Vilken är "min" framtida transport?

MaRomer

Trådstartare
Hjälp mig hitta "min" framtida trailer. Dessa krav har jag:

Fronurlastare
Säkerhetsbommar fram och bak (dörrar?)
Sadelkammare
Bakåtåkande alt diagonalt
Kunna variera med helvägg i "trä" eller helvägg i plast.
Boggie
Minst lika bred som Star Traile Diamant (Hittar ej måtten, gissar på 2m)

Sv: Vilken är "min" framtida transport?

Hjälp mig hitta "min" framtida trailer. Dessa krav har jag:

Fronurlastare
Säkerhetsbommar fram och bak (dörrar?)
Sadelkammare
Bakåtåkande alt diagonalt
Kunna variera med helvägg i "trä" eller helvägg i plast.
Boggie
Minst lika bred som Star Traile Diamant (Hittar ej måtten, gissar på 2m)

Fautras Oblic eller Ume bakåtåkare är de enda jag kan komma på som kombinerar bakåt/diagonalåkning med panikbommar. Jag vet att Rice har någon bakåtåkare men kan inte märket.

Jag har nästan samma krav som du, sadelskåp, fronturlastning och panik bommar.
Det enda jag har hittat är Star trailer/Thule.

Jag har nästan samma krav som du, sadelskåp, fronturlastning och panik bommar.
Det enda jag har hittat är Star trailer/Thule.

Vet att de har dem, kör nu star trailer Diamant, Men vill helst kunna ha hela dörrar bakom (kör minisar) och helst att de åker diagonalt eller bakåt.

Fautras Oblic eller Ume bakåtåkare är de enda jag kan komma på som kombinerar bakåt/diagonalåkning med panikbommar. Jag vet att Rice har någon bakåtåkare men kan inte märket.

Obelic verkar bra, men finns bara med step up? Känner att det blir jobbigt för mina små killar i längden?

Har en kompis som har UME och gillar den! Varför måste de vara så fula dock;)

Jag har oxå tittat på Ume B50 där de åker baklänges men de finns ju inte med sadelkammare/skåp..

Nja, det kan ju siskuteras. Det finns iaf plats att ha sadelskåp!

Vi har dörrar på vårt släp, panikbommar mm. Kör BOJ. Finns så man kan ha fronturlastning men där åker de framåt

Ume har inte panikbommar på ngn av sina modeller. Enbart säkerhetsbommar.

Umes kan alltså inte lösas ut vid tryck?=/ Tänker om du har en häst som trycker/hänger på dem?

Thules löser inte heller ut automatiskt utan man måste dra i en spak. Tror att Ifor har frambommar som löser ut vid ett visst tryck uppifrån.

Det blir ju svårt att kombinera fronturlast och bakåtåkande.

Om man bortser från bakåtåkande och tar de övriga kriterierna sålänge så har du ju Star, numera Thule. Kylinge Eurotrailer är bred och uppfyller alla kriterier. Dock med utvändigt sadelskåp. Till min förra Kylinge kunde hade jag dörrar bak nu vet jag inte hur det fungerar eftersom Kylinge nuförtiden ingår i Thule om man fortfarande kan beställa dörrar. Detsamma gäller mellanväggen kan bli krångligt att få tag i om du köper en begagnad transport.

Ber om ursäkt för min otydlighet....TS efterfrågade säkerhetsbommar och jag skrev fel. Skall inte upprepas.

Du behöver inte bli så sticken. Vissa tycker inte att det duger med säkerhetsbommar utan vill tvunget ha panikbommar. Därav mitt påpekande.

Umes kan alltså inte lösas ut vid tryck?=/ Tänker om du har en häst som trycker/hänger på dem?

Skillnaden mellan panik- och säkerhetsbommar är att panikbommar ska du kunna lösa ut på ett par sekunder, dock måste du fortfarande göra en aktiv åtgärd (tex dra i en spak). På Ume skruvar du ur två ögleskruvar så faller bommen.

Det finns ju bara en vagn med bom som själv löser ut vid tryck (Ifor?) men det skulle jag personligen aldrig välja.

är det bara småpollarna du vill ska åka baklänges? i så fall kan man montera fästen spiltorna för en extra bakbom 1m framför bakbommarna i shettis höjd som de kan ha som frambom.
beroende på hur man gör dem kan du ta bort dem och ha en framåt åkande stor häst i den också.
en liten enkelaxlad kylinge med frontutlastning kan ni utan dåligt samvete möblera om och samtidigt ha råd att ha kvar din startrailer.

Skillnaden mellan panik- och säkerhetsbommar är att panikbommar ska du kunna lösa ut på ett par sekunder, dock måste du fortfarande göra en aktiv åtgärd (tex dra i en spak). På Ume skruvar du ur två ögleskruvar så faller bommen.

Det finns ju bara en vagn med bom som själv löser ut vid tryck (Ifor?) men det skulle jag personligen aldrig välja.

Fautras har bommar som löser ut vid tryck ovanifrån (>100 kg eller nåt). Ifor kör öglevarianten. Jag har aldrig sett Fautras variant "in action" dock.

För bakåt finns bara ume.

Framurlastningen ska sitta på vä. sida o skötardörren på hö- i hö. trafikländer.

Framurlastningen är inte tänkt att användas till vardags då du kan få en häst som hoppar över bommen för att komma ut.
Den är en nödutgång!

Thules löser inte heller ut automatiskt utan man måste dra i en spak. Tror att Ifor har frambommar som löser ut vid ett visst tryck uppifrån.

FAst jag har inte skrivit att den ska lösas ut, utan att JAG ska kunna lösa ut den även om det hänger en häst på bommen;)

Liknande trådar

Utrustning Äntligen ska jag byta ut mitt gamla Boj släp mot ett nyare och fräschare! Men som alltid så finns den stora frågan, vad ska man välja...
Svar
9
· Visningar
2 085
Senast: fio
·
Utrustning Funderar lite på att byta transport. Har idag en Star Trailer Safir från 1997 som jag är väldigt nöjd med, men hade inte gjort något med...
Svar
13
· Visningar
1 153
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Finns säker miljoner trådar kring detta ämne. Men nu är det dax att köpa trailer. Och mina krav är följande: Fronturlastning... 2
Svar
23
· Visningar
4 805
Senast: MaRomer
·
Utrustning Vad ska man tänka på då? Att kolla så golv, ramp, väggar etc. är i bra skick, inget i transporten hästen kan skada sig på, bra...
Svar
5
· Visningar
1 718
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V