Det här med att mäta grader och listor på olika bomvidder etc...

Alexandra_W

Trådstartare
Kom att prata med sadelmakaren om bomvidder idag, då jag passade på att fråga varför det på min 'fusklapp' står att sadeln jag ska ha ska vara endera N eller M. Jag tänkte att hästen väl ligger 'på gränsen'. Men så var det inte. Däremot så kan det skilja VÄLDIGT mycket på graderna. T ex så om en N provats ut och passar, men det ska vara i en annan sitsstorlek, så när den nya kommer, också den N, så kan den vara alldeles för vid, eller alldeles för smal. Då kan dock en M som är smalare än den ska passa utmärkt, på samma sätt kan en N-bom vara som en M-bom etc.

Och de flesta märken har en viss diff på gradtalen, men vissa har större diff än andra. Det var tydligen inte extremovanligt att det var 10 graders skillnad inom bomvidden.

Detta får mig ju mer och mer ifrågasätta det där att blint tycka att 'min häst kan ha en sån här sadel med den här bommen, vad passar mer?', eller när folk tycker att 'nejdu det är OMÖJLIGT att en X med bomvidd Y ligger bra på din häst som har Z grader'.

För snackar vi så stort spann som +/- 10 grader inom en bomviddstorlek, och där en N kan vara stor som en M ibland, och en M kan vara smal som en N ibland osv, ja då kan det ju mycket väl vara så att häst X VISST kan ha en bomvidd Y fastän den är Z grader. Dock kan man inet använda bomvidd Y som referensmall och gå på att de är si och så många grader, så kika på de och de.

Med anadra ord, jag har tyckt det förr men tycker det igen - ta gärna de där siffrorna som en punkt att utgå från, men inte mer.
 
Sv: Det här med att mäta grader och listor på olika bomvidder etc...

Bland begagnade sadlar kan det vara en stor skillnad, men om det är en helt ny sadel ska det inte skilja 10 grader mellan 2 nya sadlar i samma bomvidd, märke, årsmodell och modell.
Dock kan det upplevas som en stor skillnad på hästen, men det beror på stoppning, modell var man placerar sadeln osv. Vissa modeller hos vissa märken är bredare/smalare än övriga och då kan det skilja sig i bomvidderna, men det ska inte skilja så mycket som 10 grader om det är samma bomvidd och modell. Man kan ju förvänta sig såna skillnader hos billiga lågprismärken (då menar jag alla lädersadlar under 10 000) men då är det ju oftast mer som det är fel på. Kvalitetsmärken ska inte ha så stora skillnader.

Har mätt ett stort gäng sadlar, ibland mätt 5 st i samma affär av samma märke och av samma årsmodell (t.ex. 5 st Stubben hoppsadlar) som har varit helt nya och jag kanske sett 1-3 graders skillnad, men iom att jag inte kan få ett exakt mått på en klädd bom så kan det lika gärna ha varit mina mått det har varit fel på.
 
Sv: Det här med att mäta grader och listor på olika bomvidder etc...

Det var helt nya vi talade om, direkt från fabrik/tillverkare..

Och inte 'lågprissadlar' heller..

och som sagt, inte bara ett märke, även om just det här märket hade bland de största viddavvikelserna.
 
Sv: Det här med att mäta grader och listor på olika bomvidder etc...

Sen, det är mycket möjligt att man kan mäta tio stycken och få exakt samma vidd, men den elfte, eller tjugofemte är den där extremavvikelsen, det gick vi inte in på. Utan som sagt jag som undrade om hästen låt 'på gränsen' mellan två (för isf vill jag gärna ha den vidare och passa in med padd). Men så var det alltså inte, utan det var för att gardera sig mot när tillverkaren kommer med sådana där avvikelser.
 
Sv: Det här med att mäta grader och listor på olika bomvidder etc...

Jag har aldrig sett så stor skillnad om det inte har varit ett måndagsexemplar, men som sagt - då är det oftast nåt mer det är fel på eller att det beror på en felmärkning helt enkelt.
Tillverkarna till bommen har ju en viss mall de går efter och är det handgjorda sadlar (inte löpande band princip som hos t.ex. lågprismärken och hos de riktigt stora märkena så som CB, Stubben osv) så kan det ju skilja nån grad för att det ju är handgjort, men koppjärn osv brukar ju inte böjas till så enkelt bara för att de sätter ihop bommen, de tillverkas ju i stöpta mallar, det är ju ingen som står och bankar till koppjärn så det blir rätt vidd.
 
Sv: Det här med att mäta grader och listor på olika bomvidder etc...

Men hur mäter man bomvidden eg?
Letar sadel till stoet och har 0 koll på vilken bomvidd hon ska ha.
Skiljer det så mycket på olika märken?
 
Sv: Det här med att mäta grader och listor på olika bomvidder etc...

Mäta bomvidd på en klädd sadel är svårt, dock finns det som sagt en hel del listor med ungefärlig angivelse.

Fast man lär ju börja med att mäta hästen, inte så svårt som det låter, fast det är ju fler parametrar än just bomvidden som ska passa, så enklast är att överlåta det åt sadelmakaren.
 
Sv: Det här med att mäta grader och listor på olika bomvidder etc...

Jo sadelmakare blir det, annars blir det bara fel.:D
Kollar lite på begagnade sadlar dock och då är det ju bra att ha lite koll. Är dock väldigt sugen på Equipe Expression:love:
 
Sv: Det här med att mäta grader och listor på olika bomvidder etc...

Nej, man tycker ju inte det. Men som sagt, det kunde komma in N-märkta som var som M mot W, och M-bommar som var som N, och diverse intressanta förhållanden. Sen var nog den där extremt stora avvikelsen inte så vanlig, men vanligt att det diffade, så att två M låg i olika 'ändar' av skalan.

Oftast så som 'slutanvändare' så har man ju EN sadel (sin egen) att utgå från, och jag tror mycket av diskussionerna att 'men en Stubben 32:a KAN INTE ligga bra om din häst är 105 grader' (jag hittar på siffrorna). Medan personen svär att det gör den visst det, och den är 106 grader minsann, och så tre andra tycker 'näe, de är bara 98 - 100 grader'.

Sen ¨påverkar ju gvetvis stoppningen när det handlar om 'slutprodukten', men när det skiljer redan från fabrik så lär ju skillnaden bli än större om/när du börjar laborera med stoppningen liksom. Och då blir det snett med listorna sålänge de inte är från tillverkaren, mätt på naken bom.
 
Sv: Det här med att mäta grader och listor på olika bomvidder etc...

På Eldshestras sida så är det ju nakna bommar som har mätts bl.a.

Sen beror det ju på hur stora skillnader mellan bomvidderna vi pratar om. Jaguar har ju väldigt små skillnader mellan bomvidderna, ca 4-5 grader bara. Crown har inte heller så stora skillnader, 5-10 grader, och om 2 M ligger i varsin ände av skalan blir det ju bara en skillnad på några grader, och det märks knappt.
 
Sv: Det här med att mäta grader och listor på olika bomvidder etc...

På Eldshestras sida så är det ju nakna bommar som har mätts bl.a.

Sen beror det ju på hur stora skillnader mellan bomvidderna vi pratar om. Jaguar har ju väldigt små skillnader mellan bomvidderna, ca 4-5 grader bara. Crown har inte heller så stora skillnader, 5-10 grader, och om 2 M ligger i varsin ände av skalan blir det ju bara en skillnad på några grader, och det märks knappt.


Som sagt, vi nischade inte in på det sådär jättehårt, utan det kom upp när jag undrade om fbldonnan låg mitt emellan/på gränsen av storlekarna eftersom min fusklapp säger M&N ponny i bomvidd 32 och Crown Warmblood N eller M. Jag var mest intresserad av huruvida hon låg 'mitt emellan', för i så fall vill jag ha en vidare modellen och padda, och var ju läge att pipa till om det.

Men hon låg inte mitt emellan, utan det var för att det varierar såpass.
Sen om 10 graders diff var på Crown eller annat märke det vet jag inte, däremot var/är Crown (enligt P) en av de märken där det är störst/oftast variation. Sen om den i snitt är 5 grader eller mer/mindre, det gick vi inte in på. Dock tillräckligt för att man inte ska 'våga' att bara beställa hem en N till en N-häst eller en M till en M-häst, iom att det kan bli galet. För den N som las på var i den 'smalare' delen av skalan, och den N man får hem kan vara i den 'vidare' delen av skalan. Och att det är så stor skillnad att det tydligt märks enligt P. och han borde veta, tycker man. och det är ju för 'min skull' han skrev båda (dock tack vare trasslet kommer bara N hem med mitt namn på, så den får fan i mig passa annars blir jag knäckt).

För mig kvittar det iofs vad det står för bomvidd på den, jag bara kom att tänka på ändlösa träterier som dyker upp här ibland huruvida sadel X kan vara si eller så många grader eller inte, och alla listor, att man inte ska stirra sig blind på dem utan ha dem som utgångspunkt 'bara' (vilket är nog så användbart).

Kan mäta den klädda bommen när jag väl lagt vantarna på sadel btw.
 
Sv: Det här med att mäta grader och listor på olika bomvidder etc...

Okej, då kan det ju ha att göra med att Crown är så då. Har ju hört från vissa sadelmakare att några av dessa mindre sadeltillverkare är struliga att ha att göra med, de har så mycket att göra och så få sadelmakare så då kan det bli fel ibland (obs, inget illa om Crown! Jag gillar deras sadlar) så det kanske är nåt sånt.

Sen vet jag inte om det är nåt jag skrivit som du syftar på, men det är ju klart man måste prova sadlarna innan man köper en, även om man vet att ett visst märke passar så kan man ju inte bara gå efter bomvinkeln (iom att de flesta hästar är ju mittimellan bomvidder). Men det är mer regel än undantag att folk TROR att deras Prestige (för att dra ett exempel som varit uppe många ggr förut) i 37 bom är rätt för deras 110-115 grader breda häst. Men Prestiges bomvinkelsmall över 37 är strax under 100 grader. Och så många uttöjda Prestige kan det inte finnas..... (isf är det nåt allvarligt fel på deras bommar)
 
Sv: Det här med att mäta grader och listor på olika bomvidder etc...

Och du... Jag hoppas (främst för din mentala hälsas skull ;)) att Warmblooden passar nu och att det inte blir nåt vidare strul...
 
Sv: Det här med att mäta grader och listor på olika bomvidder etc...

Nej, var inte riktat mot dig eller någon annan, utan mer att det känns som en förklaring till de diskussioner när två personer sida upp och sida ner träter om huruvida en sadel X, modell Y och bomvidd Z är över eller under 100 grader t ex. Båda två kan mycket väl ha rätt liksom.

Så tänkte inte bara på någon speciell, men slagits av flera gånger att 'men, hur kan de få så olika mått, mäter de på olika ställen?' Och så kan det ju vara men behöver inte.

Jag själv har ju inte varit i närheten av det annat än att Zaldi Atlanta i 32 var vidare än vad det nu var för märke, som SKULLE vara vidare. Nu kan ju mycket vara 'andra anledningar', men det kan ju t ex vara så att jag hade en 'ovanligt vid' Atlanta i bomvidd 32. Jag har liksom trott att de från fabrik är more or less EXAKT likadana bommarna, och misstänker många tror samma.. Och så är det ju då tydligen inte alltid, även om de flesta märken antagligen inte varierar så mkt som Crown (som ju även P ansåg vara bland de mest 'variationsrika' märkena..)

Och ja, jag hoppas också det blir rätt vidd på WB:n. Att den passar moi vet jag ju, och hästen sa som sagt 'helt okej'. Men då om den med för vid vidd, skulle inte förvåna mig om hästkraken har några tvångstankar om att inte gilla den i 'rätt' vidd :crazy: Men förhoppningsvis inte..
 

Liknande trådar

Utrustning Har googlat i en timme nu men hittar inget svar på min fundering! Hade ut en sadelutprovare igår, och vi kom fram till att min häst ska...
Svar
3
· Visningar
4 768
Senast: mooi
·
Utrustning Bilder kommer ev, vill ha ägarens tillstånd innan jag lägger dem här. Men det borde gå att råda lite allmänt utefter info ändå? Det är...
2
Svar
25
· Visningar
3 333
Utrustning Måste erkänna att jag är på väg ut i sadelträsket igen. Jag har en viss uppfattning om vilka modeller som kan passa mig och hästen...
Svar
4
· Visningar
1 427
Utrustning Jag har problem. Min häst skulle behöva få en sadel utprovad ordentligt. Inga bekymmer, sadelutprovare finns det ju lite här och var...
Svar
8
· Visningar
3 694
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp