Vilken hund?

Haha :)

Jo jag vet det, har haft både labbar och tollare som gått grund kurs i lydnad och herregud säger jag :D

Som en virvelvind :crazy: ;)
 
Min yngre hund har jag riktigt triggat på godis från det hon var valp. Men jösses jag tror att det blev lite för mycket. Nu tar hon meterhöga hopp för att få några torra gamla godisbitar. Man lär så länge man lever, nu vet jag att man kan göra det för mycket också. Man vad gör det när man är så SÖT! Jag hoppas att vi är klara för lydnadsklasserna till våren/sommaren. Som vanligt är det ju platsliggningen som jag får ont i magen av. Även om allt annat fungerar så kan man ju inte starta om hon verkligen vekrligen inte ligger...
 
labben? från en gård på landet :smirk:. men han har visst fina föräldrar! fick ingen stamtavla då det var tjuvparning och deras linjer inte alls passade ihop så hanhundsägaren vägrade skriva på att hans hund var pappa, han tyckte att valparna var så fula :angel:.
 
Simma sova gosa mysa = Newfoundlandshund

De används ju som livräddningshundar i vatten och kan även hjälpa till att dra roddbåten åt dig om du tappat årorna.
Agility däremot får du kanske lov att skippa :p
Jag hade en Njuffe vars mamma inte kunde vara med på en badstrand. Hon skulle "rädda" alla barn som plaskade i vattnet och det uppskattades inte av föräldrarna (och sedan bör ju inte hundar vara på allmänna bad förstås.......)
En Newfoundland behöver inte alls vara slö och långsam. De lättare typerna är både vakna och arbetsvilliga.

mvh Suzanne
 
Tack för all hjälp alla!


Åh! Precis de svar jag ville ha! Jag älskar Cockrar!! Jag har rottweiler nu... Så jag har erfarenhet av hund. Haft en rottweiler innan dess. Den rottan jag har nu bor hos min pappa (Obs!!familjens hund, har inte bara lämnat henne där! :)) Men jag tänkte skaffa egen hund när jag flyttar hemifrån,antingen vänta på en rottisvalp från damen vi har nu eller satsa på en mindre vovve. Ska ju kanske bo i lght!

Jag har hört att cockrar är väldigt känsliga! stämmer det? ex. att de blir väldigt ledsna och tar åt sig när man ryter till och höjer röst. (mer än Andra hundar...)
 
Om jag har förstått det rätt så vill du ha en pigg hund som akn slappna av? =)
Om du inte har någon direkt hundvana bör du inte skaffa en rottweiler, jag skulle heller inte rekommendera en schäfer faktiskt. Dessa är båda brukshundar som behöver mycket psykisk och fysik motion för att må bra. Båda raserna, främst schäfern har dessutom mängder med ärftliga sjukdomar.
Mitt förslag är att du köper en liten hund (i agility fungerar inte allt för tunga hundar) som är lätt och smidig. En engelsk cocker är nog ett bra val, dessa behöver inte alls jaga som vissa säger. Jaktinstinkten har avlats bort mer eller mindre medvetet. Säger inte att instinkten är borta bara att den inte är så stark.
Eller så kan du köpa en tollare, labrador (var försiktig med vad du köper, kolla stamtavlan mycket noggrant), engelsk springer spaniel, cavalier, softis eller varför inte en mindre huskey?
Om du inte vill kliva upp så tidigt så rekommenderar jag inte en bichon frisé. De har små blåsor och behöver gå ut enligt vissa varannan timme. Mina behöver gå ut efter kanske 3-4 timmar. Detta kan även gälla fler småraser.
Jag tycker att du ska gå in på forumet på www.vovve.net och fråga samma fråga.

Mvh Malin ;)
 
En engelsk cocker är nog ett bra val, dessa behöver inte alls jaga som vissa säger. Jaktinstinkten har avlats bort mer eller mindre medvetet. Säger inte att instinkten är borta bara att den inte är så stark.

Jag är väl en av dom som skrivit att ckocker,labbe och tollare är jakthundar. Men som jag också skrivit så betyder inte det att alla individer är jaktpräglade.
Men man skall ha det i åtanke, att just den valp man får "KAN" ha mer jaktinstinkt och mår därför bättre om den får utöva sin specialite.
 
Jo om man bor så till att hunden får vara ute VÄLDIGT mycket, helst snö större delen av året och om man är intresserad av drag :smirk:

Min brors Alaksan Huskey är en alla tiders mysig familjehund, men dom bor i Åre och han får göra det som han är avlad till (större delen av året ) :)
 
Inte en svensk lapphund, de har massor av jakt i sig!
Har haft en sådan och hon jagar fåglar och spårar älgar mest hela dagarna :D. Kräver dessutom att vara ute större delen av dygnet.
 
Hejsan!

Inte för att detta är den rasen jag gillar mest utan för att den stämmer perfekt på din beskriving är Flat Coated Retriver !

Underbara hundar som anpassar sig efter en själv! Vill du ta det lungt, som oftst vi vill hemma så lägger de sig ner och vilar.

Lycka till och satsa på Flatten !
 
Det där med att de måste jaga och liknande är inget måste.
Detta är våran tredje Flat och de två tidigare jagade vi inte med! De älskade livet!
Den vi har nu kanske vi ska jaga med, men det få vi se hur det blir!

Det är absolut inget måste även om de gillar det, man kan ha roligt med de på flera andra olika sätt!

Lycka till åter igen!

/Frida :banana:
 
Men trivs de i stan i lght? självklart kommer jag att ta ut de i skogen och på landet så ofta jag kan, men det blir ju inte varje dag....
 
bara dom får tillräkligt med aktivering/motion så är det strunt samma var hunden bor..
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 929
Övr. Hund Jag är en roliga människa jag..Ena sekunden vill jag ha häst, andra sekunden vill jag ha hund. Jag tror det handlar om att jag vill...
Svar
12
· Visningar
1 128
Senast: kackle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp