Vilken hundras är bäst som aktiv förstahund?

Jag har en staffe och hon skulle älska det livet som du erbjuder!

Min hund skäller aldrig, inte ens när det ringer på dörren. Hon kan gläfsa lite av upphetsning när man leker med henne, men det är det enda.
Och leker, det gör hon gärna. Hon är påhittig och busig, och bjuder gärna in. Viktigt att redan från början markera att det inte är okej att bita i händer/kläder, det vill man inte att en vuxen staffe gör. Staffarna överlag kan vara rätt buffliga, så det är viktigt att vara tydlig från början. Det finns en anledning till att de ofta kallas för bulldozers och pansargrisar 😁

Jag känner många som tränar och tävlar med sina staffar. Nose work och rallylydnad är populärt men jag vet de som tävlar i lydnad, agility och spår också. Vet även några som håller på med apport. Weight pull och andra draggrenar är också populära. De flesta hundar har hög will to please, men inte alla såklart eftersom de inte är avlade för det.

Min hund tycker att långa promenader i skogen är det bästa som finns. Jag har henne alltid lös, hon har noll jaktinstinkt. Hon reagerar inte ens när grannens katt stryker förbi precis framför henne. Dessutom är hon otroligt lyhörd och flockbunden. Precis som alla andra staffar älskar hon människor. Även där måste man vara tydlig från början, det är inte okej att hoppa på människor och pussa dem i ansiktet 😘

Min hund kan vara ute och traska i oländig terräng i tre timmar ena dagen och ligga på sofflocket hela dagen en annan dag. Hon hatar regn och blåst, då får man nästan bära ut henne. Ute är hon nyfiken och busig, inne ligger hon mestadels och sover men vill gärna busa lite emellanåt. Hon är aldrig rastlös och hon vankar aldrig runt. Just nu ligger hon i den enda solfläcken på golvet i köket och solar. Hon vill för det mesta vara nära men hon är relativt självständig (jämför med många andra staffar) och går ibland iväg och lägger sig någon annanstans.

Om du ska köpa en staffe är det viktigt att du är noga i urvalet, då staffar har en del hudproblem och problem med allergier. Viss könsagressivitet finns också, men jag känner ingen staffe med det problemet. En del höftledsproblem finns men en seriös uppfödare avlar aldrig på en hund med oröntgade höfter.
Du måste också ha i åtanke att staffen kan vara en hund med rätt skarpt psyke, så det är viktigt att miljöträna tidigt. En staffe med bra och fint psyke klarar allt. De är orädda och nyfikna men samtidigt inkännande och lyhörda. Och skitroliga! Generellt är de inte skotträdda.

C46CA5A2-126B-4A46-A0D1-0D0F44BF8A38.jpeg

Busig 💕
 
Senast ändrad:
Ett jätte-generellt svar är att lägga dig i underkant vad det gäller aktivitetsnivå och behov för du kommer ändå bli förvånad över hur kapabel den typen av hund är att följa med på den typen av aktivitet du beskriver. Jag tror att många som vill ha lättlärda hundar och hundar som är pepp på aktiviteter såsom vandring och träning siktar alldeles för högt och därför blir överraskade av att hundarna kräver så mycket. Jag tycker snarare du ska sortera bort "nedifrån" på aktivitetsskalan än "uppifrån", om du förstår vad jag menar. Så nej jag tror inte alls du har orimliga krav. Men akta dig för att fixera dig vid att hunden ska klara toppturer och charmas av rasbeskrivningar av hundar som "hänger med på allt". Det är hundar som VILL och KRÄVER att de ska få hänga med på allt :D

Jag har själv gjort "misstaget." Jag har en vallhund som visserligen är fantastisk vad det gäller både att lära sig saker och att hänga med på diverse men hon är också som många vallhundar ofta är: lätt till skall, smått neurotisk, har separationsångest, kräver massor för att hon ska vara nöjd i lägenheten. Flera timmars promenad varje dag och mental stimulans varje dag. Jag var ju beredd på det och tycker jag har en fantastisk hund, men med nästa hund tänker jag inte göra det lika svårt för mig själv.

Vad gäller specifika rastips... jag har bara ägt olika vallhundsraser och det enda jag kan säga är väl, välj inte en vallhund utifrån din beskrivning. Framför allt står det och faller på lägenheten, närhet till skall, och aktivitetsmängden under vintern.

Så, kika i sällskapshundar-genren, prioritera friska, sunda och välbyggda raser utan höftbesvär och dylikt och spana på vad rasen har för resultat i olika lydnadsgrenar osv.

Ja, jag är ju alldeles för sugen på en vallhund... Drömmer om en border collie eller en australian cattle dog. Men det får jag bara drömma om om inte min livssituation ändras drastiskt snart.

Har dock sneglat lite på dom något mindre krävande vallhundarna, corgi, västgötaspets och lapsk vallhund. Någon som har erfarenhet av dom? Bör jag utesluta även dom?
 
Ja, jag är ju alldeles för sugen på en vallhund... Drömmer om en border collie eller en australian cattle dog. Men det får jag bara drömma om om inte min livssituation ändras drastiskt snart.

Har dock sneglat lite på dom något mindre krävande vallhundarna, corgi, västgötaspets och lapsk vallhund. Någon som har erfarenhet av dom? Bör jag utesluta även dom?
Både västgötaspets och lapsk var på min kortlista över raser när jag skulle hjälpa Släkting att växla ner från schäfer - båda raserna innehåller helt underbara individer och en del hundar jag upplever som lite tråkiga :o. Jag skulle inte utesluta raserna. Jag träffar ofta riktigt attraktiva västgötar på mina hundpromenader (de är släkt ;)). @Vastgota?

Och corgie - läs Corgietråden och ropa på @Fruentimber och @Bulldoozer. De verkar ha riktigt roligt med sina hundar.
 
Det låter som att en labrador av normaltyp kan bli en bra kompis till dig. En glad och positiv hund som är lättsam att träna (rasen ska ju ha gott om will-to-please), den hänger med på allt du har lust med, är inte vaktig, lättskött och vädertålig päls.
 
Både västgötaspets och lapsk var på min kortlista över raser när jag skulle hjälpa Släkting att växla ner från schäfer - båda raserna innehåller helt underbara individer och en del hundar jag upplever som lite tråkiga :o. Jag skulle inte utesluta raserna. Jag träffar ofta riktigt attraktiva västgötar på mina hundpromenader (de är släkt ;)). @Vastgota?

Och corgie - läs Corgietråden och ropa på @Fruentimber och @Bulldoozer. De verkar ha riktigt roligt med sina hundar.
Mitt nick till trots så rekommenderar jag inte Västgöte till den som vill träna. Det finns jätteroliga västgötar, har jag hört, men min gör bara det han själv vill. Eftersom i princip ingen avlar på arbetsegenskaper så är det svårt att veta vad man får. Jag tycker att min korhåriga collie är mycket lättare, på alla plan. Kortisar är en ras betydligt fler borde ta sig en titt på. Arbetsglad, lätthanterlig, kan lätt ligga på sofflocket en hel dag. Urmysig hund, om man bara är noga med uppfödare.
 
Jag vill gärna ha skaffa hund men är osäker på vilken ras som passar bäst till min livsstil. Och jag tror jag behöver hjälp. Här kommer min HELT orimliga lista på önskemål:

  • Mellanstor check
  • Lättlärd/tycker lydnads träning är kul nog att orka hålla på med en del check
  • Vänligt temperament check
  • Orkar följa med på joggingturer, gå på topptur i fjällen och cykelturer check
  • Klarar av att gå i svår terräng, typ stora stenbumlingar, stockar, djup snö och branta backar Alltså inga problem i normal terräng, jag fattar inte var du promenerar nånstans det låter ju mer som parkour eller nåt? Mina hundar har inga problem med att ta sig fram där jag tar mig fram.
  • Samtidigt inte bli galen och äta upp väggarna om den inte får supermycket motion några dagar i veckan. På sommarhalvåret tränar jag mest ute, så då är det inga problem, men på vintern gymmar jag gärna inomhus ett par dagar i veckan, och då kommer jag bara ha tid för kanske totalt 1h promenad dom dagarna... (plus lite mental stimulans) Nja, min ena blir less efter två dar utan träning och den andra verkar liksom bli likadan, däremot så funkar mental stimulans bättre än ren motion för att få dem trötta. Man kan liksom inte förvänta sig att man ska kunna dra ner på aktiviteterna bara för att det blir vinter..
  • Helst inte för krulligt eller långt hår (jag vet att man inte ska gå på utseende när man väljer ras, men kalla mig ytlig då ^^) Check
  • Kunna bo i lägenhet Check
  • Inte allt för nära till skall pga ovan nämnda lägenhet (jag har förstått att det går att jobba bort en del dock) Corgis HAR lätt till skall, särskilt om de är understimulerade men mina är det inga problem med, de skäller mindre än de andra hundarna och slutar när man säger till dem.

Har två cardigans och får man en med bra mentalitet och lagom motor så skulle jag säga att det är väl inte en helt omöjlig första hund om man är beredd på att det är en AKTIV hund och är beredd att lägga ner tillräckligt med träning för att hunden ska bli nöjd. De som skaffar sin första hund förstår oftast inte vad "aktiv" innebär, det innebär inte att bara för att du tror att du kan gå långpromenader varje dag (iallafall när det fint väder) så är hunden nöjd. Aktiv innebär att hunden behöver tränas både mentalt vilket för nybörjare innebär kurser för att förstå hur man tränar hund och fysisk träning.
Egentligen klarar vilken sällskapshund som helst som har någonlunda okej kroppstyp det du skriver ovan men är mycket mindre krävande, de flesta hundar som får en bra grund är hyfsat lättränade också.
 
Har två cardigans och får man en med bra mentalitet och lagom motor så skulle jag säga att det är väl inte en helt omöjlig första hund om man är beredd på att det är en AKTIV hund och är beredd att lägga ner tillräckligt med träning för att hunden ska bli nöjd.
Förlåt men jag blir lite fnissig av det här.
Det är ju självklart att man kan skaffa corgi som första hund om det är rasen man vill ha.
Finns nog ingen ras som inte går att ha som första hund, det handlar ju mer om ens intresse och det är bara på buke corgisar verkar vara i klass med riktiga bruksavlade bruksraser.

(Jag tycker alltså tipset i sig är bra! Det är en kul ras!)
 
Förlåt men jag blir lite fnissig av det här.
Det är ju självklart att man kan skaffa corgi som första hund om det är rasen man vill ha.
Finns nog ingen ras som inte går att ha som första hund, det handlar ju mer om ens intresse och det är bara på buke corgisar verkar vara i klass med riktiga bruksavlade bruksraser.

(Jag tycker alltså tipset i sig är bra! Det är en kul ras!)

Jag har hittills inte träffat en enda smart corgi:o har haft tre stycken olika på kurser/träningsgrupp samt flera kollegor med corgis. Tycker dom verkar vara perfekta hundar till sällskap. Har mest erfarenhet av pembroke dock. Brukshundar är de väl verkligen inte även om enstaka kan passa till lättare klasser. De flesta har väl ändå corgi som sällskap?
 
Jag har hittills inte träffat en enda smart corgi:o har haft tre stycken olika på kurser/träningsgrupp samt flera kollegor med corgis. Tycker dom verkar vara perfekta hundar till sällskap. Har mest erfarenhet av pembroke dock. Brukshundar är de väl verkligen inte även om enstaka kan passa till lättare klasser. De flesta har väl ändå corgi som sällskap?
Det är min bild med faktiskt, de få jag träffat har alla varit sällskap - även om man tränat lite med dem liksom.
 
Förlåt men jag blir lite fnissig av det här.
Det är ju självklart att man kan skaffa corgi som första hund om det är rasen man vill ha.
Finns nog ingen ras som inte går att ha som första hund, det handlar ju mer om ens intresse och det är bara på buke corgisar verkar vara i klass med riktiga bruksavlade bruksraser.

(Jag tycker alltså tipset i sig är bra! Det är en kul ras!)

Jag har hittills inte träffat en enda smart corgi:o har haft tre stycken olika på kurser/träningsgrupp samt flera kollegor med corgis. Tycker dom verkar vara perfekta hundar till sällskap. Har mest erfarenhet av pembroke dock. Brukshundar är de väl verkligen inte även om enstaka kan passa till lättare klasser. De flesta har väl ändå corgi som sällskap?

Det är min bild med faktiskt, de få jag träffat har alla varit sällskap - även om man tränat lite med dem liksom.

+ TS

Jag tycker pembroken verkar ämna sig bättre åt sällskap än cardigan, baserat på min erfarenhet som nu ändå har träffat en stor mängd av båda raserna under flera års tid. Man brukar ju tala om att pembroken är mer av en "spetshund", lite likt västgöten, dvs gör gärna lite som den vill. :)

Att de flesta har de till sällskap är ju inte särskilt konstigt med tanke på avelns inriktning. Extremt få uppfödare jobbar för att ta tillvara på raserna arbetsegenskaper, tyvärr, och valpköparna blir ju också därefter. Raser där utställningstitlar är basen för avelsarbete hamnar ju helt enkelt i "sällskapshundträsket" ofta.

Med det sagt, så tycker jag själv att de mest balanserade corgis jag träffat har varit från bevisat arbetande linjer. Mentalitet och hälsoläge är svajigt i båda raserna. Det, tillsammans med arbetsegenskaper, är helt enkelt inte så intressant för en majoritet av uppfödarna, och det ger ju resultat därefter. Men det finns bollar i rullning för att ändra detta. Rasklubben anordnar nu egna BPH och vi erbjuder flera vallningsläger både vår och höst som oftast är fulltecknade, vilket förstås är fantastiskt roligt. :) Jag har varit med på samtliga, och varje gång är det flera som får upp ögonen för vilken kapacitet det kan finnas i våra hundar.

Själv försöker jag ju lobba för att fler ska mentaltesta, hälsotesta och jobba med sina hundar. Jag har en avelshane i dagsläget som jag endast lånar ut till tikar som möter just de kraven. Ett litet steg på vägen, helt enkelt. I dagsläget är han mig veterligen den enda hanen i Sverige som är friröntgad både fram och bak, MH-testad med bra resultat och med resultat inom arbete.
 
Testar din lista med rasen jag har, sheltie!

Hej



Jag vill gärna ha skaffa hund men är osäker på vilken ras som passar bäst till min livsstil. Och jag tror jag behöver hjälp. Här kommer min HELT orimliga lista på önskemål:

  • Mellanstor Check!
  • Lättlärd/tycker lydnads träning är kul nog att orka hålla på med en del Check!
  • Vänligt temperament Check!
  • Orkar följa med på joggingturer, gå på topptur i fjällen och cykelturer Check!
  • Klarar av att gå i svår terräng, typ stora stenbumlingar, stockar, djup snö och branta backar Check!
  • Samtidigt inte bli galen och äta upp väggarna om den inte får supermycket motion några dagar i veckan. På sommarhalvåret tränar jag mest ute, så då är det inga problem, men på vintern gymmar jag gärna inomhus ett par dagar i veckan, och då kommer jag bara ha tid för kanske totalt 1h promenad dom dagarna... (plus lite mental stimulans) Check! (min älskar att vara aktiv, men har absolut inga problem med mindre aktiva perioder heller)
  • Helst inte för krulligt eller långt hår (jag vet att man inte ska gå på utseende när man väljer ras, men kalla mig ytlig då ^^) De är ju långhåriga. Finns de som klipper ner dem, men...
  • Kunna bo i lägenhet Check!
  • Inte allt för nära till skall pga ovan nämnda lägenhet (jag har förstått att det går att jobba bort en del dock) Hm, det är inte för intet de ibland kallas skälltie... nära till skall har de absolut, precis som många vallhundar.


Vad tror ni? Går det att uppfylla alla dessa helt orimliga krav? Har ni tips?
Sammanfattningsvis kanske en ras att fundera lite på?
 
Jag är absolut ingen hundexpert, men om jag ville ha en hund som TS beskriver ( och det är en sådan hund jag själv skulle vilja ha) hade jag aldrig valt en Golden. De Golden jag har haft närkontakt med har inte passat in på TS beskrivning
Min golden passar in på i stort sett alla punkter :) dock är han ju långhårig och behöver mer än en timmes promenader per dag men nån dag i veckan klarar han sig utan det.
 
0
Eurasier kanske? Verkar okomplicerade och trevliga!

Det var en annan bukefalist (@machafuko ) som om jag minns rätt ville ha en aktiv förstahund och provade med eurasier. Där ville hunden mindre än ägaren, och jag TROR att eurasier kanske inte är så lättmotiverade. Om TS vill träna lydnad är det kanske inte så kul.

Men nu har jag kanske blandat ihop trådens TS med @Maniac123 🙈
 
Testar din lista med rasen jag har, sheltie!


Sammanfattningsvis kanske en ras att fundera lite på?

Jag tänkte också på sheltie. Min går att checka av på allt utom mellanstor (6-6,5 kilo tycker jag är en liten hund.) Men om man väljer en stor valp med stora tassar så får man kanske en modell större :laugh:.
 
Jag har inte hävdat att det är i klass med en brukshund men många cardigans jag träffat är antingen ljudande eller övergödda så att de knappt orkar gå och med problembeteenden, den andra delen jag träffat är arbetande, harmoniska och lätta att ha att göra med. Ljudandet och problembeteenden tror jag delvis är en bieffekt av att de får för lite stimulans (och till en viss del att alla uppfödare inte är så nogräknade angående mentaliteten) och det är ingen jätte-kombo tillsammans med att bo i lägenhet som ts önskar om det inte så att hon är säker på att hon verkligen är beredd att lägga ner en del tid på träning om hon får en individ som behöver det oavsett vilken ras hon väljer.
Överlag så har jag noterat att många tror att aktiv = hunden kan hänga med på långpromenader och orkar med en joggingtur, fast det kan ju vilken ras som helst som inte har grava fysiska problem.

Nu var det kanske inte så lysande formulerat men jag har haft fullt upp idag och det blev lite snabbt skrivet.
 
+ TS

Jag tycker pembroken verkar ämna sig bättre åt sällskap än cardigan, baserat på min erfarenhet som nu ändå har träffat en stor mängd av båda raserna under flera års tid. Man brukar ju tala om att pembroken är mer av en "spetshund", lite likt västgöten, dvs gör gärna lite som den vill. :)

Att de flesta har de till sällskap är ju inte särskilt konstigt med tanke på avelns inriktning. Extremt få uppfödare jobbar för att ta tillvara på raserna arbetsegenskaper, tyvärr, och valpköparna blir ju också därefter. Raser där utställningstitlar är basen för avelsarbete hamnar ju helt enkelt i "sällskapshundträsket" ofta.

Med det sagt, så tycker jag själv att de mest balanserade corgis jag träffat har varit från bevisat arbetande linjer. Mentalitet och hälsoläge är svajigt i båda raserna. Det, tillsammans med arbetsegenskaper, är helt enkelt inte så intressant för en majoritet av uppfödarna, och det ger ju resultat därefter. Men det finns bollar i rullning för att ändra detta. Rasklubben anordnar nu egna BPH och vi erbjuder flera vallningsläger både vår och höst som oftast är fulltecknade, vilket förstås är fantastiskt roligt. :) Jag har varit med på samtliga, och varje gång är det flera som får upp ögonen för vilken kapacitet det kan finnas i våra hundar.

Själv försöker jag ju lobba för att fler ska mentaltesta, hälsotesta och jobba med sina hundar. Jag har en avelshane i dagsläget som jag endast lånar ut till tikar som möter just de kraven. Ett litet steg på vägen, helt enkelt. I dagsläget är han mig veterligen den enda hanen i Sverige som är friröntgad både fram och bak, MH-testad med bra resultat och med resultat inom arbete.
Kul att man arbetar med det i klubben! Det skulle många fler raser behöva.
Tänker att rasen ändå kommer falla under aktiv sällskapshund snarare än arbetande hund? Och det är i min värld inget negativt - det behövs ju raser som kan och vill jobba men som inte måste jobba sas. Det är ju den typen av hund de flesta vill ha eller behöver ha.

Jag tycker som sagt tipset var bra, det är nog en passande ras för TS - men att varna för att de är aktiva hundar som kanske inte passar som första hundar kändes lite väl. Vad kan man då skaffa som första hund liksom?
 
Jag har inte hävdat att det är i klass med en brukshund men många cardigans jag träffat är antingen ljudande eller övergödda så att de knappt orkar gå och med problembeteenden, den andra delen jag träffat är arbetande, harmoniska och lätta att ha att göra med. Ljudandet och problembeteenden tror jag delvis är en bieffekt av att de får för lite stimulans (och till en viss del att alla uppfödare inte är så nogräknade angående mentaliteten) och det är ingen jätte-kombo tillsammans med att bo i lägenhet som ts önskar om det inte så att hon är säker på att hon verkligen är beredd att lägga ner en del tid på träning om hon får en individ som behöver det oavsett vilken ras hon väljer.
Överlag så har jag noterat att många tror att aktiv = hunden kan hänga med på långpromenader och orkar med en joggingtur, fast det kan ju vilken ras som helst som inte har grava fysiska problem.

Nu var det kanske inte så lysande formulerat men jag har haft fullt upp idag och det blev lite snabbt skrivet.
Alltså, jag förstår vad du menar - men det där gäller ju vilken ras som helst. Lägenhet tror jag snarare kan vara en fördel ibland eftersom man då måste ut och göra saker med hunden. Bor man i hus är det lättare att bara rasta i trädgården.
Det är iaf min erfarenhet, sen finns det ju understimulerade och feta hundar i alla läger sas.
 
Kul att man arbetar med det i klubben! Det skulle många fler raser behöva.
Tänker att rasen ändå kommer falla under aktiv sällskapshund snarare än arbetande hund? Och det är i min värld inget negativt - det behövs ju raser som kan och vill jobba men som inte måste jobba sas. Det är ju den typen av hund de flesta vill ha eller behöver ha.

Jag tycker som sagt tipset var bra, det är nog en passande ras för TS - men att varna för att de är aktiva hundar som kanske inte passar som första hundar kändes lite väl. Vad kan man då skaffa som första hund liksom?

Med lite kunskap och inläsning passar det utmärkt som en förstahund. :) "Aktiv sällskapshund" är nog en ganska bra beskrivning, även om man då får se upp med vissa linjer/kennlar som är betydligt mer åt det arbetande hållet.

Det blir ju alltid knepigt sånt här, när man tar en ras som är skapad för att driva nötkreatur, till att göra det till "sällskapshund". Det blir ju så väldigt spretigt. Tittar jag på min ena hane så är han absolut en aktiv sällskapshund. Tittar jag på den äldre är han mer arbetande. @Bulldoozer har också ett exemplar av en tydligt arbetande hund och hennes nya tikvalp är också från mer arbetande linjer så det ska bli spännande att följa. :)

I min värld måste en (bra) cardigan få en uppgift regelbundet. Be it nosework, spår, lydnad whatever på lämplig nivå, men annars tycker jag att de ganska fort blir gapiga och otrevliga. Jag har mött ett helt gäng med folk som blir förvånade över mina "uppfostrade" (läs: aktiverade) corgis. Och det är himla synd, tycker jag. Möter ju också själv regelbundet gapiga corgis där ägarna skrattar bort sina hundars beteende med utfall och diverse annat.
 
@Wingates det väl ingen som varnat för den som första hund? Jag har dessutom checkat av det jag tycker stämmer in på cardigan i TS lista.
Får man en bra cardigan får man en aktiv hund med just betoning på just aktiv.
Väljer man från uppfödare som inriktar sig på sällskap/enbart utställning blir det vanskligt då många avlar utan tanke på vare sig mentalitet eller hälsa och en osund typ. Det är tyvärr en del hälsoproblem i rasen som de inte vill kännas vid eller tom mörkas och därför blir det för mig svårt att rekommendera uppfödare ur den kategorin. Nu när corgis överlag exploderat i populäritet så känns det som om risken är att vissa avlar på allt som går på fyra ben då det kö till att få valp och man får allt sålt.
Pembrooke är mer åt sällskapshållet än cardigan är min erfarenhet men det är också mycket svårare att köpa pembrooke då det färre uppfödare där och man får nog vänta sig att stå i kö ett bra tag om man inte har tur.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 346
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 296
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej, Min sambo och jag ska skaffa hund och läser allt vi kommer över om olika raser. Men vill gärna ha lite "verklig" input också och...
Svar
16
· Visningar
1 531
Senast: Korekatten
·
Övr. Hund Negativa kommentarer om vårt hundval undanbedes vänligt men bestämt. Jag är ute efter generella råd utifrån rådande omständigheter och...
Svar
16
· Visningar
2 325
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp