Vilken färg på lädret?? [bilder]

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Panikie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 766
P

Panikie

Hej alla glada!

NU är det så att jag alltid har haft svart utrustning till alla mina ponnyer genom åren, men har nu köpt min första stora häst, ett 3 årigt halvblod sto med färgen fux, jag själv är väldigt sugen på att köpa ny utrustning till tjejen i färgena brun på lädret, tycker ni jag är dum? eller är fuxar snyggast i bruna nyanser, jag skulle vilja veta lite vad ni tycker, jag har inga planer att byta ut mina ridstövlar som är svarta osv, utan just, sadel, träns, förbygel, senskydd osv

Jag är lite feg just det här med att byta färg, eftersom jag har så himmla massor av ny utrustning i svart läder, som jag har på tävlings ponnyn, som även min stora häst kan ha, så det känns lite jobbit, men svart läder blir så groft på fuxar.

Jag lägger ut lite bilder så kan ni väl kommentera vilken färg på lädret just DU tycker skulle va snyggast på min fux tjej!

%7B972AE50B-B140-4A2C-B105-91EBEB82C8C7%7D.jpg

%7B2178F584-EC80-4646-A91D-F887D73D6BAB%7D.jpg

%7B553FB530-3DDF-4A1A-A128-FE5574B1D352%7D.jpg

Sv: Vilken färg på lädret?? [bilder]

Har också mörkbrunt till mina fuxar.. jätte fint!

prissemantorp.JPG

2103.JPG

jag har en fux meb bläs och till honom har jag tobacco.
det passor honom jättebra! det är samma färg som hans päls.

brunt är fint på fuxar tycker jag. Tabacco blir lite för ljust oftast och skär sig lite. Svart blir så skarpt..

Min lilla fux pojk har svart;)

Jag föredrar svart eller mörktbrunt på fuxar.

Jag tycker brunt är finare på fuxar men du har en 3-åring och frågan är om det just nu verkligen är värt att byta ut utrustningen? I synnerhet om du har en sadel som passar i dagens läge, vilket jag tycker är viktigast. Om du redan har en bra sadel som ligger bra på hästen skulle jag nog i alla fall avvakta ett tag tills det är dags att byta sadel eller ev. till hästen vuxit klart helt och hållet och då satsa på komplett brun utrustning till hästen.

Jag skulle nog göra så att jag skulle utgå från att första hitta en bra välpassande sadel, sedan utgå från sadelns färg och köpa utrustning i färger som passar/matchar. Om du redan har en bra sadel som hästen kanske ska ha ett par månader skulle jag fråga mig om det verkligen var värt mödan att hitta en ny, passande sadel just nu?
Eller om man kanske skule avvakta lite..

Kan bara inte låta bli fniss...
Varför inte ha FÄRG?
transotyglarbridleandreinslogiccardinalred.jpg

mvh el

Mörkbrunt skulle vara fint på din häst.:)

cactuspower skrev:
Jag tycker brunt är finare på fuxar men du har en 3-åring och frågan är om det just nu verkligen är värt att byta ut utrustningen? I synnerhet om du har en sadel som passar i dagens läge, vilket jag tycker är viktigast. Om du redan har en bra sadel som ligger bra på hästen skulle jag nog i alla fall avvakta ett tag tills det är dags att byta sadel eller ev. till hästen vuxit klart helt och hållet och då satsa på komplett brun utrustning till hästen.

Jag skulle nog göra så att jag skulle utgå från att första hitta en bra välpassande sadel, sedan utgå från sadelns färg och köpa utrustning i färger som passar/matchar. Om du redan har en bra sadel som hästen kanske ska ha ett par månader skulle jag fråga mig om det verkligen var värt mödan att hitta en ny, passande sadel just nu?
Eller om man kanske skule avvakta lite..

Det är just det som är grejen, jag har ingen bra sadel, sadeln min häst har på sig på bilden är min d-ponnys sadel, och nu är det dags att köpa en egen sadel till stora hästen, men uppe på det behövs det också om jag köper en brun sadel, nytt träns, ny hoppplatta, ny förbygel, nya sen skydd, ny vanlig sadel gjord osv. det blir väldigt mkt nytt att köpa, så jag måste verkligen bestäma mig. :crazy: vilket jag tycker är jätte svårt, tankarna har varit att köpa en prestige sadel som jag kan ändra om, men det känns också väldigt onödigt eftersom min häst bara är 3 år?! Just nu har jag henne hos min tränare fram till mitten av maj då 3 års testet är klart, så nu rids hon i en väldigt bra prestige sadel som är min tränares, sen efter testet kommer hon hem till mig i ca 2-3 veckor, sen ska hon iväg på bete i 6 veckor, kanske dumt att köpa ny sadel nu i överhuvud taget?? kanske borde vänta tills efter betet, inför hösten då det blir lite mer utbildning? och kanske då köpa mig en bra sadel fast lite billigare, eftersom jag endå säkerligen kommer få byta fler gånger genom livet. Jag har jätte mkt ny svart utrustning till ponnyn som jag gärna vill annvända, och stora hästen kan ha hans grejer. Så ah hjälp? :(

Elshacera skrev:
Kan bara inte låta bli fniss...
Varför inte ha FÄRG?
transotyglarbridleandreinslogiccardinalred.jpg

mvh el

väldigt snyggt :P

men jag skulle nog känna mig väldigt annolunda på tävlingsbarnorna ;)

Jag tycker du kan vänta till efter betet med att köpa ny utrustning, och då kanske en lite billigare BRUN sadel. brunt är snyggast på fuxar, nästan alla nyanser (finns så många...) Sen kan du ju köpa mer grejer med tiden som nya sen skydd och förbygel etc. Eftersom du ändå inte kommer tävla på ett tag med den hästen spelar det ju ingen större roll om precis allt är i brunt. Eller det kanske det gör för dig?

:idea: Men först med det senaste...
Du kan ju skapa ny trend.
Tänk på bilden som finns på buke med Malin B:s röda ridstövlar. Matchar ju..
mvh El

btw vad är det för sadel på bilderna, märke å modell alltså :d

Jag skulle nog ha avvaktat tror jag, jag har ju en 5-åring och först så hade jag en brun olympic jessica till henne som hon sedan växte ur, då köpte jag en beg. bates till henne och denna är svart, så nu har jag nyligen köpt ett svart billigare träns som ändå verkade vara av hyfsad kvalité. Köpte det i gbg för 300 spänn komplett, det duger tsv. Jag har dock köpt nya skydd som är bruna, även bruna boots etc. Jag köpte även ett nytt schabrak i gbg och det är också brunt,
passar inte svart sadel men jag spar det helt enkelt, det var så fint så jag kunde inte motså att köpa det :d.

Men jag räknar med och få byta sadel efter sommaren igen för hon kommer ridas aktivit i sommar, även tävlas etc. så hon kommer nog ha breddat sig ytterliggare då. Men jag får se om det blir en svart eller en brun sadel då, jag är som du, lite inne på Prestige som man kan värma om, men då är det om jag kan hitta en brun bättre beg. annars får vi se hur det blir.

Men eftersom din häst bara är 3 skulle jag nog avvakta överhuvudtaget med att köpa en ny sadel tills efter betet och då tycker jag nog att du kan köpa en svart i alla fall, men vill du ha brun sadel i framtiden när hästen är färdig vuxen och köper ny utrusting ffa. skydd etc. så tycker jag du ska köpa bruna skydd.

Fidelity skrev:
brunt är fint på fuxar tycker jag. Tabacco blir lite för ljust oftast och skär sig lite. Svart blir så skarpt..

min fux har precis samma färg som tobacco träns/sadlarna och det är skitsnyggt på honom! det skär sig absolut inte!!

Liknande trådar

Utrustning Ja, jag får väl inse att jag ridit i svarta färgskavande stigläder lite länge nu i min lite äldre Stubben Edelweiss NT deluxe. Nu när...
Svar
4
· Visningar
909
Senast: EZMK
·
Utrustning Jag är inne på att köpa en ny sadel efter sommaren och vet inte vilken jag vill ha. Ingen aning alls egentligen... Jag vet i alla fall...
Svar
6
· Visningar
1 738
Gnägg Visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på Utrustning, men det kändes mer som lite oseriöst funderande än ett faktiskt... 2
Svar
35
· Visningar
3 506
Senast: Sporthorse
·
Utrustning Nu när det har gått ett år efter jag köpte min förra kavaj börjar jag sukta på en ny. Då jag är otroligt nöjd med min Animo har jag hela...
Svar
0
· Visningar
839
Senast: carriemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Dejtingtråden del 38
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur