Vilken bil? 4-hjulsdrift, automat.

Vi har en Mazda CX-9, så jag kan inte jämföra med en Mazda CX-3. Men mitt tips är att kolla upp hur lätt det är att hitta delar till den om/när den ska lagas. Vår CX-9 är svindyr på alla sätt, dricker ca 1,2 blandad körning, vinterdäcken gick på drygt 20´, svårt att hitta delar till hyfsat pris osv. Jag vet inte vad som skiljer mellan modellerna, men ville bara flika in att du tjänar på att kolla upp CX-3 ordentligt innan köp om den är lika kostsam som en CX-9 i bildelar. En snabb googling säger att en CX-3 är billigare att köra, och har mindre däck vilket gör den billigare redan där dock.
Tack för bra input! Men hur tar man egentligen reda på sånt? :o
 
Jaaa jag vet att det inte är någon rimlig kombo, skulle kanske skrivit så bränslesnål som möjligt bara :D jag skulle ju kunna ha en manuell egentligen, men jag har blivit bekväm när min nuvarande är automat.

Volvo V60 är nog det som känns som ett rimligt val, känns som att Volvo överlag inte har allt för mycket problem?
Jag tycker min är bra. Den drar hästsläp väldigt trevligt också. Min är ”äldre” (2012) och har gått 19000 mil nu. Funkar utmärkt om man tycker V70 är för stort. Sen är det alltid lätt att hitta delar till Volvo osv.
 
Tack för bra input! Men hur tar man egentligen reda på sånt? :o
Kolla på blocket efter annonser där regnumret syns på en modell med rätt motoralternativ du är intresserad av, sen är det bara att skriva in det på diverse bildelssidor tex skruvat eller autodoc och kolla vad delar kostar på ett ungefär. Jag har en äldre Mazda 323 som reservbil (uppfyller inte alls dina krav) men delarna till den är tokbilliga.
 
Hjälp mig byta bil! Jag vill ha en driftsäker, bränslesnål, fyrhjulsdriven bil med automatlåda. Är ensam så behöver ingen stor bil egentligen. Bor i Norrbotten och när jag kör bil blir det ofta längre sträckor. Tänker helst diesel också? Har just nu en passat men vill inte ha en till VW. Helst under 160 000 kr så det är begagnat som gäller. Vad tycker ni jag ska kolla på? :)
Varför inte Passat eller VW igen? Kollar på Passat, Audi A6 eller BMW 5-serie just nu.
 
Hittade förresten den här artikeln:

https://teknikensvarld.se/nyheter/konsument/fem-snalaste-bilarna-i-sex-klasser/

"
Full tank kan i dag kosta över tusenlappen på bensinstationen. Inte konstigt att bränsleförbrukningen har seglat upp som en av de viktigaste egenskaperna vid bilbyte. Men vilka bilar är snåla – på riktigt?

Vi har gått igenom årets och förra årets alla testbilars förbrukning för att hitta de mest sparsamma och miljövänliga bilarna i respektive storleksklass."

Artikeln är från 2019 men det var väl ändå begagnade bilar som var tanken nu.
 
Jag älskar min Kia Sportage, diesel med fyrhjulsdrift och automat. Den drar ca 0,6 - 0,7 l/milen beroende på var och hur man kör.
Den är även suverän när jag hakar på hästtransporten.
*KL*
Jag har modellen större en Sorento och är också supernöjd med min. Startar alltid och är en riktig klippa. Jag kör på 0.8l/milen blandad körning. Med hästkärran drar den typ litern per mil. Den är ju inte bränslesnål, men den är fyrhjulsdriven, driftsäker, automat och säker att köra.
 
Vill inte ha VWs automatlåda igen, och så känns det som att det borde gå att få mer för pengarna än med VW :)
Pengarna löser man genom att välja Skoda eller Seat som använder exakt samma delar. Men det faller då på att det då också är exakt samma DSG-låda - även om utbyte av den (exakt samma del) kostar hälften på Seat jfrt med Audi.
 
Subaru!

Vi har två st Forester, diesel. En 2011 (manuell), och en 2017 (automat). Mycket bra fyrhjulsdrift, får dra 2000 kg på dragkroken (med B96).

Vi bor lantligt, mycket "lantligt", om än inte i Norrbotten, så mest landsvägskörning.

Typiskt så drar den manuella 0,46-0,52/mil, och automaten 0,52-0,60 per mil. Med fulllastat hästsläp (200 kg), håller bilarna sig på 0,7 till max 1,0 ungefär.

En "typisk vanlig resa" är är från gården till närmaste större tätort, landsväg, enkel resa ca 5-7 mil, beroende på "vilken tätort".
 
Suzuki Vitara (inte grand Vitara) med 4wd om du inte ska dra hästsläp. Bensinare med manuell växellåda drar 0,62-0,64 och är trevlig att köra.
 
Jag slår ett slag för Subaru XV. Väldigt mycket bil för pengarna om du frågar mig. Har aldrig haft en mer driftsäker bil. Kanske inte lika rolig att köra som volvon jag hade innan, men SÅ rolig var inte volvon att varken köra eller laga så jag ens skulle komma på tanken att byta igen.
 
BMW 320 xDrive. Kollar du årsmodellerna -12 -13 -14 så ligger de i den prisklassen du söker. Kan säkert finnas någon nyare också om man har tur.
Har själv haft en, aldrig några problem. Har använts som "pendlarbil" med ca 10mil /dag. Pålitlig, mycket bra väghållning, tyst och bra komfort. Kan inte heller påstå att jag tyckte den var särskilt dyr att serva eller byta förslitningsdelar på.
 

Liknande trådar

Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 976
Senast: Smurfoff
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
725
Senast: Bonita4
·
Fordon Jag ska till hösten kolla på en ny bil. Jag har en 20 år gammal bil som börjar åka på sin sista resa så att säga. :bump: Jag planerar...
Svar
7
· Visningar
904
Senast: Twihard
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 493
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Den första tråden
  • Kaoset del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp