Vilken Hingst??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mika17
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 152
  • Visningar Visningar 12 212
Sv: Vilken Hingst??

nej det är inte Vikingen eftersom hans pappa är hennes farfar så är det lite nära..ehehhehe men vi tror på att ta From Above eventuellt.. han skulle nog funkar bra på mitt sto och är inte så dyr..hehehe
Just ja, tänkte inte på de... Ja From Above är fin. Jag gillade för visso inte honom när han tävlada men har börjat få upp ögnen nu!
Tror nog han kan lyckas helt OK i aveln!

då måste jag ha missat den info ngnstans men om jag specar lite..

Hennes rörelser: skritt, trav och galopp..
hennes hals, ansättning, längd och grovlek..
hennes bog
hennes manke rygg och bål
hennes kors
hennes benställning..
hennes hoppteknik...
hennes hovar och hornkvalitét
temperamentet har du beskrivit som bra men du vill att avkomman ska bli ngt lugnare? Alltså finns det lite lite att önska där?
så vad vilka fördelar vill du bevara/förstärka och vilka nackdelar vill du "undvika" hos hingsten?
det här var en del av vad många kanske vill veta för att ge dig ett så gott råd som möjligt... Du ska givetvisd använda en så bra hingst som möjligt då det "lilla" som kan skilja i betäckningskostnader kan göra en stor skillnad på vad du får för ridhäst! Du får ju så mkt trevligare själv!

Jag vill verkligen inte att du ska känna dig förorättad för avel är svårt och jag själv är också ny inom avelscirkusen men man kan få många goda råd av de "gamla rävarna" om man ger info som önskas.. OAVSETT vilken ras man har eller tänkt använda:)

hennes rörelser är helt okej för att vara en travare.. inte alls det där långa "stress" stegen utan hon har en vägvinnande skritt, en bra ridvänlig trav och en gallopp som är rätt rund.. här behövs det alltså lite till för att hon ska bli super.. angående längden så är hon ganska kort och kompakt inte lång och utdragen som de flesta vbl.. hon har en rak och fin rygg (enligt john moore en helt suverän och oförstörd kropp) hon är rak i benen och har torra fina ben.. hopptekniken finns det lite o jobba på men den finns där.. hon hoppar inte som en "kratta" utan vet var hon har benen har hoppat lite grann och hon har funkat jättebra.. kvaliten på hovarna är jätte bra om man frågar hovslagaren han blev imponerad..

hon har en förmåga att stressa upp sig och bli lite "galen" men detta kan såklart ha och göra med hennes tidigare uppväxt hon har inte precis blivit bra behandlad fram tills dess att hon såldes som ridhäst.. jag vill helt bevara hingstens temperament alltså lugnt och stabilt.. sen även hans steg kan bli lite mer lyft i avkomman än i hennes..

ja det håller jag med om detta är verkligen inte lätt men jag får känslan av att de "gamla rävarna" inte har så mycket positivt att säga eller de som har brytt sig.. visst har jag sugit åt mig all kritik både positvi och negativ.. :bump:

Just ja, tänkte inte på de... Ja From Above är fin. Jag gillade för visso inte honom när han tävlada men har börjat få upp ögnen nu!
Tror nog han kan lyckas helt OK i aveln!

mmmm.. :) men vi vet ännu inte än vilken hingst vi ska använda ska kolla runt lite med privat personer om de har någon hingst som är värd att veta.. men om jag betäcker med en travarhingst ¨så är det ju försäljning som gäller än så länge men har faktiskt tänkt köra lite seriöst själv så vi får se..kanske behåller man den ´då det blir aktuellt..

Glömde svara på vad Muscles Yankee hingsten kostade att betäcka med. Han kostar 1000 kr i bokning o 8500 levande föl. Inte så farligt o lagom pris då ja ska behålla dne själv. Tyävrr e hingsten inte godkänd då han inte han prestera nåt innan skada o sen har han inga avkommor ännu. Men han är fin o fin stam med daimod way som morfar.
De e en här på buke som har honom!

Glömde svara på vad Muscles Yankee hingsten kostade att betäcka med. Han kostar 1000 kr i bokning o 8500 levande föl. Inte så farligt o lagom pris då ja ska behålla dne själv. Tyävrr e hingsten inte godkänd då han inte han prestera nåt innan skada o sen har han inga avkommor ännu. Men han är fin o fin stam med daimod way som morfar.
De e en här på buke som har honom!

okej.. dt va ju synd att han blivit skadad.. ja den stammen är bra den du..:) får väl se vad det blir för nått av din.. sånt är alltid kul.. ska du ha denna och köra då.. är du travmänniska??

mmmm.. visst ska jag skippa frieser eftrersom jag ska använda en P.R.E hingst.. han är inte så grov och en annan tjej som rekomenderade hingsten har ett sto som är lika smäckert och hon har användt hingsten 3 ggr nu och det funkar utmärkt.. så det är inget problem.. han är bara 3 cm högre än henne också så det är heöller inte ett problem.. men nu är det såhär att jag vill inte ha ett halvblod, och det har jag förklarat tidigare.. men tack för omtanken... ja en westernras blir kanske nått vid senare betäckning..

Nej, alla behöver ju faktiskt inte gilla halvblod ^^ PRE kan jag tänka mig blir en snygg korsning, de brukar ju ha bra gång och vbl är ju sällan avlade för gång så det blir nog en bra matchning. Lycka till! :)

okej.. dt va ju synd att han blivit skadad.. ja den stammen är bra den du..:) får väl se vad det blir för nått av din.. sånt är alltid kul.. ska du ha denna och köra då.. är du travmänniska??
Ja ja e travmänniska o lite ridmänniska med. men jag börjar att försöka travträna dne. ger de inget resultat så får de bli en ridhäst.

Ursäkta, jag har försökt hålla tyst. Har följt tråden ett tag, undrar bara till dom som säger att PRE-och PRE-korsning inte ska eller kan hoppa/gå fälttävlan. Andalusier/Lusitano kan inte gå "höga hoppklasser"?! Hur kan två korsningar på SHIRE-LUSITANO och SHIRE-ANDALUSIER gå 130 hoppning, med vinster??? Dom är idag 28 år gamla, inte en skada och fortfarande "unga och pigga". Vill inte starta bråk eller nått sådant, jag bara undrar eftrsom några har emot att Lusitano/Andlausier osv inte kan gå dom lite högre hoppklasserna.. :)

Och Mika17: Du har Pm :)

Det är ingen som har något emot det, men är det dem hon ska avla med???????????????????

Ja ja e travmänniska o lite ridmänniska med. men jag börjar att försöka travträna dne. ger de inget resultat så får de bli en ridhäst.

okej..ehehehhe som jag då..eheheh kan faktiskt tänka mig eller har bestämt att jag förmodligen ska ta trav licens sen så att jag får köra lite mer men dt får tiden utvisa när det
blir (förmodligen i skolan)

Nej, alla behöver ju faktiskt inte gilla halvblod ^^ PRE kan jag tänka mig blir en snygg korsning, de brukar ju ha bra gång och vbl är ju sällan avlade för gång så det blir nog en bra matchning. Lycka till! :)

ja det tror jag också faktiskt..dt var därför vi vill ha en PRE för att få upp steget lite..

Jag har sett en korsning vbl-travare/PRE som hade PREns huvud och kropp och travarens rörelser:crazy:

Tyvärr visste den dom visade hästen för mig inte vilken stam den hade.

Intressant! Kan du berätta vad dessa två korsningar heter samt kanske tom har ngr bilder?

först är det den rena PRE hingsten Diestro som ska användas och så mitt vbl sto som är efter Buzzin Brian.. vilket är sån till american winner (pappa till viking kronos) så hon har en hygglig stam.. nej några bilder har jag inte här men kan kanske få ut senare..

Fenestra undrade om PRE-shirekorsningen antar jag......

okej..eheheh kan iinte förstå allt.. letesse (här på buke) va det som berättade för mig om dessa korsningar.. hon la ett inlägg på min tråd lite högre upp upp som ni kan läsa..

Liknande trådar

Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 374
Senast: Murray
·
Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
2
· Visningar
591
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 251
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 717
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Smitare - hur gör ni?