Vilken hund?

De flattar som jag har varit i kontakt med har alla behövt en ordentlig dos med både pykisk och fysisk motion/dag.

Och alla som jag har träffat har använt sin flat i något form utav jakt + spår, lydnad och agility.
 
Héj igen!

Nej, det spelar ingen roll vart du bor, bara hunden kommer till skog eller fält där den kan springa!
Vi bor lika nära stan som skogen och det är super!

Lycka till åter igen, med flatten ;)

/Frida :banana:
 
Menar du flat så finns det svarta och bruna, det finns även gula men det är ingen önskvärd färg...
 
Vad fin! Har du bild på brun oxå? eller finns det ngn bra kennel som jag kan leta själv på? :bow:
 
nån som vet varför de brunsa labbarna (kanske inte alla men jag har hört att vissa få det) hängiga ögon när de blir gamla, att det röda i ögat alltså syns? Är det så med bruna flats också?
 
vad ska man titta på när man köper vovve? Exempelvis cockerspaniel eller Flatcoated retriver?. Hur ska ögonen se ut, pälsen, kroppen? :confused: :confused:
 
VA??? :confused:
Gul Flat? Det har jag då aldrig hört eller sett förut. Ser ju ut som en golden förutom pålsen...

Kenneln som vi köpte våran Flat senast ifrån är: www.flatterhaft.se
En underbar kennel.

Tro mig, om du köper en Flat kommer du vara sååå glad för det!

Alla som har träffat våra flatar genom åren har blivit sååå kära :love:

Tro mig!

Flatarnas ögon får inte vara runda, pälsen skall vara glansig och likna setterns ganska mycket. Inte som Golden, fet päls utan luftig och fin! Detta gör också att de inte luktar så mycket. De skall vara smala i kroppen.

Underbara hundar verkligen! :love:

Lycka till!

/Frida :banana:
 
Tack för svar! Jo, jag har trffat en flat, den var jättegullig!

Tycker det är sååå svårt att se på små åtta veckoers valpar hur pålsen och allt är/ska vara!!!! Men det kanske funkar. :bump:
 
Cocker

Jag har också en cocker - som jag INTE jagar med och hon mår utmärkt. Faktiskt tror jag inte att speciellt många hundar från utställnings/sällskapslinjer behöver jaga för att må bra, även om många gör det (tills för bara ett par år sedan var jaktmerit ett krav för att få utställningschampionat). Köper man däremot en jaktcocker är det naturligtvis en annan sak. Däremot så uppskattar cockern aktiviteter: agility, lydnad, viltspår brukar vara populärt. Det allra viktigaste för många cockrar är dock att få VARA MED familjen, men naturligtvis behöver de aktivering och motion.

Cockerklubben har en mycket bra hemsida: www.cockerklubben.nu där du kan gå in och titta. Föräldrarna till de valpkullar som finns anmälda till valpförmedlingen måste uppnå vissa hälso- och meriteringskrav.

För att cockervalpar skall få registreras över huvud taget är det krav att föräldradjurens Hd-statusen är känd (fria höfter för att få med kullen i förmedlingen) och att de är ögonlysta inom ett år före parning. Detta för att det finns PRA i rasen.

Vill man ha en hund som skall ställas ut måste man vara medveten om att pälsvården kan vara tämligen omfattande. Jag borstar/kammar igenom min 1-2 ggr/vecka, badar var 3-4 vecka och försöker trimma lite då och nu. Att lämna in hunden för trimning kostar ca 400. Trimlista finns på Cockerklubbens hemsida.

Cockern finns i massor av olika färger. De vanligaste är blue roan ("svartskimmel"), svart och röd.

Om du går in på Cockerklubbens hemsida finns det länkar till massor av uppfödare. Bland HEMSIDORNA (jag har ingen erfarenhet av själva kennlarna!) kan jag rekommendera några som har mycket matnyttig info: A One's (mkt statistik, tar även upp rasbundna problem), Manaca's (bästa trimsidan), Merry Cocktails (mkt bra om färger m.m.), Meryl (här kan du läsa om jakt och jaktcockrar samt utställning och se skillnaderna mellan typerna), Westerner och Evermore (underbara foton!) för att ta några.

Rasstandard finns på Cockerklubbens sida.

Hälsningar

Anneli
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 929
Övr. Hund Jag är en roliga människa jag..Ena sekunden vill jag ha häst, andra sekunden vill jag ha hund. Jag tror det handlar om att jag vill...
Svar
12
· Visningar
1 128
Senast: kackle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp