Prestige bomvidd i grader

rebeccasvensson

Trådstartare
Hej!
Börjar äntligen se ljuset i slutet av sadeldjungeln, men blir lite tveksam när jag läser om prestiges bomvidder. Har en korsning arab/fjording med kort, ganska bred samt svängd rygg och som dessutom är överbyggd och har ett kraftigt bogparti. De flesta sadlar han haft åker fram samt orsakar skav i bakkant av schabraket, dessutom skjuter han ut sadel + ryttare när man rider på volt. Vet om de tidigare sadlarna vart optimala för hans rygg då jag köpte honom för ca ett halvår sedan, men eftersom han stått i stallet flera år samt att jag vart medryttare på honom så vet jag vas han haft för sadlar.

Är väldigt inne på en Prestige Top Dressage men undrar över bomvidderna. Har mätt ponnyn till 101-102 grader, men kan vara fel då jag inte mätt innan. På prestiges hemsida finns en bild med deras olika bomvidder som jag ritat av med hjälp av en tumstock, undrar nu om jag har mätt rätt (A) jag fick det till detta:
34 - 98 grader
35 - 101 grader
36 - 110 grader
37 - 118 grader
Har visserligen läst här på buke att 37 motsvarar 100 grader, men det låter väldigt smalt.

Någon som har erfarenhet från prestige? :)
 
Sv: Prestige bomvidd i grader

37 i prestige är runt 100 grader

Att sadeln lyfts/vrids/skjuts ut har inte med sadeln att göra utan med höstens muskelfunktion.
En lösgjord häst på böjt spår som spårar kontraherar musklerna på innerskidan och sänker inre bäckenhalva. På så sätt får du känt att att sitta i hästen och vara på väg åt rätt håll.
 
Sv: Prestige bomvidd i grader

Prestige är väldigt smala. 100 grader på 37 stämmer nog bra. Sista gången jag provade en prestige var det just en 37 och den överensstämde väl i vidd med Albions medium (som är 100 grader), den hästen hade alltså en Albion i M och behövde en vidare vilket inte Prestige 37 var. Till slut fick den en Albion MW istället som är 105 grader. Så utifrån den erfarenheten så stämmer det väldigt bra att Prestige 37 är 100 grader.
 
Sv: Prestige bomvidd i grader

Vad tråkigt att de är så smala för de verkar vara bra sadlar! Men var inne i en ridsportsbutik igår och pratade med ägaren om sadlar som skulle kunna passa och han rekommenderade Bates Caprilli, till min förtret då jag tycker både den och Bates Isabell Werth är hemska att rida i. Så lånade med en sådan hem och provade. Han sa också att jag skulle lägga på koppjärnen utan sadel för att få en uppfattning om vilket som bör passa. När jag gjorde detta var det XW som såg ut att vara bäst, men när de satt i sadel var både XW och W för stora :o Bäst låg sadeln med MW, men tyvärr gled sadeln fram och tryckte på bogbladen i traven. Någon som kan förklara detta underliga fenomen?

Har ritat av hur han ser ut över manke o bakom bogbladen så ska ta med detta så ska de i ridsportaffären kolla vad som bör passa i prestige :) men är rädd att detta blev fel då det var så missvisande med koppjärnen.

Vet någon hur dominus bomvidder är jämfört med bates/wintec?
 
Sv: Prestige bomvidd i grader

Den 37 jag hade var definitivt inte 100 grader, din mätning är mer korrekt. Den var jättebred, var för vid på många hästar som alla andra provade sadlar var alltför smala på...

Har hästen svängd och kort rygg skall du absolut inte ha en Bates, de har långa raka kilbossor som sticker ner i hästens rygg.
 
Sv: Prestige bomvidd i grader

De på ridsportbutiken har nu mätt min mankmall och hästen ska ha 37 i Prestige tydligen. Har hemma en Prestige Hippos 36 som i stallgången inte ligger tillräckligt mot framtill vilket får mej att tro att den är för svängd. När jag rider i den känns den ngt trång fram och lite väl rörlig bak. Hört att Prestige Top Dressage ska vara lite rakare, kan det vara något för denna rygg tro?
http://s1367.photobucket.com/user/rsvensson/media/Mobile%20Uploads/image_zpse53b6d24.jpg.html?sort=3&o=0
 
Senast ändrad:
Sv: Prestige bomvidd i grader

Prestige i 37 är inte 100 grader. Dom är smala, men inte så smala.
Min fick först prova en Jacson Celine som var 110 i grader som var för smal och till slut hittade jag en sadel som sitter perfekt. En prestige golden star 37. Så din mätning borde vara mer korrekt.
Hans rygg låter precis som din hästs.
Ingen manke, bred kort svängd rygg samt överbyggd.

Kan tyvärr inte se din bild.
 
Sv: Prestige bomvidd i grader

Då låter det ju mest troligt att jag har mätt fel när jag mätt hästen :o kan tillägga att när man mätte mot mankmallen vad det XW järnet till Bates perfekt! Har du någon dressyrsadel till din häst då Matmissbrukaren? Är ju tyvärr inte ute efter en hopp :/ De låter ju väldigt lika i ryggen våra hästar.

Red idag med en hemmabyggd H-gjord som fungerade mycket bättre än en vanlig. När jag la på Hipposen i stallgången och spände med en vanlig svängd gjord gled den fram direkt och tryckte. Med h-gjorden låg den helt still i skritten, till och med i nedförsbacke! Tyvärr gled den fram i traven :( ska tillägga att lädret är jättehalt så den glider lite på schabraket trots anti slip padd i neopren... Tror ni att detta kan bero på att den blir för svängd? Han är ju svängd i stallgången men när han arbetar blir han antagligen rakare... Har dock svårt att få han att jobba utan ryttare då han tror att longering osv är bara till för att springa...

Gör ytterligare ett försök att lägga upp bilden. Läste en tråd om hur man ska göra men verkar inte få till det... Bakifrån/uppifrån är han i princip platt, så takformade bossor är ett no no.
image_zpse53b6d24.jpg
 
Sv: Prestige bomvidd i grader

Här har du min häst.

20131009_113743_5255a8159606ee5616acbfe5.jpg



Har ingen dressyr men när jag provat så har en Cobra Taurus suttit jättebra på honom. Några kilbossor funkar definitivt inte, bara rundbossor.

Cobra Taurus. Dock lite för smal men en vidd större och den hade varit perfekt.

20131019_163532_5262af2f9606ee5aec6ac3ed.jpg


Prestige golden star 36. Den satt jättebra i övrigt, dock lite för smal. Men har en annan inne för bomändring just nu så sen kommer den sitta bra.
20131022_100416_52664137ddf2b33a466135f7.jpg
 
Sv: Prestige bomvidd i grader

Oj, din är ännu kortare än min :O och bra mycket mer svängd! Min kanske inte är så svängd som jag trott... Kanske Top Dressage eller liknande Prestige sadlar blir för svängda?

Ska ta kort hur Hipposen ligger när jag är i stallet imorgon, alltid bra med flera åsikter!
 
Sv: Prestige bomvidd i grader

Han var inte lätt att hitta sadel till kan jag säga med den ryggen!
 
Sv: Prestige bomvidd i grader

Förstår detta! Det är ingen drömrygg precis ;) har du också problem med att sadlarna glider fram? Så fort jag spänner sadelgjorden ligger sadlarna och trycker... Att trava är inte ens att tänka på...
 
Sv: Prestige bomvidd i grader

Kan tyvärr inte svara på det. Har precis köpt sadeln och den är inne för bomändring nu så jag har inte ridit i den än.
 

Liknande trådar

Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 184
Senast: Emiro
·
Utrustning Jag har precis varit på sadelprovning med mitt sto. Hon fick omdömet kort rygg, relativt hög manke, kraftigt bogparti, hög bak (dock ej...
Svar
2
· Visningar
3 960
Senast: Morran
·
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig...
2
Svar
31
· Visningar
4 968
Utrustning Letar efter en dressyrsadel till min ponny som är korsning arab/fjording. Araber är ju inte precis kända för sitt goda sadelläge så jag...
Svar
3
· Visningar
2 529
Senast: Aleel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp