Bukefalos 28 år!

Vilken bil ska vi köpa?

glittra

Trådstartare
Jag står inför ett bilköp i höst och tycker att jag har lite ont om idéer.

Jag letar efter en större bil, stor nog för att kunna ha både barnvagn och hundbur (för en liten hund) i bagaget.
Budget ca 80-90 000 kr och för det vill jag få -06a eller nyare som gått mindre än 13 000 mil. Det är ett plus om det är enkelt att koppla ur airbag fram.

Jag har tittat på:
VW Golf variant, som inte hade någon vidare komfort och som nog kan ha ett bagageutrymme i minsta laget.
VW Passat, som ofta är ganska dyra.
Opel vectra, extremt stort bagage men jag har ingen koll på Opel.
Volvo V70, klassikern som det känns som om alla har.

I nuläget har jag en Ford Focus halvkombi som jag inte är särskilt nöjd med.
Några nya tips eller åsikter om bilarna jag tittar på?
 
Sv: Vilken bil ska vi köpa?

Har du tittat på saab 9-5. Vet inte hur aribagen är att koppla ur.
Tycker att bagaget är bra, även om jag aldrig har haft barnvagn i min.
Jag är nöjd med min nuvarande 2,3 från -03, hade förrut en 2,0 från -99 inget fel på den heller. Men passade på att ta över mammas när hon byte till nyare.
 
Sv: Vilken bil ska vi köpa?

Jag tycker att 9-5 är fin och lagom stor, men jag har tre vänner i min närhet som håller på att göra sig av med sina för att de är missnöjda (rutor som åker ner av sig själv, problem att starta osv). Så jag tror att jag skippar just SAAB 9-5.
 
Sv: Vilken bil ska vi köpa?

Är i stort sett samma bil som Saab 9-3 och delar mycket komponenter med både 9-3 och 9-5 men även konstruktionslösningar. Har en 9-5 sedan som i dagsläget gått 42000 mil och i nästan bara fungerat. Bytt turbo, lite slangar, en givare förutom bromsar. Kan tyvärr inte säga samma sak om förstabilen, en V70 -08 17000 mil har bytt alla bussningarna till hjulupphängningen bak, trots att den bara går ca 100 mil med släp per år och törstig på diesel. Du har inte funderat på Toyota Avensis?
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken bil ska vi köpa?

Som volvomekaniker på tunga sidan så får jag väl säga... köp svenskt ;)
07 volvo classic eller tidig 08a gamla modellen.. där har du riktiga slitvargar.. köp inte 125 eller 140 hk om du ska dra en kärra bara
08 å nyare bygger på mondeo chassie.... har en 11a själv

mvh s
 
Sv: Vilken bil ska vi köpa?

Är i stort sett samma bil som Saab 9-3 och delar mycket komponenter med både 9-3 och 9-5 men även konstruktionslösningar. Har en 9-5 sedan som i dagsläget gått 42000 mil och i nästan bara fungerat. Bytt turbo, lite slangar, en givare förutom bromsar. Kan tyvärr inte säga samma sak om förstabilen, en V70 -08 17000 mil har bytt alla bussningarna till hjulupphängningen bak, trots att den bara går ca 100 mil med släp per år och törstig på diesel. Du har inte funderat på Toyota Avensis?

Jag ska fundera ett varv till på Saab 9-5, har bara blivit lite avskräckt av vännernas erfarenheter.
Har inte tittat alls på Toyota avensi. Jag kollade lite snabbt på Blocket och de verkar finnas i rätt prisklass, men jag är skeptisk till att bagageutrymmet har så stora inbuktningar. Känns som om det kan bli svårt att få in hundbur och barnvagn. Ska försöka provköra båda bilarna.

Som volvomekaniker på tunga sidan så får jag väl säga... köp svenskt ;)
07 volvo classic eller tidig 08a gamla modellen.. där har du riktiga slitvargar.. köp inte 125 eller 140 hk om du ska dra en kärra bara
08 å nyare bygger på mondeo chassie.... har en 11a själv

mvh s

Ja, V70 känns som ett relativt säkert och populärt val. Blir nog en -06 eller -07 i så fall med tanke på prisklassen.
 
Sv: Vilken bil ska vi köpa?

Främst för att den inte passar våra behov, går inte att få plats med hundbur i bagaget utan hunden får sitta i sele i baksätet vilket han inte trivs med.
Tyvärr drar den också extremt mycket för att vara en såpass liten bil, vi tankar etanol vilket innebär att det blir en högre förbrukning men jag tycker ändå att 1,0-1,1 l/mil är alldeles för högt.
Åkkomforten är ganska dålig, med obekväma säten som inte går att ställa in ordentligt.
 
Sv: Vilken bil ska vi köpa?

Kommer inte ihåg hur brett det var mellan hjulhusen i avensisen men tror inte det är mycket bredare i V70, men det kan vara det lilla mer du behöver för att få plats. Tycker verkligen du ska provköra en Toyota innan du väljer bil. Lycka till i jakten!
 
Sv: Vilken bil ska vi köpa?

Nu vet inte jag, men är den nyare V70n större invändigt än den äldre?
Jag har en -05 och i bagaget har jag en mindre bur (har en chinese crested) och barnvagn, så bagaget är inte problemet i den. Problemet är att nästan oavsett vilken större barnstol (9-18/25 kg) man än har så blir det skittrångt inne i bilen!
 
Sv: Vilken bil ska vi köpa?

Har typ samma utrymmeskrav som du och av en ren slump lutar det nu åt en Toyota prius. Klarar dina krav med pris vs mil/år och dessutom bränslesnål, särskilt för att ha det utrymmet den har. Jag måste liksom få in hundburen i bagaget..
 
Sv: Vilken bil ska vi köpa?

Främst för att den inte passar våra behov, går inte att få plats med hundbur i bagaget utan hunden får sitta i sele i baksätet vilket han inte trivs med.
Fast då räcker det ju med att köpa en kombi. Skippa halvkombin och köp en riktig kombi istället.

Tyvärr drar den också extremt mycket för att vara en såpass liten bil, vi tankar etanol vilket innebär att det blir en högre förbrukning men jag tycker ändå att 1,0-1,1 l/mil är alldeles för högt.
Man får ju ta in totalkostnaden. Vår Ford Focus flexifuel som vi tankar med etanol är betydligt billigare än V70:n vi hade innan!! Betydligt billigare!!
Visst drar den runt en liter/milen, men en liter etanol är billigare än bensin också. Visst kanske man hittar en diesel som är billigare i drift, men jag tror att det blir svårt också.

Visst är Focus inte världens största bil, men tycker du att den är dyr så är det ju ingenting mot vad en V70 är.
 
Sv: Vilken bil ska vi köpa?

Jag har en Renault Megane som jag älskar! Bra utrymme både i bagage och baksäte, tyst och väldigt billig i drift (diesel, min förbrukar 0,45-0,5 beroende på hur jag kör).

Folk är otroligt rädda för franska bilar känns det som, men min meckare som jobbar på Volvo menar att det är mer problem med just Volvo än Renault.
 
Sv: Vilken bil ska vi köpa?

Fast min gubbe som jobbar på Volvo (o mao meckade Renault ett par år också, innan dom slutade) menar på att Renault är bland det värsta som finns. Inte bara att hållbarheten är kass, utan också att allting sitter så illa till att rep kostnaderna blir onödigt höga.
V70n som är en Mondeo med ett volvochassi (-04 och ett par år framåt har jag för mig) har haft mkt problem. Men det är väl främst för att det inte är volvo, utan en förklädd fordajävel.
 
Sv: Vilken bil ska vi köpa?

Jag har också hört det snacket, men med tanke på att en av meckarna på Volvo ville köpa min bil på fullt allvar så tror jag inte länge på det.
 
Sv: Vilken bil ska vi köpa?

Har lagt nära 50000 i service och reparationer på V70 jag har nu på 3000 mil och ett år, så det är inte någon billig bil att äga. Kortaste enskilda sträcka bilen går är 3 mil och en snittförbrukning på 0,85 diesel är inte heller billigt.
 
Sv: Vilken bil ska vi köpa?

Jag har en Renault Megane som jag älskar! Bra utrymme både i bagage och baksäte, tyst och väldigt billig i drift (diesel, min förbrukar 0,45-0,5 beroende på hur jag kör).

Lite OT här nu men jag har en fråga du som har likadan bil som mej. Innerbelysningen i dörrarna är tända under hela tiden bilen är igång och upplåst, hur släcker man dom? Är rädd att dom inte ska slockna ifall jag inte låser bilen(?).

Vet du någonting om det? Har läst och läst i instruktionsboken men hittar inget om det där.

Förövrigt för att återgå till tråden så har jag haft en del tyska bilar och så mycket problem som jag haft med dom är löjligt, tror jag bytt ut nästan varenda del i dom bilarna, bara karosserna som var domsamma som när jag köpt dom. Tror alla märken har sina fel, frågan är bara vilket av alla felen som man kommer drabbas av.
 
Sv: Vilken bil ska vi köpa?

Det är inte någon belysning tänd i min bil om man inte har dörrarna öppna..? Kanske du kan fråga vid nästa service. Men varför skulle de inte slockna om du tar ut nyckel och stänger dörren?
 
Sv: Vilken bil ska vi köpa?

Det är inte någon belysning tänd i min bil om man inte har dörrarna öppna..? Kanske du kan fråga vid nästa service. Men varför skulle de inte slockna om du tar ut nyckel och stänger dörren?
Jag vet inte om jag har lyckats trycka på någonting som gör att dom är tända hela tiden :cautious: Men dom släcks iallafall när jag låser bilen.

Men jag får åka in och fråga någonstans.
 

Liknande trådar

Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
761
Senast: Bonita4
·
Fordon Jag behöver byta bil. Om jag inte gör det väldigt väldigt snart kommer det bli akut :cool: Men det är ju så förb. svårt att välja! Så nu...
2
Svar
27
· Visningar
1 988
Senast: golit
·
Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 030
Senast: aiquen
·
Äldre Jag letar ny bil och skulle vara tacksam för lite input! Jag har 12 mil tor mellan jobb och hem dit jag reser 3-4 dagar per vecka, så...
Svar
14
· Visningar
1 598
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp