Vilken färg på transporten?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Real_Life
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 1 964

Bukefalos 30 år!

Sv: Vilken färg på transporten?

Hej! Det bästa för din häst är att måla transporten vit. Gissa om det blir mycket varmare i en transport med mörkare färg. Hoppas det var ett råd du ville ha! :idea: Mvh ulrica

Men om transporten målas ljusgrå, är skillnaden mot vit ändå så stor då att det märks när man åker?
När man ska hem har ju transporten stått om det är tävling, men om man har övre delen av luckan öppen och öppnar ordentligt ett tag innan hästen ska in borde den värsta värmen (som kommer oavsett om transporten är vit/ljusgrå) hinna försvinna? Eller?

Vet att de slipade ner allt det blanka på taket först, men jag vet inte vad för färg de använde efter det.

Alla transporter blir varma när de står i solen/det är varmt ute. Spelar troligen ingen större roll vilken färg det är sålänge de är inom den "ljusa skalan". Det var ju inte så väldigt länge sedan som nästan alla transporter var mörkbruna.
Vet att det funnits (och kanske fortfarande finns?) en regel som säger att taket på en djurtransport får vara vilken färg som helst utom svart. Någon annan som har bättre koll på den regeln???

När transporten är i rörelse spelar inte färgen någon som helst roll sålänge ventilationen fungerar som den ska.

När transporten är i rörelse spelar inte färgen någon som helst roll sålänge ventilationen fungerar som den ska.

Stämmer alldeles utmärkt! Men ibland hamnar ekipaget i köer och i andra situationer där transporten står still och när vi mätte upp temperaturen i bilarna (två st Volvo 745) var den svarta mycket varmare.
Att gamla transporter alltid var mörka beror någ på att plyfan inte tillverkades i några andra färger. Jag har bytt ut alla skivorna på min gamla transport från de bruna till nya vita skivor. Kostade 5.500:- för skivorna (karrosseriskivor) men det vär det värt. Innan jag bytte testade jag att lacka de gamla skivorna med båtfärg som man tycker ska hålla för väder och framförallt väta men det "sögs" in vatten i nederkant där man inte kom åt att måla och färgen lossnade på bara två år. Inte snyggt. Taket går bra att lacka om med båtfärg som är anpassad för glasfiber. Hör med färgaffären eller båtbutiken.

Vet att det funnits (och kanske fortfarande finns?) en regel som säger att taket på en djurtransport får vara vilken färg som helst utom svart. Någon annan som har bättre koll på den regeln???

Det finns nya glasfibertransporter som är helt svarta att köpa. Så det finns nog ingen sådan regel.

Men ibland hamnar ekipaget i köer och i andra situationer där transporten står still och när vi mätte upp temperaturen i bilarna (två st Volvo 745) var den svarta mycket varmare.

Det är väl allmänt känt att svart "drar till sig" värmen på ett helt annat sätt än t.ex. vitt, men jag tror inte att skillnaden vitt - ljusgrått är alls lika markant.
:idea: Man kanske borde ha två släp? Ett vitt på sommaren och ett svart på vintern? *ler*
Vet inte om jag haft extrem tur, men har nog aldrig hamnat i någon kö på alla de år jag varit ute med mina hästar i släp. Däremot står ju släpet still på tävlings-/träningsplatsen, det är ju svårt att komma ifrån. Jag hade satt in en fukt/temperaturstyrd fläkt i mitt släp (istället för takventilationen) Den drevs av ett 12V MC-batteri, och skötte sig själv (laddade batteriet ca 1 gång/månad) Tyst, smidigt och hästarna verkade trivas.:)

Japp, jag hade rätt, hon beställde sina stripes hos en reklambyrå. Tyvärr kom hon inte ihåg hur mkt de kostade, men så var det ju några år sedan oxå.. :)

Liknande trådar

• Vilken färg på väggen ska jag ha?
  • M
    Vilken färg på transporten?
  • C
    färg på transporten!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur