Vilken bomvidd till era islandshästar?

L

L_G

Hej! Jag undrar vad ni har för bomvidd till era islandshästar och hur många graders vinkel sadlarna har. Vill veta hur graderna på bomvidderna skiljer sig mellan sadelmärken/sadlar.

Funderar på att köpa en griffin thorowgood. :laugh: Är det någon som har erfaranhet av dom och hur många graders vinkel är den vida bommen på dom?
Just nu har jag en henri de rivel treckener som har stl 34 i bomvidd och det motsvarar ca 101 graders vinkel.
Skulle gärna se bilder på hur griffinsadlarna sitter på era islänningar.:bump:
 
Sv: Vilken bomvidd till era islandshästar?

Jag har mätt min tjej till ca 100 grader. Det tycks motsvara nomalt på de flesta sadler, alternativt normal mot vid. Har provat sadlar som kallas både och nämligen!
 
Sv: Vilken bomvidd till era islandshästar?

Min häst är ca 106-7 grader i normalhull (+-några grader)
Har precis skickat efter en sadel som är närmare 110 tror jag.

Hade en Griffin förut, men den växte han ur ganska så fort. Helt ok sadel till det priset om man inte begär så mycket! Men det den föll för var att den är ganska så böjd i bommen, men med kilbossor, så den passar inte en kort och överbyggd rygg. Har för mig att griffin är runt 105grader vid.

I väntan på ny sadel har jag lånat en Hrimnir som är ca 106 grader, men med jättebra form på bommen, så den låg i jämnvikt även fast man kanske skulle önskat att den var någon grad vidare.

Hittar tyvärr inga bilder på Griffinsadeln nu, bara denna...
Barkistrmstad128.jpg
 
Sv: Vilken bomvidd till era islandshästar?

Sadeln jag har nu (henri de rivel) är 101 grader, tror ni att en griffin med vid bom passar då? ska till hööks och mäta lite hade jag tänkt.
Är det nån som vet om det är skillnad på bomvidd på de med utbytbara koppjärn och de som inte har det?
 
Sv: Vilken bomvidd till era islandshästar?

tror inte att de vanliga griffinsadlarna är så jättevida i och med att deras extravida modell (Griffin cob haflinger) bara är 105grader. Men är å andra sidan inte så insatt i de vanliga modellerna, då de aldrig har varit att tänka på till min isbjörn!
 
Sv: Vilken bomvidd till era islandshästar?

Någon som vet hur många grader Dominus EW är?
 
Sv: Vilken bomvidd till era islandshästar?

Jag har en globus Gloi 38 i bovidd..Vet inte hur det är i grader dock!

Jag har haft mkt problem med att hittat bra sadel till Jorunn. detta är min 5:e sadel till damen på lite drygt 1 år:crazy:
Och nu peppa peppa har jag hittat en sadel som ligger bra och som jag trivs i..
 
Sv: Vilken bomvidd till era islandshästar?

Ser i mina anteckningar att Globus i 38 ska vara runt 120 grader.

Hade en Griffin på prov men den funkade inte pga kilbossorna.
 
Sv: Vilken bomvidd till era islandshästar?

Jag mätte att glodis var 115 grader omusklad och tunn. Jag köpte en bomlös till henne som är 120-125 grader, nu får jag ha en fårskinnspadd så länge. Men med lite mer muskler kommer padden tas bort.
 
Sv: Vilken bomvidd till era islandshästar?

Oki ja hon är bred min dam=)

Mjo hade åsså sadlar med kilbossar men de funkade inte alls.. iaf inte när dom var riktigt långa och raka!
 
Sv: Vilken bomvidd till era islandshästar?

Jag har en kentaur kári med bomvidd 4, kommer inte exakt ihåg vad det motsvarar, men min kille hade 106 grader iaf och bomvidden skulle passa (den bredaste bommen till den sadeln)
 
Sv: Vilken bomvidd till era islandshästar?

Då kan du bara ha tittat på den i stl vid. Jag har en xxvid hemma och den är för bred ( har fått stoppa i fish-ilägg) för båda mina hästar som är 110-115 grader.
Mvh
Milschen
 
Sv: Vilken bomvidd till era islandshästar?

Har köpt en griffin dressyr nu med utbytbara koppjärn och fishinlägg. Tyckte den xvida var för bred nästan... tycker den vida sitter rätt så bra. Är nöjd med sadeln, vill bara ha den lite mera stoppad i bak så den kommer upp mer i bak, tycker jag. Den e ju så bra eftersom den är omstoppningsbar. :) Ska ta ut sadelmakaren så han kan passa in den perfekt! :)
 
Sv: Vilken bomvidd till era islandshästar?

Tyvär finns ju inte haflinger/cob-modellen i dressyr längre och på mina breda hästar passar inte den vanliga, då den blir för takformad. Eventuellt skulle den vanliga dressyr modellen passa en av mina unghästar som är lite takformad, men troligtvis skulle den vara för böjd...
/ Milschen
 
Sv: Vilken bomvidd till era islandshästar?

Jag har 36 i bomvidd på min Globus Glói.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Börjar äntligen se ljuset i slutet av sadeldjungeln, men blir lite tveksam när jag läser om prestiges bomvidder. Har en korsning...
Svar
12
· Visningar
10 842
Senast: MM
·
Utrustning Vad motsvarar Jacson Santa Cruz x-vid i Henri de Rivels och Zaldis bomvidd? Har en Jacson Santa Cruz New England som jag älskar, men...
Svar
4
· Visningar
2 557
Senast: Fiorano
·
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel till min häst. Det ska gärna vara en 18" sadel och i nuläget vill jag helst inte lägga mer en ca 10 000...
Svar
17
· Visningar
2 347
Senast: fiaskrutt
·
Utrustning Kom att prata med sadelmakaren om bomvidder idag, då jag passade på att fråga varför det på min 'fusklapp' står att sadeln jag ska ha...
Svar
13
· Visningar
2 604

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp