpet som ”Insutten och otämjd”. Jag fick tvätta honom med diskmedel för att få honom någorlunda ren så ingrodd var smutsen. Jag mätte honom till 152cm så några 163 var han inte.

Jag ägde honom i två år och det var verkligen blod, svett och tårar större delen av tiden, men med jämna mellanrum bjöd han på en helt underbar ridkänsla som gjorde att det helt plötsligt var värt det. Den dåliga exteriören gjorde dock att han fick spatt och jag fick ta bort honom.
Och då betalade du ett skäligt pris för hästen i det skicket och med den utbildningsnivån? Gick den igenom besiktningen?
 
Hehe, jag håller inte med :D Kanske för jag har aldrig sålt en sådan häst men har följt med som "expert" och det har alltid gått kanon :D Kan ju vara för att jag har jobbat i försäljningsstall, van att prova och visa hästar :p
Då är du troligen experten utan citationstecken 😄 jag jobbar med försäljningshästar nu och har sett tillräckligt.. men klart det finns bra experter också
 
Då är du troligen experten utan citationstecken 😄 jag jobbar med försäljningshästar nu och har sett tillräckligt.. men klart det finns bra experter också
Jag jobbade utomlands och de experterna som kom med sina elever var generellt kunniga. Men det är en mycket mindre sport där. Det jag skrev om i tidigare inlägg var här i Sverige som privatperson :)
 
Jag visade en unghäst som jag hade utbildat i ett par månader. Hästen var grön, men stadig på sin nivå, framåt och rätt tuff. Med mig på ryggen, som det snart visade sig.... När spekulanten satt upp hade hon fullt sjå enbart med att hålla hästen på spåret, för den ville bara in till mig som stod i mitten. :o Otroligt pinsamt, det var en helt annan häst än den jag hade beskrivit i annons och på telefon, och spekulanten måste ju ha tyckt att jag hittade på så det visslade om det!
I efterhand var det nog så att hästen var i en fas där hon behövde vila hjärnkontoret, i kombination med att det inte var rätt ryttare för henne. Hon var sitt vanliga jag med andra ryttare sen, även om jag var med. Men ändå, dr. Jekyll & mr. Hyde-hästen, liksom!
 
Det var rätt länge sedan och jag provred då ett sto som beskrevs som framåt och samarbetsvilligt. Ägaren fick knappt henne framåt på banan, och jag hade ungefär samma lycka. Sen övertalade de mig att prova en häst jag inte var intresserad av. De tog stoets sadel vilket slutade med att sadeln gled fram på halsen. Det blev inget köp.

Nästa häst jag testade (annat ställe) beskrevs som extremt pigg. Den var lagom framåt när vi red ut (jag gillar pigga hästar) men det var långt ifrån extremt, men om stoet led av brist på samarbetsvilja så led den här pållen brist på vilja överhuvudtaget på ridbanan. Han nästan tvärvägrade att gå fram. Vi kom väl 20 meter på ridbanan sen tackade jag för mig och sa att jag inte var intresserad. Hästen (islandshäst) tog inte ett steg i tölt utan gick i ren grisepass och jag hade ingen direkt kompetens att korrigera på den tiden. Ägaren ringde mig sedan vid ett par tillfällen och sänkte priset och slängde in utrustningen på köpet och tiggde om att jag skulle köpa hästen.

Jag hade förmodligen fått den nästan gratis om jag velat, men det var inte priset som var fel, det var hästen.
 
Väcker liv i denna tråd lite, hehe.
Var i somras och tittade på en arab.
Grejen är den att jag skrev på den (den låg ute på annons på Facebook). I annonsen står det att man kan få med ett äldre arabsto på köpet om man vill, som sällskap. När jag skriver med annonsören (säljarens dotter) så kommer det fram att stomamman ska med i köpet.
"Jaha" Tänker jag, "Nej då blir det inget", då vi bara ska ha en häst jag och min mamma. En oinriden äldre häst kan, eller varken vill, vi ha på köpet.

Jag skriver sedan en egen annons på samma Facebooksida och berättar vad vi söker för häst osv. Nämner att det ska vara en häst som är grundutbildad inom dressyr, som jag kan ha att åka på träningar med.
Då hör ägaren på arabstoet av sig till mig. Samma diskussion igen angående den oinridna mamman.
"Men ni kan väl komma ut och hälsa på dem ändå? Så får vi se om vi inte kan lösa det" Ja, det kan vi väl tänker jag och min mor. Vi kanske tycker om arabstoet och vill ha henne, då kanske det går att slippa få med det andra stoet.
Sagt och gjort så åker vi ut till stället.

Väl där måste jag och min mamma gömma oss i stallet så att hästarna inte ska se oss, säger ägaren. Ägaren ska få in båda hästarna på ridbanan och "Motionera" dem som hon brukar göra.
När hästarna är inne på banan får vi komma ut och titta.
Ägaren har en slags cirkuspiska som hon snärtar med så att hästarna börjar springa runt, runt. De tycker det är roligt, inget fel med det. Det går dock ganska vilt till.
Det kommer fram att mamman och avkomman aldrig varit åtskilda, att avkomman heller aldrig (under sina tolv levnadsår) lämnat hemmet. Än mindre lastats.
"Ja, jag vill ju egentligen ha 70 000 för henne, men tänker mig 40 000 blir bra"

Eeeehhhh? 40 000 var vad jag köpte min förra arab för, som var tävlad i western (lätta klasser med placeringar). Den hästen hade med säljaren även deltagit i westernshower ett par gånger och klarat det galant.

Denna arab, som vi var och tittade på, hade dessutom en väldigt markbunden galopp. När den skuttade över några bommar, så vill jag betona att den verkligen "skuttade"; alla fyra ben upp i luften samtidigt. Ingen hopptalang alls.
Hon var annars fin och vacker, men inte värd de pengarna. Ägaren verkade även dessutom säker på att vi skulle vilja ha mamman också nu när vi träffat henne.

Vi åkte därifrån ganska förvirrade. Det var den konstigaste provridningen vi varit på, utan att ha ridit alls ;)
 
Håller med, men med det har jag lärt mig att jag gärna vill träffa tränaren också vid en försäljning. Finns det en tränare bakom så är det ju denne som påverkar den framtida ridningen på hästen.
Måste bara undra ungefär vart i landet detta va😆 Var liknande annons ute i närheten härom🤔
 
Var och provred en ponny som gått EM när vi letade ponny, den var groteskt överviktig och halt. Visade sig att de köpt en fin ponny till sin dottern, men att dottern inte ville rida längre och att den stått bortglömd i ett stall i typ ett år. Stackars ponny som varit superfin, tänker ganska ofta på den!
 
Måste bara undra ungefär vart i landet detta va😆 Var liknande annons ute i närheten härom🤔
Om du menar min annons som jag hade ute så var det i Västerbotten. Men det är tre år sedan nu och han är inte till salu igen. Han står nämligen i min hage igen då han nu ska få bli pensionär och ägaren som köpte honom av mig hade då ingen möjlighet att ha kvar honom 😊
 
Om du menar min annons som jag hade ute så var det i Västerbotten. Men det är tre år sedan nu och han är inte till salu igen. Han står nämligen i min hage igen då han nu ska få bli pensionär och ägaren som köpte honom av mig hade då ingen möjlighet att ha kvar honom 😊
Det blev till fel användare, mitt Buke är lite knäppt på mobilen🙄
 
Väcker liv i denna tråd lite, hehe.
Var i somras och tittade på en arab.
Grejen är den att jag skrev på den (den låg ute på annons på Facebook). I annonsen står det att man kan få med ett äldre arabsto på köpet om man vill, som sällskap. När jag skriver med annonsören (säljarens dotter) så kommer det fram att stomamman ska med i köpet.
"Jaha" Tänker jag, "Nej då blir det inget", då vi bara ska ha en häst jag och min mamma. En oinriden äldre häst kan, eller varken vill, vi ha på köpet.

Jag skriver sedan en egen annons på samma Facebooksida och berättar vad vi söker för häst osv. Nämner att det ska vara en häst som är grundutbildad inom dressyr, som jag kan ha att åka på träningar med.
Då hör ägaren på arabstoet av sig till mig. Samma diskussion igen angående den oinridna mamman.
"Men ni kan väl komma ut och hälsa på dem ändå? Så får vi se om vi inte kan lösa det" Ja, det kan vi väl tänker jag och min mor. Vi kanske tycker om arabstoet och vill ha henne, då kanske det går att slippa få med det andra stoet.
Sagt och gjort så åker vi ut till stället.

Väl där måste jag och min mamma gömma oss i stallet så att hästarna inte ska se oss, säger ägaren. Ägaren ska få in båda hästarna på ridbanan och "Motionera" dem som hon brukar göra.
När hästarna är inne på banan får vi komma ut och titta.
Ägaren har en slags cirkuspiska som hon snärtar med så att hästarna börjar springa runt, runt. De tycker det är roligt, inget fel med det. Det går dock ganska vilt till.
Det kommer fram att mamman och avkomman aldrig varit åtskilda, att avkomman heller aldrig (under sina tolv levnadsår) lämnat hemmet. Än mindre lastats.
"Ja, jag vill ju egentligen ha 70 000 för henne, men tänker mig 40 000 blir bra"

Eeeehhhh? 40 000 var vad jag köpte min förra arab för, som var tävlad i western (lätta klasser med placeringar). Den hästen hade med säljaren även deltagit i westernshower ett par gånger och klarat det galant.

Denna arab, som vi var och tittade på, hade dessutom en väldigt markbunden galopp. När den skuttade över några bommar, så vill jag betona att den verkligen "skuttade"; alla fyra ben upp i luften samtidigt. Ingen hopptalang alls.
Hon var annars fin och vacker, men inte värd de pengarna. Ägaren verkade även dessutom säker på att vi skulle vilja ha mamman också nu när vi träffat henne.

Vi åkte därifrån ganska förvirrade. Det var den konstigaste provridningen vi varit på, utan att ha ridit alls ;)
Vart i landet ungefär var detta för detta påminner om en mor och dotter i mitt område som är fuffens😁
 
Inte alls en märklig provridning egentligen, för resten var inte konstigt alls. Men det är verkligen annorlunda hur vi har häst på för vis.
Har en häst tillsalu för ca 100.000kr. Tränad och tävlad i hoppning och dressyr. Så frågar hon som provrider om jag tror hon blir väldigt pigg om hon rids på helgen och kanske en dag till i veckan? Hon blev ungefär lika förvånad när jag sa att hon är van att ridas 5-6 dagar i veckan, som jag blev av hennes fråga.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 373
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 236
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 304
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp