Vilken bil? 4-hjulsdrift, automat.

Blir lite knasigt att mäta hur långt en tank räcker med tanke på att bilarna har olika stora bränsletankar :)
Jag tycker det är lite konstigt att man skriver ut hur mycket bilen drar när man själv kör. För jag antar att det är den siffran folk har uppgett i tråden.

Hur mycket bilen drar beror ju om man kör landsväg eller något annat, ens körstil, däck osv. T.ex. ett tag kändes det som min Yaris drog över 0,6l/mil, då jag pendlade 3 mil/dag nästan kökörning hela vägen med dubbdäck på vintern.
 
Hur tänker ni andra angående diesel jämfört med bensin? För- och nackdelar med dom?

En bil jag kärat ner mig lite i nu är Mazda CX-3, liiiite över min budget kanske men ändå intressant. Någon som har någon erfarenhet?
Har en CX-3 från 2015, automat men bensinare. En mycket trevlig bil som rullat 3500 mil hos oss de senaste åren utan andra kostnader än service och att jag bytte bort de dubbfria däcken mot dubb i stället. Hade tänkt sälja bilen i höst men insåg att allting annat var dumt ekonomiskt.

Tar 0,55 efter landsväg 80-90 😕, ligger upp mot 0,7 om jag kör för fort på 110 väg 😊

Jag har den som pendlarbil långa sträckor i övre norrland, supertrevlig bil, har största motorn så den är pigg och glad, väsentligt roligare i stadstrafik än den ändå tämligen motorstarka passaten som även bor i familjen.
Mazda har bra garantier länge vilket är en fördel.
Nackdel lite bullrig men man vänjer sog
 
Jag slår ett slag för Subaru XV. Väldigt mycket bil för pengarna om du frågar mig. Har aldrig haft en mer driftsäker bil. Kanske inte lika rolig att köra som volvon jag hade innan, men SÅ rolig var inte volvon att varken köra eller laga så jag ens skulle komma på tanken att byta igen.
Älskar min xv! Ta i trä inga fel på 4 år på bilen, stor bil i liten förpackning och känns trygg! :love: och gillar att de har lite annorlunda färger hehe. Min är riktigt riktigt smurfblå!
 
Har en CX-3 från 2015, automat men bensinare. En mycket trevlig bil som rullat 3500 mil hos oss de senaste åren utan andra kostnader än service och att jag bytte bort de dubbfria däcken mot dubb i stället. Hade tänkt sälja bilen i höst men insåg att allting annat var dumt ekonomiskt.

Tar 0,55 efter landsväg 80-90 😕, ligger upp mot 0,7 om jag kör för fort på 110 väg 😊

Jag har den som pendlarbil långa sträckor i övre norrland, supertrevlig bil, har största motorn så den är pigg och glad, väsentligt roligare i stadstrafik än den ändå tämligen motorstarka passaten som även bor i familjen.
Mazda har bra garantier länge vilket är en fördel.
Nackdel lite bullrig men man vänjer sog
Har verkligen fastnat för CX-3, det känns som ett väldigt rimligt alternativ för att även få en bil med lite högre markfrigång.
 
Hur stor bil vill du ha ? Jag själv kör näst intill varje dag Ford ranger ( går som lätt lastbil, men går på b-kort) de är en bil du kan koppla på awd, fwd och rwd beror på vad du behöver i situationen. Kanske dyr ja . Men du får så mycket bil för pengarna

Annars provkör en
 
Hur stor bil vill du ha ? Jag själv kör näst intill varje dag Ford ranger ( går som lätt lastbil, men går på b-kort) de är en bil du kan koppla på awd, fwd och rwd beror på vad du behöver i situationen. Kanske dyr ja . Men du får så mycket bil för pengarna

Annars provkör en

Amerikanska bilbyggare ger mycket stål för pengarna, mycket bränslekostnader (kasst motorutnyttjande) och väldigt gammalmodigt byggda bilar med halvkass teknik. Håller inte alls med om att man får mycket bil för pengarna, även om de bilar som säljs i Europa är bra mycket bättre än de som finns på den amerikanska hemmaplanen.

En bränsleförbrukning på 9,5+ liter per 10 mil i blandad körning avskräcker mig i alla fall.

Men alla har vi olika önskemål på bilar!
 
Honda CR-V är en bra SUV, tycker jag. Den har snabb acceleration och en smidig körning, och den har bra bränsleförbrukning. Inredningen ser ut och känns exklusiv. Lastutrymmet är ett av de största i klassen kompakta SUV:er och båda sätesraderna är rymliga och bekväma. En ny Honda CR-V kan hålla mellan 250 000 och 300 000 mil på vägen om den underhålls ordentligt. Detta motsvarar en livslängd på 16 till 20 år, vilket gör CR-V till en av de mest pålitliga crossoverna på marknaden. Detta är ett av de alternativ som man bör överväga.

Kilometer min käre Watson. Sådär länge håller inga bilar.

Jag räknar med att mina bilar ska hålla så länge numer. Men min stackars Opel från 2000 räckte bara 13000 mil innan den var slut.
 
Amerikanska bilbyggare ger mycket stål för pengarna, mycket bränslekostnader (kasst motorutnyttjande) och väldigt gammalmodigt byggda bilar med halvkass teknik. Håller inte alls med om att man får mycket bil för pengarna, även om de bilar som säljs i Europa är bra mycket bättre än de som finns på den amerikanska hemmaplanen.

En bränsleförbrukning på 9,5+ liter per 10 mil i blandad körning avskräcker mig i alla fall.

Men alla har vi olika önskemål på bilar!
Har du sett den nya Ford rangern och raptorn ?
Vet du var dom görs någonstans?
Dock inte i USA.
Dagens ranger är lika fin inuti som vanliga fordarna och samma el system samt där är inte så mycket plåt

Sen är den inte gammal modig

Eller sök ford ranger 2020 års modellen
 
Har du sett den nya Ford rangern och raptorn ?
Vet du var dom görs någonstans?
Dock inte i USA.
Dagens ranger är lika fin inuti som vanliga fordarna och samma el system samt där är inte så mycket plåt

Sen är den inte gammal modig

Eller sök ford ranger 2020 års modellen

Jo, det var den jag kollade på. Stor, tung koloss som drar mycket bränsle, som ser ut som nåt från Monster Trucks. Men det är det jag menar med att man gillar olika, det är verkligen bara inte en biltyp för mig.

Gissar på att svensksålda är tillverkade i Sydafrika. Thailand är också stor tillverkare med 2 fabriker. Men vet inte .
 
Vill man undvika hög bränsleförbrukning är amerikanska bilar i allmänhet något som är värt att undvika.
De väger oftast väldigt mycket, vilket är ett plus om man ska dra väldigt tunga släp. Men gör man inte det är vikten ett minus.

Min kompis hade någon slags Jeep (familjemodell). Den drog otroligt mycket bensin, så hon sålde den enbart för att den kostade så mycket att köra. Bensin är trots allt mycket billigare i USA än i Europa, och det märks i biltekniken.

Fyrhjulsdriften var också lite konstig jämfört med europeisk teknik, det märktes i synnerhet snörika vintrar.

Japanska bilar är också i framkant när det gäller smarta lösningar. Knappast en slump att Toyota är en av världens största biltillverkare.
 
Skoda, både superb och kodiaq är bra bilar. Drar inte mycket och riktigt trevlig att köra.
Svärföräldrarna har 4x4, automat och diesel och trivs riktigt bra :)
 
Hur stor bil vill du ha ? Jag själv kör näst intill varje dag Ford ranger ( går som lätt lastbil, men går på b-kort) de är en bil du kan koppla på awd, fwd och rwd beror på vad du behöver i situationen. Kanske dyr ja . Men du får så mycket bil för pengarna

Annars provkör en

En inte så stor skrev ju TS ;)

En Ranger eller Raptor passar nog inte in i den beskrivningen.
 
Skoda, både superb och kodiaq är bra bilar. Drar inte mycket och riktigt trevlig att köra.
Svärföräldrarna har 4x4, automat och diesel och trivs riktigt bra :)
Kodiaq är dock ganska stor och investeringsintensiv (skiljer ungefär 100 lax på nybilspriserna). Den mindre SUVen Karoq är också bra i sin 4x4, automat och diesel.
 

Liknande trådar

Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 001
Senast: Smurfoff
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
737
Senast: Bonita4
·
Fordon Jag ska till hösten kolla på en ny bil. Jag har en 20 år gammal bil som börjar åka på sin sista resa så att säga. :bump: Jag planerar...
Svar
7
· Visningar
907
Senast: Twihard
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 503
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp