Vilken bil? 4-hjulsdrift, automat.

Hurricane

Trådstartare
Hjälp mig byta bil! Jag vill ha en driftsäker, bränslesnål, fyrhjulsdriven bil med automatlåda. Är ensam så behöver ingen stor bil egentligen. Bor i Norrbotten och när jag kör bil blir det ofta längre sträckor. Tänker helst diesel också? Har just nu en passat men vill inte ha en till VW. Helst under 160 000 kr så det är begagnat som gäller. Vad tycker ni jag ska kolla på? :)
 
Hjälp mig byta bil! Jag vill ha en driftsäker, bränslesnål, fyrhjulsdriven bil med automatlåda. Är ensam så behöver ingen stor bil egentligen. Bor i Norrbotten och när jag kör bil blir det ofta längre sträckor. Tänker helst diesel också? Har just nu en passat men vill inte ha en till VW. Helst under 160 000 kr så det är begagnat som gäller. Vad tycker ni jag ska kolla på? :)
https://www.bytbil.com/bil?VehicleT...tField=relevance&SortParams.IsAscending=False
 
Hjälp mig byta bil! Jag vill ha en driftsäker, bränslesnål, fyrhjulsdriven bil med automatlåda. Är ensam så behöver ingen stor bil egentligen. Bor i Norrbotten och när jag kör bil blir det ofta längre sträckor. Tänker helst diesel också? Har just nu en passat men vill inte ha en till VW. Helst under 160 000 kr så det är begagnat som gäller. Vad tycker ni jag ska kolla på? :)
Jag har en Volvo v60 AWD D5. Tycker den är helt okej.
 
Hjälp mig byta bil! Jag vill ha en driftsäker, bränslesnål, fyrhjulsdriven bil med automatlåda. Är ensam så behöver ingen stor bil egentligen. Bor i Norrbotten och när jag kör bil blir det ofta längre sträckor. Tänker helst diesel också? Har just nu en passat men vill inte ha en till VW. Helst under 160 000 kr så det är begagnat som gäller. Vad tycker ni jag ska kolla på? :)

Jag gillar Seat Ateca och Skoda Karoq (lagom storlek, fyrhjulsdrift, snåla) men har bara kört manuellt växlad. Passat vet jag bekant som haft strul med automatlåda (dyrt) och båda nämnda är också VW-system.
 
Tack för länken men att sortera på Blocket utifrån mina önskningar har jag lyckats med själv också. Hade hoppats på att någon ville dela med sig av lite personliga erfarenheter, kanske skulle ha förtydligat det i TS.
Jag har bra erfarenheter av volvo, så länge man håller däcken i samma slitage så man inte skadar haldex systemet
 
Orden "bränslesnål", "fyrhjulsdrift" och "automat" är sällan lätta att förena, iaf inte om man verkligen vill kriga för varje droppe. Det finns automatare som har bra bränsleförbrukning, men de absolut snålaste bilarna är ofta manuella med tvåhjulsdrift.

Jag har en Honda CR-V från 2005, diesel, manuell. Den kör jag på 0,46. Automatvarianten (finns bara som bensin från den generationen) drar mer än dubbelt så mycket. En lite nyare CR-V med automat och diesel är säkert snålare, men inte lika snål som min manuella det vågar jag nästan ta gift på.

Frågan är vad du klassar som snålt? Är 0,6 snålt? Ska det vara 0,5 eller lägre? Att hitta en automat diesel med fyrhjulsdrift som drar 0,6 tror jag inte är några större problem, men att komma under 0,5 kommer är nog inte lika lätt.

Jag hade nog kollat på Volvos mindre modeller, de brukar vara bra.
 
Har en Honda CR-V, bensin, drar 0,7 men då kör jag förvisso som en biltjuv mellan varven. Hade det inte varit för att jag numera måste få plats med tre hundar istället för två så hade jag aldrig bytt bil - den tar sig fram överallt och går som en klocka. Aldrig varit inlämnad på verkstad utöver service, byte av ruta och byte av bromsar. Just nu får vi trängas med en bur där bak och tids nog får jag börja kolla på nått annat, men det är med vemod. Otroligt bra bil!
 
Jag älskar min Kia Sportage, diesel med fyrhjulsdrift och automat. Den drar ca 0,6 - 0,7 l/milen beroende på var och hur man kör.
Den är även suverän när jag hakar på hästtransporten.
 
Min Seat Ateca drar 0,5l vid vanlig körning. (4wd, diesel men manuellt växlad). Går att krypa ned någon centiliter till , men den är ändå så rolig och pigg att köra att medel snarare dras upp lite…
 
Jag kör en Volvo v90 på jobbet och vilken trevlig bil! Automat, diesel och hyfsat låg förbrukning? Det går att köra många mil när man tankat i alla fall. En mindre modell av Volvo kanske? Frågan är om den blir för dyr i inköp?
 
Jag kör en Volvo v90 på jobbet och vilken trevlig bil! Automat, diesel och hyfsat låg förbrukning? Det går att köra många mil när man tankat i alla fall. En mindre modell av Volvo kanske? Frågan är om den blir för dyr i inköp?

De är inte billiga, varken i inköp eller drift.
En kollega har en xc 60, automat och diesel, denr törstig 🤑
Kvalitén är rätt usel för de pengarna 😅
 
Orden "bränslesnål", "fyrhjulsdrift" och "automat" är sällan lätta att förena, iaf inte om man verkligen vill kriga för varje droppe. Det finns automatare som har bra bränsleförbrukning, men de absolut snålaste bilarna är ofta manuella med tvåhjulsdrift.

Jag har en Honda CR-V från 2005, diesel, manuell. Den kör jag på 0,46. Automatvarianten (finns bara som bensin från den generationen) drar mer än dubbelt så mycket. En lite nyare CR-V med automat och diesel är säkert snålare, men inte lika snål som min manuella det vågar jag nästan ta gift på.

Frågan är vad du klassar som snålt? Är 0,6 snålt? Ska det vara 0,5 eller lägre? Att hitta en automat diesel med fyrhjulsdrift som drar 0,6 tror jag inte är några större problem, men att komma under 0,5 kommer är nog inte lika lätt.

Jag hade nog kollat på Volvos mindre modeller, de brukar vara bra.
Jaaa jag vet att det inte är någon rimlig kombo, skulle kanske skrivit så bränslesnål som möjligt bara :D jag skulle ju kunna ha en manuell egentligen, men jag har blivit bekväm när min nuvarande är automat.

Volvo V60 är nog det som känns som ett rimligt val, känns som att Volvo överlag inte har allt för mycket problem?
 
Hur tänker ni andra angående diesel jämfört med bensin? För- och nackdelar med dom?

En bil jag kärat ner mig lite i nu är Mazda CX-3, liiiite över min budget kanske men ändå intressant. Någon som har någon erfarenhet?
 
Jaaa jag vet att det inte är någon rimlig kombo, skulle kanske skrivit så bränslesnål som möjligt bara :D jag skulle ju kunna ha en manuell egentligen, men jag har blivit bekväm när min nuvarande är automat.

Volvo V60 är nog det som känns som ett rimligt val, känns som att Volvo överlag inte har allt för mycket problem?
Min sambo kör en XC70 2015 D5, dvs diesel med den starkaste motorn. Den drar 0,7-0,8 men han kör inte så mycket eco-drive direkt, det hade gått att pressa ned till 0,6-0,7 om man ansträngt sig lite. Den är väldigt bra annars, bra väghållning, man känner sig säker i den, stark, inga större problem på de 4,5 åren han haft den, bytt framruta ett par ggr pga stenskott bara. Volvo är dessutom ett populärt och vanligt märke vilket innebär att det finns gott om begagnade reservdelar ifall man inte vill lägga pengar på sprillans nytt på en äldre bil och det är bra andrahandsvärde.
Hur tänker ni andra angående diesel jämfört med bensin? För- och nackdelar med dom?

En bil jag kärat ner mig lite i nu är Mazda CX-3, liiiite över min budget kanske men ändå intressant. Någon som har någon erfarenhet?
Kör du längre sträckor så är diesel det du ska ha. En dieselbil kan ibland upplevas lite som en traktor, dvs den är inte like rapp och pigg i motorn som en bensinare men för långdistanskörning är ekonomin betydligt bättre. De tenderar att dricka mindre bränsle i jämförelse med en likvärdig bensinare och vara starkare i motorn ifall man ska dra tungt. När min bil är inne på service och jag kör deras små bensin-lånebilar kan jag ibland bli förvånad över hur rapp en bensinare känns att köra, mycket pga det högre varvtalet som en bensinare naturligt jobbar på, men jag skulle aldrig vilja ha en bensinare som pendelbil. Bensin duger till stadskörning och frekvent kortkörning i närområdet. Jag pendlar 11 mil om dagen tor, 80-90% motorväg.
 
En bil jag kärat ner mig lite i nu är Mazda CX-3, liiiite över min budget kanske men ändå intressant. Någon som har någon erfarenhet?

Vi har en Mazda CX-9, så jag kan inte jämföra med en Mazda CX-3. Men mitt tips är att kolla upp hur lätt det är att hitta delar till den om/när den ska lagas. Vår CX-9 är svindyr på alla sätt, dricker ca 1,2 blandad körning, vinterdäcken gick på drygt 20´, svårt att hitta delar till hyfsat pris osv. Jag vet inte vad som skiljer mellan modellerna, men ville bara flika in att du tjänar på att kolla upp CX-3 ordentligt innan köp om den är lika kostsam som en CX-9 i bildelar. En snabb googling säger att en CX-3 är billigare att köra, och har mindre däck vilket gör den billigare redan där dock.
 
Min sambo kör en XC70 2015 D5, dvs diesel med den starkaste motorn. Den drar 0,7-0,8 men han kör inte så mycket eco-drive direkt, det hade gått att pressa ned till 0,6-0,7 om man ansträngt sig lite. Den är väldigt bra annars, bra väghållning, man känner sig säker i den, stark, inga större problem på de 4,5 åren han haft den, bytt framruta ett par ggr pga stenskott bara. Volvo är dessutom ett populärt och vanligt märke vilket innebär att det finns gott om begagnade reservdelar ifall man inte vill lägga pengar på sprillans nytt på en äldre bil och det är bra andrahandsvärde.

Kör du längre sträckor så är diesel det du ska ha. En dieselbil kan ibland upplevas lite som en traktor, dvs den är inte like rapp och pigg i motorn som en bensinare men för långdistanskörning är ekonomin betydligt bättre. De tenderar att dricka mindre bränsle i jämförelse med en likvärdig bensinare och vara starkare i motorn ifall man ska dra tungt. När min bil är inne på service och jag kör deras små bensin-lånebilar kan jag ibland bli förvånad över hur rapp en bensinare känns att köra, mycket pga det högre varvtalet som en bensinare naturligt jobbar på, men jag skulle aldrig vilja ha en bensinare som pendelbil. Bensin duger till stadskörning och frekvent kortkörning i närområdet. Jag pendlar 11 mil om dagen tor, 80-90% motorväg.
Jag har även kollat på V40 men då finns inte AWD med dieselmotor… Fyrhjulsdriften är nog det enda jag inte vill kompromissa med, att dra tungt händer väldigt sällan (aldrig).
 

Liknande trådar

Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 829
Senast: Smurfoff
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
708
Senast: Bonita4
·
Fordon Jag ska till hösten kolla på en ny bil. Jag har en 20 år gammal bil som börjar åka på sin sista resa så att säga. :bump: Jag planerar...
Svar
7
· Visningar
888
Senast: Twihard
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 399
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp