Vilken bil för stora familjen?

kisse

Trådstartare
Kanske fel forum, men moderator får gärna hjälpa denna tråd att hitta rätt då ;).

Vi ska i början av nästa år få barn nr 4 (!). Vi har redan nu STORA problem om vi ska ta oss iväg hela familjen, då barnvagn och 2 hundar ska med (en GD och en blandis, modell labbe).

Ni som har 4 eller fler barn, vad har ni för bil och har ni utrymme för vagn/hundar då? kanske en omöjlighet att få in alla samtidigt? Om man inte har en stor vw-buss?

Har dessutom blivit upplyst om att om man har fler än 7 säten behöver man ha busskort för att få köra? Kan det stämma? Det är ju alltid kompisar/kusiner som vill följa med när man ska någonstans...

Bilpanik/C.
 
Sv: Vilken bil för stora familjen?

Jadu, med både hundar, ungar och barnvagn så lär det vara buss som är bästa alternativet ;)

Vi har förvisso bara 3 barn men köpte oss ändå en 7-sitsig Cheva Trans Sport, som är den av de 7-sitsiga vi kollade på (= de flesta) som har störst lastutrymme. Men inte ens i den får du med dig både barnvagn och hundar, utan ni måste nog välja typ VW-buss eller möjligen om Mercedes 7-sitsiga räcker till.

Mitt körkort är långt ifrån färskt, men är det inte 8 passagerare man får ha med B-kort, i lätt buss? Eller är det ändrade regler? Jag försökte leta på www.vv.se men hittade inget svar.
(jag har ju hela raddan med bokstäver så jag behöver inte fundera så mkt...)
 
Sv: Vilken bil för stora familjen?

Vi har visserligen bara ett barn & ett till på väg, men vi köpte oss i våras en minibuss, det gäller att vara förutseénde. ;)
Det blev en Toyota Previa, 8 sitsig (7 passagerare).

Om du fäller upp sätena längst bak, men då kan du visserligen ändå bara åka 4 passagerare och det fungerar ju inte om man har 4 barn... Men då får iaf vi plats med 2 hundburar och en ihopfälld barnvagn ovanpå dom + lite packning.(Inte våra hundar,skjutsade en kompis)

Jag ville ha en minibuss mkt för att slippa fälla ihop barnvagnen varenda gång vi/jag ska åka bil, vilket vi gör mkt, flera ggr dag iom att jag måste ta bilen till stallet tex. Så vi kör nu med uppfällda säten längst bak, då är det bara att köra in barnvagnen som den är.
 
Sv: Vilken bil för stora familjen?

Buss
En bil som är inrättad huvudsakligen för personbefordran och är försedd med fler än åtta sittplatser utöver förarplatsen. Bussar delas in i lätta och tunga bussar.


Källa:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20010559.HTM

Och buss får man köra om man skaffade sitt körkort före 1996 och inte blivit av med det efter de! Helt sjukt men sambons morbror kollade upp de på nätet då han köpte en gammal buss som ska bli husbil :eek: Tänk att lilla Agda som hela livet kört sin Nissan Micra får sätta sig och ratta buss :crazy:
 
Sv: Vilken bil för stora familjen?

Gör man?
Du menar inte personbil klass 2 nu?
D.v.s. husbil.

Det är dessutom inte riktigt vattentätt det där kryphålet.
 
Sv: Vilken bil för stora familjen?

Nej han köpte en "buss-buss" en sån man kör människor med, tror den var reggad för typ 50 pers eller nått. Och den får han köra med. Han ska bygga om den till husbuss och regga om den till lastbil för att sen kunna sälja den till sin bror som skaffat B-kort efter 96 men har C-kort! Ska kolla om jag hittar de på nätet.
 
Sv: Vilken bil för stora familjen?

Nu hittade jag i körkortslagen.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.htm
7. Körkortsbehörighet A LÄTT MOTORCYKEL och B som förvärvats före den 1 juli 1996 ger alltjämt rätt att köra fordon enligt de definitioner som fanns före ikraftträdandet av lagen (1996:320) om ändring i körkortslagen (1977:477).

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19770477.HTM
2 § Bil, terrängvagn, motorredskap klass I eller motorcykel får föras endast av den som har körkort för fordonet. Har släpfordon kopplats till en bil skall föraren ha körkortsbehörighet även för detta.
Utan hinder av första stycket får
1. lastbil, släpfordon eller buss föras
a)utan last eller passagerare inom garageområde, verkstadsområde eller bensinstationsområde eller eljest kortare sträcka av den som har körkort med behörigheten B,
b) med last eller passagerare i fall som avses under a), om färden äger rum i samband med bärgning, reparation eller liknande åtgärd beträffande fordonet samt föraren av detta har körkort med behörigheten B och har fyllt 19 år,
2. motorcykel, lastbil, släpfordon eller buss föras i tjänsteutövning av polisman, som har körkort med behörigheten B.
Den vars körkort har återkallats får inom garageområde, verkstadsområde eller liknande utan last eller passagerare föra fordon av det slag som det återkallade körkortet berättigade honom att föra, om medgivande därtill har lämnats. Sådant medgivande får avse en tid av högst tre år. Lag (1996:320).

Man får alltså inte åka runt med en massa passagerare, men får faktiskt köra buss!
 
Sv: Vilken bil för stora familjen?

Har dessutom blivit upplyst om att om man har fler än 7 säten behöver man ha busskort för att få köra? Kan det stämma?
Nej, det stämmer inte riktigt. Det är vad fordonet är registrerat som, inte specifikt antal säten, som styr vilken kk-behörighet som krävs.
Att de flesta fordon med plats för fler än 8 passagerare är registrerade som buss och således kräver busskort (utom i de undantagsfall som pmm syftar på ovan) är en annan sak, om än närliggande. :)
 
Sv: Vilken bil för stora familjen?

Men inte runt på allmän väg liksom.
Våra mekar flyttar runt bussarna inom garageområdet på B-körkort.
Det får de göra.
Men de får inte åka iväg och göra ett bussbyte t.ex.
Och tro mig, om de fick så hade de gjort det för vi har sååååå ont om förare.
Nu så bekostar Buss-Bolaget Busskörkort för dem i stället.
 
Sv: Vilken bil för stora familjen?

Sen är kan man ju undra vem som åker runt med en buss själv om man inte får ha passagerare. Låter både dyrt och bökigt.

Är de fortfarande ont om förare? Vet att de var de för 3 år sen. Kanske man ska söka jag som snart blir arbetslös.
 
Sv: Vilken bil för stora familjen?

Den som behöver flytta en buss från punkt A till punkt B gör det.
D.v.s. de som åker ut med hela bussar till förare vars buss gått sönder.
Och ja det är i det närmaste kris.
Kom till Märsta du här behövs det flera tjejjer med skinn på näsan.
 
Sv: Vilken bil för stora familjen?

Hehe, ja det lär ju bli en buss!:D

Får ringa till vv för säkerhets skull, det är ju ett bra tag kvar, men det vore ju dumt OM man måste uppgradera körkortet att missa det...

En kompis har faktiskt en VWbuss. De har tagit bort de bakre sätena, får in 6 passagerare, 2 icke hopfällda barnvagnar, fodersäckar och en snowracer... Inte mycket att fundera på alltså!
 
Sv: Vilken bil för stora familjen?

Jag tror bussarna vi hade i skolan hade fler än 7 passagerare. Och de fick köras med B-kort. + Hade gott om plats i bak för barnvagnar.

Vi har ju en familj här i byn som har 10 ungar. Jag såg pappan handla igår när jag var ner på "centrum" och hans bil/buss hade massor av säten, men seg som jag var tog jag inte reg nummret så jag kunde kolla på www.vv.se hur många passagerare bilen var reggad för och om man får köra på b-kort.
 
Sv: Vilken bil för stora familjen?

Jag tror bussarna vi hade i skolan hade fler än 7 passagerare. Och de fick köras med B-kort. + Hade gott om plats i bak för barnvagnar.

Vi har ju en familj här i byn som har 10 ungar. Jag såg pappan handla igår när jag var ner på "centrum" och hans bil/buss hade massor av säten, men seg som jag var tog jag inte reg nummret så jag kunde kolla på www.vv.se hur många passagerare bilen var reggad för och om man får köra på b-kort.
Tidigare gällde, aningen förvånande kanske, inget absolut övre antal passagerare i personbil. Det som krävdes var att a) alla passagerare på platser med bälte använde bältet, b) att maxlast inte överskreds och så förstås c) att passagerare eller last inte får medföras i sådan omfattning eller på sådant sätt att fara kan uppstå (fri översättning). Fick man in två ungar extra i ett baksäte kunde det alltså ske lagligt. Så icke längre sedan ett antal år; max antal passagerare är precis som du skriver det antal som finns angivet i registreringsbeviset.
 
Sv: Vilken bil för stora familjen?

Den bil du tänker på är alltså en VW caravelle om jag inte fattar helt fel, den finns i två modeller, en kort där du får välja mellan säten eller lastutrymme i princip och en längre modell av dem där du fortfarande har kvar alla säten men får ett helt enormt lastutrymme! :laugh:

En annan som är ungefär likvärdig i storlek är Toyota Hiace. Vi reste 9 personer med tält och packning för 5 veckor i en sådan en gång :D
 
Sv: Vilken bil för stora familjen?

Aha! Värt att kolla!

Måste åka till en massa bilhandlare och kolla in bilarna live... Bara så bra att få tips här om vilka som kan vara värda besväret. :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 512
Senast: Guldaskig
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 385
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 024
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 009
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp