Vilken hund/ terrier?

Bukefalos 30 år!

Men det är ingen nybörjarhund och de kan vara rejält vassa. Jag skulle inte rekommendera en JRT om det var första hund.
Fast de måste ju bero på tidigare erfarenheter? Jag köpte en bichon som min första hund just för att de ska vara bra förstahundar. Men jag har hållit på med häst hela mitt liv, och hade erferenhet av att varit stående hundvakt till JRT, tysk jaktterrier, rottweilers och australien shepheard. Jag höll ju på att fostra livslusten ur min bichon innan jag insåg att jag stod med en hund som jag måste uppmuntra till bus.

Fast de måste ju bero på tidigare erfarenheter? Jag köpte en bichon som min första hund just för att de ska vara bra förstahundar. Men jag har hållit på med häst hela mitt liv, och hade erferenhet av att varit stående hundvakt till JRT, tysk jaktterrier, rottweilers och australien shepheard. Jag höll ju på att fostra livslusten ur min bichon innan jag insåg att jag stod med en hund som jag måste uppmuntra till bus.
Jag är nog inte helt säker på vad du menar.
Vad jag menar är att om man inte har tidigare erfarenhet av lite vassare hundar är JRT inte ett optimalt val av ras. Jag har uppfattningen att man behöver den erfarenheten för att förstå vad det är man köper om man skaffar en JRT.

Förstår helt vad du menar och jag tycker att det blir lite fel att säga att vissa hundar inte är (eller är) bra förstahundar, för det beror ju också på vad man önskar, vilken personlighet man själv har osv. Jag hade nog själv haft lite svårt att ha en sån hund som du beskriver din bichon - jag behöver generellt lite tuffare individer (och hade följaktligen en terrier som första egna hund :D )

Jag håller med. Man bör veta vad man ger sig in i och vara beredd att lösa eventuella problem oavsett vilken hund man skaffar. Och även om man köper en ras som anses bra för nybörjare så kan man få en individ som visar sig kräva sin människa. Har träffat ett antal sådana ekipage i retrieverkretsar.

En del hundägare skulle inte kunna reda ut ens den mest mjuka och följsamma lilla knähunden. Men jag tycker att det är dumt att sätta ribban efter dem och säga att den och den rasen ska du vara si och så erfaren för. Du kan ha hund i 30 år och ändå vara helt oemottaglig för kunskap, eller du kan ha din första och nörda in dig för att det ska blir rätt. Det är hur du är som person som är det viktiga.
Precis.

Kunskap och personlighet tror jag är mycket viktigare än ev vana sedan innan.

Jag är nog inte helt säker på vad du menar.
Vad jag menar är att om man inte har tidigare erfarenhet av lite vassare hundar är JRT inte ett optimalt val av ras. Jag har uppfattningen att man behöver den erfarenheten för att förstå vad det är man köper om man skaffar en JRT.
Fast då är ju kravet in att det är en dålig första hund, utan man behöver vana av tuffare hundar och förstå att en hund inte är en soffprydnad.

Jag tycker personligen inte att en russel är en "skarp" hund på det viset.
Alla jag har haft att göra med har varit otroligt positiva, roliga och lätta att lära. Skärpan kan däremot finnas gentemot andra djur och hundar ibland. Jag är så himla besviken på mig själv som i början lyssnade på folk som sa att terriers är hårda och tuffa och måste hållas kort och hanteras på något särskilt vis, jag svek min hund där. Jag hade tur att hon var förlåtande och vi kom igen tillsammans!

Shiban var betydligt vassare och mindre förlåtande men har inte alls samma rykte.
Schäferhunden kände sig nog aldrig orättvist behandlad - var jag missnöjd letade hon fel i sitt beteende. Om folk vek sig blev hon ängslig. Hon krävde en tydlighet som många nog kan tro är "hårda tag" och hade nog mått bättre av en snyting än jamsande. Pysslingen och taxarna kunde be en dra åt h-e och vägra att prata med mig om jag var orättvis eller oklar. Och de drev med folk som vek ner sig. Så upplever jag terriers också. Min fd svägerska hade jackies.

Jag tycker personligen inte att en russel är en "skarp" hund på det viset.
Alla jag har haft att göra med har varit otroligt positiva, roliga och lätta att lära. Skärpan kan däremot finnas gentemot andra djur och hundar ibland. Jag är så himla besviken på mig själv som i början lyssnade på folk som sa att terriers är hårda och tuffa och måste hållas kort och hanteras på något särskilt vis, jag svek min hund där. Jag hade tur att hon var förlåtande och vi kom igen tillsammans!

Shiban var betydligt vassare och mindre förlåtande men har inte alls samma rykte.
Instämmer helt och hållet!

Önskvärt är ju att man väljer en individ som är efter hundar som gjort BPH då variationerna inom en och samma ras kan vara väldigt stor. Mina omplacerade belgare lärde sig att låta bli katterna och hönsen men mallen var även en mycket duktig råttjägare och var hjälpsam att både valla hem hönsen om jag behövde stänga tidigare och att spåra upp dem om de rymt ut på fälten, men det är ändå ingen ras jag skulle rekommendera till någon utan tidigare hundvana. Varulven kallades inte för varulven inte för inte, trots mina tidigare erfarenheter av hundar och rasen så lärde han mig enormt mycket under våra år tillsammans. :heart

Jag hade naturligtvis kollat upp deras linjer innan jag tog hem dem och kände till deras historik.

Hur är border terrier? Är det en ras som faller i samma kategori som Jack Russel eller spelar de i en helt annan liga? Hur isf.

Hur är border terrier? Är det en ras som faller i samma kategori som Jack Russel eller spelar de i en helt annan liga? Hur isf.
Kan hålla med om att de kan vara mildare. Framför allt mot människor. Tycker de har lite mer "will to please". Är nog också en mer homogen ras med jämnare temperament sett mellan individer.
Fungerar oftast bra med familjens djur som de introducerats till som små. Ger dock inga garantier för lösa höns, med det hade jag inte gjort med JRT heller. :)

Bifogade filer

• ice.webp
    ice.webp
    102,3 KB · Visningar: 43
Gjorde lite efterforskningar och kom över en video på en border terrier som jagade gris i hägn. Var det sjukaste skall jag hört. Så jag backar på den tanken.

Kanske svårt att få en hund med lite klös i som inte skäller öronen av en men det hade vart positivt.

Kan hålla med om att de kan vara mildare. Framför allt mot människor. Tycker de har lite mer "will to please". Är nog också en mer homogen ras med jämnare temperament sett mellan individer.
Fungerar oftast bra med familjens djur som de introducerats till som små. Ger dock inga garantier för lösa höns, med det hade jag inte gjort med JRT heller. :)
Jag håller med om will to please, och kanske lite mindre drift generellt beroende på linje. Russlarna är tokroliga att träna med, men som exempel går nästan alla BT's lösa här i byn (det finns många!) medan russlarna är typ 50/50.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka